شناسه خبر : 36874 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افول تحقیق

از راه‌حل پر شدن شکاف تحصیلی در چین تا واکنش انتظارات اقتصاد کلان

پرونده تحقیق این هفته شاهد انتشار سه مقاله جالب است که از پر کردن شکاف آموزشی در چین میان مدارس روستایی و شهری را تا چرایی کاهش بهره‌وری تحقیقات و تفاوت اصلی انتظارات عقلانی با انتظارات تشخیصی را شامل می‌شود.

یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت‌ها در میان کشورهای جهان مساله آموزش است. وقتی عدالت آموزشی در شکل‌های مختلف در پهنه جغرافیایی  هر کشوری وجود داشته باشد گویی بخش مهمی از روندهای توسعه طی شده است. شکاف آموزشی میان مدارس روستایی و شهری غیر از ایران در بسیاری از کشورهای دنیا نیز وجود دارد. حالا چین توانسته زیر چتر تکنولوژی، این شکاف را پر کند. در این پرونده مقاله ای به قلم یکلا بیانچی استاد اقتصاد و استراتژی دپارتمان مدیریت کلاگ در دانشگاه نورث‌وسترن، ئی لو استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سینگوآی چین و هونگ سونگ استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه فودان چین منتشر شده است.

مقاله بعد این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا بهره‌وری تحقیقات روبه کاهش است؟ فیلیپ بوئینگ اقتصاددان حوزه سیاستگذاری و پژوهشگر مرکز تحقیقات اقتصاد اروپایی و پژوهشگر موسسه اقتصاد کارگری، پاول هوندرموند استاد دانشکده استراتژی و نوآوری در مدرسه اقتصاد کپنهاگ و نیکولاس بلوم استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد آمریکا نوشته‌اند: سالانه صدها هزار مقاله علمی در هزاران ژورنال در سطح جهان منتشر می‌شود و هر سال خبر از افتتاح دانشگاه یا مراکز پژوهشی جدید به گوش می‌رسد. با  وجود این به نظر می‌رسد آن دوران طلایی که انتشار یک مقاله،‌ انقلابی در علم به وجود می‌آورد، به پایان رسیده است.

مقاله سوم پاسخ به پرسشی درباره تفاوت اصلی انتظارات عقلانی با انتظارات تشخیصی است. در این مقاله آمده است: نظریه انتظارات عقلانی را می‌توان پایه تحلیل‌های اقتصادی ارائه‌شده توسط تحلیلگران اقتصاد کلان در عصر کنونی دانست. بر اساس این نظریه آحاد اقتصادی انتظارات خود از آینده را بر مبنای پیش‌بینی‌های بهینه و صحیح از متغیرهای ساختاری در بازار شکل می‌دهند و بر این اساس تصمیم‌گیری می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها