شناسه خبر : 22305 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آتش‌بس 72‌ساعته

اصولگرایان از تندروها اعلام برائت کردند

حتی پیشنهاد «آتش‌بس» اصولگراها هم از میزان انتقادات و فشار مخالفان به دولت در هفته گذشته کم نکرد. دولت هفته قبل را هم با حواشی بسیار پشت سر گذاشت. مانند انتقاد به قرارداد نفتی ایران و شرکت توتال، حاشیه‌سازی از دیدار وزیر امور خارجه ایران و فرانسه، تحریف سخنان رئیس‌جمهور در همایش قوه قضائیه و تلاش برای طرح سوال از روحانی پیش از آغاز دولت دوازدهم. این حواشی به قدری زیاد شده که چهره‌های مطرح اصولگرایی هم با آن به مخالفت برخاسته‌اند و از تندروها اعلام برائت کرده‌اند. پیشنهاد آتش‌بس را اولین‌بار علیرضا زاکانی، یکی از تندترین مخالفان دولت اعلام کرد. شرق در این خصوص نوشت: با تندشدن فضای سیاست داخلی در روزها و هفته‌های اخیر، علیرضا زاکانی یکی از تندترین مخالفان دولت در اقدامی غیرمنتظره، پیشنهادی داده که تقریباً با استقبال چهره‌های سیاسی روبه‌رو شده است؛ پیشنهاد «آتش‌بس» حتی یک‌طرفه، میان جناح‌های در قدرت. این گزارش به طرح جلد شماره 227 مجله تجارت فردا با تیتر «آتش‌بس» هم اشاره کرده و نوشته «همین که تیتر یک هفته‌نامه اصلاح‌طلب و ایده یک اصولگرای تندوتیز به فاصله یک روز، یکی می‌شود یعنی مقدمات «آتش‌بس» فراهم شده یا حداقل می‌توان امیدوار بود که فراهم شود.» علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس همراه با پیشنهاد آتش‌بس خود نوشته بود: «به نظر امروز باید هوشیار بود و از جنجال پرهیز کرد و حتی آتش‌بس یک‌طرفه داد و در درگیری‌های خودساخته جریان مفتون یا مرعوب غرب جز به همدلی و کمک برای برون‌رفت از وضع موجود و رفع مشکلات مردم نپرداخت و با نقد منصفانه- بدون نیش‌زدن‌های بی‌جا- و دفاع واقع‌بینانه- فرصتی به عموم مردم داد تا با بازشناسی سره از ناسره، راه اصلاح اساسی جهت‌گیری مسوولان کشور را فراهم آورند.» احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس هم به استقبال ایده زاکانی رفت و در حساب توئیتری خود نوشت: «با این اختلافات خانه‌سوز، پیشنهاد دکتر زاکانی را باید با آب طلا نوشت که گفت حتی یک‌طرفه هم شده آتش‌بس دهیم تا اصلاحات اساسی به دست دولت انجام شود.» عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات هم از این ایده پشتیبانی کرده و در توئیتی نوشت: «آقای زاکانی در اقدامی درست پیشنهاد آتش‌بس یک‌طرفه به دوستان خود داده چرا یک‌طرفه برادر؟ گفت‌وگوی ملی را شروع کنیم.» عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اما در گفت‌وگو با اعتماد پیشنهاد زاکانی را پیشنهاد رسمی اصولگرایان ندانسته و گفته بود واژه آتش‌بس مناسب شرایط موجود نیست اما از نفس ایجاد آرامش و شکل‌گیری گفت‌وگوی فراگیر دفاع می‌کند.

♦♦♦

آتش‌بس جایز نیست؛ بسم‌الله

اما هنوز ۷۲ ساعت از پیشنهاد آتش‌بس زاکانی نگذشته بود که خودش مجدداً اعلام کرد: «وقت آتش به اختیاری و اقدام مناسب است. آتش‌بس جایز نیست؛ بسم‌الله.» به گزارش ایلنا قرارداد نفتی ایران و توتال آتش انتقاد زاکانی را بار دیگر روشن کرد و او در یادداشتی نوشت: اینجا موضوعی اصلی است نه فرعی، وقت آتش به اختیار، فریاد کشیدن و اقدام مناسب است و آتش‌بس، هرچند یک‌طرفه جایز نیست. این قرارداد در قالب IPC یا سری قراردادهای جدید نفتی و گازی با این شرکت بدسابقه و خیانتکار به ملت ایران منعقد خواهد شد. من متن 70 صفحه‌ای انگلیسی قرارداد IPC را سال گذشته به اصحاب رسانه دادم و تاکید کردم ده‌ها قرارداد ننگین و فسادآلود کرسنت از آن جوانه خواهد زد. او نوشت در امر آتش به اختیار قرار شد هرکجا قرارگاه و مرکز فرماندهی در کشور مختل بود، جوانان فکور و باهمت، اقدامات ابداعی، تمیز و خودجوش خود را انجام دهند و متاسفانه قرارداد IPC محصول این دست اختلالات است. هرکس سکوت کند فردا در برابر نسل‌های آینده ایران عزیز و فراتر از آن در پیشگاه الهی پاسخی نخواهد داشت. شرق هم در گزارشی به عنوان پیشنهاددهنده آتش‌بس دوباره دلواپس شد و نوشت: ذوق‌زدگی زیاد دوام نیاورد و او که حرف از آتش‌بس زده بود، دوباره دلواپس شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی از غیرقابل‌اعتمادبودن او یا جریان سیاسی منتسب به او نوشته‌اند. البته زاکانی وقتی دو روز قبل حرف از آتش‌بس میان جناح‌های سیاسی زده بود، نگفته بود که منظورش مسائل فرعی است و درباره مسائل اصلی، قرار است همچنان توپخانه گشوده بماند.

♦♦♦

بر تیغ جورتان ز تحمل سپر کنیم

محمدجواد ظریف فرد دیگری بود که در هفته گذشته مورد هجوم توپخانه مخالفان قرار گرفت. ماجرا به خداحافظی محمدجواد ظریف با همتای فرانسوی‌اش بازمی‌گشت. وقتی رسانه‌های مخالف دولت با تقطیع فیلم مراسم خداحافظی ظریف با همتای فرانسوی‌اش سعی کردند نشان دهند شأن این مقام ایرانی رعایت نشده و وزیر امور خارجه فرانسه با ظریف خداحافظی نکرده است! به گزارش شرق خبرگزاری نسیم اولین رسانه‌ای بود که دست به تقطیع این فیلم زد. این رسانه بخشی را که کنار در وزیر خارجه فرانسه با ظریف دست نمی‌دهد از کل فیلم تقطیع کرده بود و به‌زعم خود می‌خواست نشان بدهد که آداب دیپلماتیک در مقابل وزیر خارجه ایران رعایت نشده است. ظریف اما بلافاصله فیلم کامل را در اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «وزیر خارجه فرانسه از خداحافظی و دست دادن دم در اتاقش امتناع می‌کند تا به احترام ایران، وزیر خارجه‌اش را تا پلکان خروجی وزارت خارجه بدرقه کند. واقعاً باعث تاسف است که گروهی برای منافع کوتاه‌مدت جناحی، حاضرند با دروغ‌گویی و تقطیع نوار ویدئویی، غرور و عزت مردم را به تمسخر بگیرند و ادعا کنند که به وزیر خارجه مردم بزرگ ایران توهین شده است. این روزها به‌ طور ویژه و به بهانه‌های مختلف و بی‌مایه، مورد مهرورزی دوستان قرار گرفته‌ام ولی، بر تیر جورتان ز تحمل سپر کنیم / تا سختی کمان شما نیز بگذرد.»

♦♦♦

اشتباه سهوی در سخنان روحانی

اما این تنها حاشیه هفته گذشته نبود. بخشی از سخنان حسن روحانی در همایش قوه قضائیه در زیرنویس صداوسیما هم تحریف شد. به گزارش اعتماد حسن روحانی در جایی از این سخنرانی گفت: «بعد از انقلاب چندبار به قوه قضائیه دعوت شدم، ترسیدم بروم.» اما این خبر در زیرنویس شبکه خبر تغییر کرد و به جای کلمه دعوت از واژه احضار استفاده شد و شبکه خبر نوشت: «بعد از انقلاب هم چندبار به قوه قضائیه احضار شدم اما ترسیدم بروم.» معاونت سیمای رسانه ملی اما با گذشت چند ساعت از این اتفاق آن را «سهوی» خواند و گفته بود «اگر در حاشیه‌هایی که ایجاد می‌شود، به صورت حقوقی این ایرادها وارد شود، یقیناً صداوسیما باید پاسخگوی آن باشد که اگر متعلق به حوزه صداوسیما باشد سریعاً با آن برخورد می‌کنیم و اگر مربوط به حوزه خبر باشد قطعاً دوستان باید پاسخگوی آن باشند.» اعتماد نوشت: قاب تلویزیون، تنها برای دولت یازدهم دردسرآفرین است. گویی تمام سهل‌انگاری‌ها دقیقاً آنجایی اتفاق می‌افتد که رئیس‌جمهوری، وزیران یا سایر اعضای دولت در همایشی حضور دارند یا قرار است پروژه‌ای را افتتاح کنند یا در حال انجام دیداری با یکی از مقامات کشورهای خارجی هستند. در این زمان یا ارتباط با شبکه تلویزیونی به ‌طور ناگهانی قطع می‌شود یا زمان پخش برنامه‌ای دیگر فرامی‌رسد یا اینکه دوربین قسمتی از دیدار را نمایش می‌دهد و فرصت برای قسمت دیگر آن نمی‌ماند.

♦♦♦

پینگ‌پنگ دولت و منتقدان

اما گویا چهره‌های اصولگرا هم از توپخانه گشوده به روی دولت گله دارند. از آن جمله محمدرضا باهنر هم از مداحی نماز عید فطر انتقاد کرده هم از توهین به روحانی و هم از سخنان اخیر معاون اول قوه قضائیه. به گزارش شرق محسنی‌اژه‌ای به مناسبت هفته قوه قضائیه در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته بود: «بنی‌صدر خودخواه و مغرور به رای مردم، شروع به توهین و تخریب افراد و نهادهای انقلابی کرد و به ‌جای حل مشکلات مردم، آنها را تحقیر کرد. امروز هم تخریب علیه سپاه، بسیج، افراد موثر و دستگاه قضائی شدت گرفته و وقتی به تجربه گذشته نگاه می‌کنم، به نظرم می‌رسد که فتنه و اقدامی جدید در پیش است.» به گزارش شرق محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین از این سخنان اژه‌ای انتقاد کرد و گفت: من فکر می‌کنم اگر آقای اژه‌ای روز جمعه وارد این بحث‌ها نمی‌شد، درست‌تر بود. یک عده رفتند گفتند «روحانی، بنی‌صدر پیوندتان مبارک» حالا آقای اژه‌ای این را گفته است. شاید درست نبود. او به ماجرای مداحی حاشیه‌ساز عید فطر هم اشاره کرد و گفت: «بعد از یک ماه روزه و تعبد مردم برای جشن و عیدی‌گرفتن می‌آیند و اینکه این روز به یک مساله‌ای کشانده شود که خطاب به رئیس‌جمهور مداحی شود، کار درستی نبود.» باهنر در ادامه از پینگ‌پنگ سیاسی شروع کرده انتقاد کرده و گفته «متاسفانه برخی حرف‌های تند در جامعه زده می‌شود. در برخی جاها می‌گویند آیا تنفیذ انجام می‌شود یا نه و از این تردیدها ایجاد می‌کنند یا اینکه زمان انتخابات هرکس چه گفت و صداوسیما باید تکلیفش یکسره شود و نیروهای مسلح ما چه شدند. رئیس‌جمهور اگر در رسانه می‌گویند چرا نیروهای سپاه کار اقتصادی می‌کنند و دولت تفنگدار داریم، فرمانده سپاه هم می‌گویند ما تفنگ هم داریم. این پینگ‌پنگ شروع شده است. همین زمینه‌ای می‌شود که برخی بروند روز قدس به رئیس‌جمهور فحش بدهند و این را تعبیر کنند به آتش به اختیار و بعد حضرت آقا آن را تفسیر کنند.»

♦♦♦

اعلام برائت اصولگرایان

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم در گفت‌وگو با آرمان امروز اعلام کرده اصولگرایان از تندروها اعلام برائت می‌کنند. او گفته در دولت احمدی‌نژاد هم از تریبون نماز جمعه علیه رفتار و اقدامات احمدی‌نژاد موضع‌گیری شده است. حامیان آقای روحانی شرایط را به‌گونه‌ای تحلیل و تفسیر می‌کنند انگار همه اصولگرایان از برخی تندروها حمایت می‌کنند و این رفتار مورد تایید همه جریان اصولگرایی است. این در حالی است که در واقعیت چنین نیست و جریان اصولگرایی از تندروها اعلام برائت می‌کند و هیچ‌گونه چتر حمایتی برای آنها در نظر نمی‌گیرد. به نظر من دولت آقای روحانی باید تمام‌وقت و انرژی خود را صرف برنامه‌های خود و برطرف‌کردن مشکلات مردم کند و به این انتقادات بی‌اعتنا باشد. نکته دیگر اینکه اگر آقای روحانی احساس می‌کند برخی علاقه ندارند ایشان در کار خود موفق شود نباید این عده انگشت‌شمار را به کل جریان اصولگرایی تعمیم داد.

♦♦♦

طرح سوال سیاسی از روحانی

اگرچه برخی اما و اگرهای زیادی در خصوص زمان تحلیف رئیس دولت دوازدهم داشتند اما آن‌گونه که ایسنا خبر داده تاریخ قطعی مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ است. این خبر را «روابط عمومی مجلس شورای اسلامی» اعلام کرد. تاریخ تحلیف روحانی پیش از این محل حرف و حدیث‌هایی شده بود. ابتدا قرار بود مراسم تحلیف ۱۵ مرداد باشد، ولی مدتی بعد، «بهروز نعمتی»، اعلام کرد که این تاریخ دچار تغییر شده و تاریخ نهایی از سوی هیات‌رئیسه اعلام خواهد شد. چندی بعد «مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس» گفت مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری طبق روال قانونی در اولین جلسه علنی پس از تنفیذ حکم از سوی مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا مراسم تنفیذ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، ۱۲ مرداد در حسینیه امام خمینی‌(ره) و با حضور سران قوا و جمعی از مقامات لشکری و کشوری برگزار می‌شود. اما گویا قرار بوده در همین مدت تعدادی از نمایندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور را هم در مجلس به جریان بیندازند که با توجه به اظهارات علیرضا رحیمی، نماینده مجلس 22 نماینده امضای خود را پس گرفته‌اند. اگرچه برخی از چهره‌های منتقد دولت همچنان خبر از افزایش این امضاها می‌دهند اما رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا گفته طرح سوال از رئیس‌جمهور صرفاً شائبه سیاسی‌کاری دارد و نمایندگان امضاکننده نامه تصور نمی‌کردند آنچه امضا کرده‌اند موضوع سوال از رئیس‌جمهور بوده و فکر می‌کردند قرار است این موضوع در قالب نامه‌ای به رئیس‌جمهور باشد. 

 

دراین پرونده بخوانید ...