شناسه خبر : 21826 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روحانی در انتخابات چقدر وعده‌های پوپولیستی داد؟

شعارهای شائبه‌دار

واقعی کردن سهام عدالت، قطع نکردن یارانه، ریشه‌کن‌کردن فقر مطلق، افزایش حقوق بازنشسته‌ها به میزان مورد نیازشان، ایجاد سالانه 955 هزار شغل و تهیه مسکن برای خانوار دارای معلول بخشی از شعارها و وعده‌هایی است که حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرد. شاید او مجبور بود در مقابل وعده‌هایی مانند سه برابر کردن یارانه‌ها، ایجاد پنج میلیون شغل و پرداخت کارانه 250 هزارتومانی به بیکاران که کاندیداهای دیگر مطرح می‌کردند، شعارها و وعده‌هایی را مطرح کند که نشان دهد روحانی هم می‌تواند تا حدی شعارهای عامه‌پسند بدهد

شعارهای شائبه‌دار

واقعی کردن سهام عدالت، قطع نکردن یارانه، ریشه‌کن‌کردن فقر مطلق، افزایش حقوق بازنشسته‌ها به میزان مورد نیازشان، ایجاد سالانه 955 هزار شغل و تهیه مسکن برای خانوار دارای معلول بخشی از شعارها و وعده‌هایی است که حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرد. شاید او مجبور بود در مقابل وعده‌هایی مانند سه برابر کردن یارانه‌ها، ایجاد پنج میلیون شغل و پرداخت کارانه 250 هزارتومانی به بیکاران که کاندیداهای دیگر مطرح می‌کردند، شعارها و وعده‌هایی را مطرح کند که نشان دهد روحانی هم می‌تواند تا حدی شعارهای عامه‌پسند بدهد. اما آیا می‌توان شعارهای او را هم وعده‌های پوپولیستی نامید؟ شاید برای پاسخ به این سوال باید میزان قابلیت اجرایی شدن هرکدام از شعارها را بررسی کرد. اصلاً آیا با توجه به رویکرد دولت یازدهم، دولتی مشابه آن، می‌تواند وعده‌های مطرح شده روحانی را محقق کند؟

روحانی 23 اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با شبکه خبر، با اتکا به عملکرد دولت یازدهم درباره سهام عدالت وعده داد لایحه‌ای برای واقعی کردن سهام عدالت به مجلس ارسال کند. وی در همان گفت‌وگوی تلویزیونی خود گمانه‌زنی‌های منتشرشده درباره قطع یارانه روستاییان در دولت دوازدهم را تکذیب کرد و گفت: «یارانه در دولت دوازدهم قطع نخواهد شد.» این در حالی است که پرداخت ماهانه 2 /3 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم در دولت یازدهم آنقدر برای دولت سخت بود که وزیر اقتصاد از تعبیر «مصیبت عظمی» برای توصیف سختی پرداخت یارانه استفاده کرده بود. با این حال دولت یازدهم پس از حذف پنج میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران، یارانه اقشار خاص از جمله مشمولان سازمان بهزیستی و کمیته امداد را سه برابر کرده بود. روحانی با اتکا به همین اقدام دولتش، همچنین عنوان کرد که این راه را تا نقطه پایان فقر مطلق در کشور ادامه می‌دهد. وی اضافه کرد: قول می‌دهیم تا پایان دولت فقر مطلق به طور کامل برطرف می‌شود. به جز این اقشار خاص، بازنشسته‌ها، بیکاران و خانوار دارای معلول نیز مورد توجه روحانی بوده‌اند. وی با اشاره به افزایش حقوق بازنشسته‌ها متناسب با تورم در دوران فعالیت دولت یازدهم وعده داده است: در دولت دوازدهم حقوق بازنشسته‌ها به حدی می‌رسد که کفاف زندگی آنها را بدهد. روحانی همچنین در حالی که آمار داده در کل دوران فعالیت دولت یازدهم دو میلیون شغل ایجاد شده، اما درباره هدف‌گذاری در دولت دوازدهم گفته است: طبق برنامه ششم توسعه، سالانه ۹۵۵ هزار شغل باید ایجاد کنیم. روحانی همچنین 11 اردیبهشت‌ماه در مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر با اشاره به تحقق وعده تامین مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول یادآور شد:‌ زمانی که آقای ربیعی به من خبر تحقق این وعده را داد شکر خدای را به جای آوردم و به او گفتم که از امروز باید به فکر تامین مسکن برای خانواده‌های دارای یک معلول باشند. اما چقدر شرایط دولت دوازدهم با دولت یازدهم مشابه هم هستند و دولت دوم روحانی چقدر می‌تواند متفاوت‌تر عمل کند؟ 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها