شناسه خبر : 21478 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا محیط‌‌زیست به موضوع مناقشه نامزدهای ریاست‌جمهوری تبدیل شد؟

حمیت انتخاباتی

اختصاص یکی از پرسش‌های نخستین دور مناظرات انتخاباتی، به مساله محیط‌زیست، این امکان را فراهم کرد که داوطلبان انتخابات پیش‌رو، عقاید و ایده‌های خود را نسبت به چالش‌های زیست‌محیطی کشور بر زبان جاری کنند.

حمیت انتخاباتی

 اختصاص یکی از پرسش‌های نخستین دور مناظرات انتخاباتی، به مساله محیط‌زیست، این امکان را فراهم کرد که داوطلبان انتخابات پیش‌رو، عقاید و ایده‌های خود را نسبت به چالش‌های زیست‌محیطی کشور بر زبان جاری کنند. مجری از برنامه‌های آنها برای مقابله با این چالش‌ها نظیر مصرف بی‌رویه آب، بیابان‌زایی، تغییر اقلیم و پدیده ریزگردها پرسید و پاسخ‌ها، رنگ و بوی مجادله به خود گرفت. اگرچه، فعالان حوزه محیط‌زیست از اینکه نامزدها در سخنان خود به مساله محیط‌زیست توجه نشان داده و البته یکی از پرسش‌های مطرح‌شده نیز به این موضوع اختصاص یافته بود، ابراز خرسندی می‌کنند اما آیا مناقشه کاندیداها بر سر محیط‌زیست به این دلیل نیست که آنان بحران‌های زیست‌محیطی کشور را به عنوان دستاویزی برای کسب رای بیشتر قرار داده‌اند؟ نیت آنها از اتهام‌زنی‌های متقابل هرچه باشد، در نهایت معلوم نشد چنانچه هریک از این نامزدها، زمام امور اجرایی کشور را در دست گیرد، چه تدابیری برای حل معضلات زیست‌محیطی کشور به کار خواهد بست. اما پرسش دیگری که از پس سخنان مجادله‌آمیز نامزدهای انتخابات در نخستین مناظره به ذهن خطور می‌کند، آن است که ادعاهای آنها در مورد یکدیگر و همچنین مسائل زیست‌محیطی کشور تا چه حد منطبق با واقعیت‌هاست؟

محمدباقر قالیباف، به عنوان یکی از شش کاندیدا، هنگامی که برای پاسخ به پرسش طرح‌شده، پشت تریبون قرار گرفت، بخش اعظمی از سخنانش را به تخریب عملکرد دولت یازدهم و رقیب خویش اختصاص داد و در نهایت با همین عبارت کوتاه، بخش نخست سخنانش را خاتمه داد: «ما می‌توانیم.» او گفت: «از حقوق شهروندی صحبت می‌کنیم اما باید بدانیم که اولین حق مردم هواست و ما با بی‌تدبیری هوا را از آنها گرفته‌ایم و بعد می‌گوییم از آنها عذرخواهی نیز می‌کنیم... علت حل نشدن موضوع آلودگی هوا به این دلیل است که این دولت مدام می‌گوید نمی‌شود زیرا پول می‌خواهد، آن موضوع حل نمی‌شود زیرا این روش را ندارد یا ما نمی‌توانیم، پس مردم باید چه کار کنند؟» او سپس سخنانش را این‌گونه ادامه داد: «ما می‌توانیم زیرا ظرفیت‌ها مشخص است.»

اسحاق جهانگیری نیز در واکنش به سخنان او به برخی از مهم‌ترین اقدامات دولت یازدهم در این حوزه اشاره کرد؛ اقداماتی چون توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرها و احیای تالاب هورالعظیم. جهانگیری البته به اقدامات قالیباف در شهرداری تهران انتقادهایی را وارد کرد: «قالیباف 12 سال شهردار تهران است در حالی که هنوز زباله جلوی منازل مردم را به تر و خشک تفکیک نکرده‌... شهردار تهران به جای ساختن بزرگراه صدر که گره ترافیکی را هم باز نکرد می‌توانست همه اتوبوس‌های فرسوده تهران و مسائل زیستی آن را حل کند.» پس از آنکه سایر کاندیداها نیز نظرات خود را بیان کردند، قالیباف در مقام پاسخ برآمد: «افتخار امروز شهرداری تهران در حوزه محیط‌زیست آن است که از زباله‌ها برق تولید می‌کند.» او احداث 300 کیلومتر مترو و ایجاد 39 هکتار جنگل‌کاری در اطراف تهران را از مهم‌ترین اقدامات شهرداری تهران برشمرد. در پرونده پیش‌رو به بررسی ادعاهای نامزدها در مورد مسائل زیست‌محیطی پرداخته‌ایم. 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها