شناسه خبر : 22426 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قرارداد امنیت‌زا

وزیر نفت: صریحاً بگویید با سرمایه‌گذاری خارجی مخالفیم

برجام ثمر نمی‌دهد گله می‌کنند. ثمر هم می‌دهد گله می‌کنند. شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری به ایران می‌آیند دلواپس امنیت ملی و مصالح عمومی می‌شوند. قرارداد که منعقد نمی‌شود سراغ میوه‌های برجام را می‌گیرند. همیشه بهانه‌ای برای دلواپسی و کشاندن وزرا به مجلس هست.

قرارداد امنیت‌زا

برجام ثمر نمی‌دهد گله می‌کنند. ثمر هم می‌دهد گله می‌کنند. شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری به ایران می‌آیند دلواپس امنیت ملی و مصالح عمومی می‌شوند. قرارداد که منعقد نمی‌شود سراغ میوه‌های برجام را می‌گیرند. همیشه بهانه‌ای برای دلواپسی و کشاندن وزرا به مجلس هست. آخرینش قرارداد نفتی ایران و توتال بود که وزیر نفت را به مجلس کشاند و طرح سه‌فوریتی در مجلس آماده شد برای توقف موقت این قرارداد. قراردادی 20‌ساله برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی که زنگنه آن را قراردادی امنیت‌زا می‌داند.

کارشناسان از مزایا و سودآوری این طرح می‌گویند و معتقدند چنین سرمایه‌گذاری‌هایی نشانه امنیت سرمایه‌گذاری در ایران است اما دلواپسان نگران ضربه خوردن مصالح ملی‌اند.

 وزیر نفت اما در جلسه علنی مجلس بی‌پرده با مخالفان صحبت کرد و از آنان خواست صراحت داشته باشند و بگویند که با سرمایه‌گذاری خارجی مشکل دارند. او گفت می‌گویند با سرمایه‌گذاری خارجی موافقیم اما... این اماها ما را کشته است. می‌گویند چرا قراردادهای نفتی محرمانه است؟ این قانونی است که خود مجلس تصویب کرده. می‌گویند به جای توتال با یک شرکت خوشنام قرارداد ببندید، شما غیر از قرارگاه و داخلی‌ها دو شرکت خوشنام را نام ببرید؛ اگر با انگلیسی قرارداد ببندیم می‌گویند روباه پیر است و اگر از آمریکا حرف بزنیم می‌گویند نباید بیایند. اما اگر قرار است با اروپا کار کنیم، فرانسوی‌ها قوی‌ترین قدرت سیاسی اروپا هستند. اگر مخالفید صریحاً بگویید. بگویید حق نداری قرارداد ببندی. مگر من می‌توانم بدون حکم قضایی قرارداد امضا کنم؟ زنگنه به قرارداد توتال اشاره کرد و بهانه‌های بی‌شمار دلواپسان. گفت می‌گویند توتال رشوه گرفته است. اگر اسنادی وجود دارد آن را به قوه قضائیه بدهید. می‌گویند توتال ممکن است در تکمیل چاه‌ها و عملیات میدانی به ما ضربه بزند. می‌گویند توتال در شرایط تحریم می‌رود. می‌گویند توتال کلکی در کارش هست. نخیر کلکی در کار نیست. به ما اعتماد کنید و قابلیت‌های فرزندان خود را باور کنید.

زنگنه در این سخنان بر امنیتی تاکید کرد که چنین قراردادهای بلندمدتی با خود می‌آورد. او گفت می‌گویند اگر تحریم شویم توتال نمی‌ماند. اما حضور اینها و تعدد حضورشان موجب می‌شود تحریم هرگز اتفاق نیفتد. اینها به خاطر خدا با ما ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ هر کس با ما ارتباط دارد از همسایه و غیرهمسایه به خاطر منافع‌شان است و ما باید کاری کنیم که آنها احساس کنند اگر آسیب ببینم آنها هم آسیب می‌بینند و این نباید یک‌طرفه باشد. در نهایت طرح سه‌فوریتی توقف قرارداد نفتی با توتال به دلیل کم شدن تعداد امضاهای طراحان آن، از دستور کار مجلس خارج شد. 

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها