شناسه خبر : 23033 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تحریم‌ و دیگر هیچ

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ونزوئلا

کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ طبق دستوری تحریم‌های تازه‌ای را علیه ونزوئلا اعمال خواهد کرد.

کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ طبق دستوری تحریم‌های تازه‌ای را علیه ونزوئلا اعمال خواهد کرد. طبق این تحریم‌ها بانک‌ها و سایر اشخاص حقیقی از خرید سهام و اوراق قرضه وابسته به دولت ونزوئلا و همچنین شرکت ملی نفت این کشور منع شده‌اند. در دور جدید تحریم‌ها محدودیت‌های تازه‌ای در خصوص اوراق قرضه بخش خصوصی این کشور نیز وضع شده است.

خزانه‌داری آمریکا پیشتر تحریم‌های گسترده‌ای را علیه رئیس‌جمهور ونزوئلا نیکولاس مادورو و همراهانش پس از اقدام او در به دست‌گیری قدرت در ماه جولای وضع کرده بود. اندکی پس از این تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا تمامی اموال و دارایی‌های مادورو را که در حوزه این کشور قرار دارد مسدود و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی را از انجام هرگونه معامله با او منع کرده بود. در ادامه و طبق دستور دونالد ترامپ اموال هشت تن دیگر از سران این کشور نیز در آمریکا مسدود شد. این اقدامات پس از انتقادهای مخالفان دولت ونزوئلا نسبت به بانک‌های آمریکا و در پی آن تصمیم برخی از این بانک‌ها درخصوص ممنوعیت معامله اوراق مربوط به دولت و شرکت نفت ونزوئلا انجام شد. با توجه به اینکه دولت ونزوئلا به‌رغم کاهش چشمگیر سطح دارایی‌های این کشور اقدام به پرداخت سود مشارکت بالایی برای این اوراق کرده است، اشخاص زیادی اقدام به خرید این اوراق کرده‌اند.

هدف از این اقدام جلوگیری از همراهی آمریکا در فساد موجود در کشور ونزوئلا و اعمال فشار بر دولت این کشور عنوان شده است. در حال حاضر ونزوئلا تحت شرایط بحرانی به سر می‌برد، از اعتراض‌های خیابانی علیه دولت مادورو که پس از در دست‌گیری قدرت اقدام به سرکوب مخالفان کرد تا بحران شدید اقتصادی که منجر به کمبود بی‌سابقه غذا و دارو برای جمعیت 30 میلیونی این کشور شده است. این دور چهارم تحریم‌ها علیه دولت ونزوئلا به شمار می‌رود. وزیر امور خارجه ونزوئلا خورخه آریازا در سخنانی در مقابل ساختمان سازمان ملل به انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه این کشور پرداخت و آن را تلاشی از سوی این کشور در راستای سلطه بر منطقه آمریکای لاتین دانست.

ترامپ پیشتر در سخنانی عنوان کرده بود که گزینه‌های بسیاری ازجمله گزینه نظامی در خصوص ونزوئلا وجود دارد. مشاور امنیت ملی ترامپ اما در سخنانی اقدام نظامی در آینده نزدیک را تقریباً غیرممکن دانست و افزود این کشور به دنبال راهکاری در جهت اعمال فشار بیشتر بر دولت ونزوئلاست. رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از انتخاباتی که با اعتراض بسیاری از مردم و با پیروزی حامیانش به پایان رسید اقدام به حذف مخالفانش ازجمله دادستان کل این کشور که از منتقدان او بود کرد. این اقدامات به اعتراضات و درگیری‌های داخلی که تاکنون 120 کشته برجای گذاشته انجامید.  

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها