شناسه خبر : 36702 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ستاره‌های قمارباز

چرا بازار شرط‌بندی رونق گرفت؟

  آیسان تنها: روی پوست شهر قمار ممنوع است و قانون برای افرادی که حضور آنها در شرط‌بندی اثبات شود، مجازات تعیین کرده است؛ مجازات شلاق یا حبس. بر قمارباز متجاهر ولی هر دو اعمال خواهد شد. در آخرین اظهارنظر از سوی مقامات قضایی بار دیگر بر جرم بودن شرط‌بندی تاکید شده. دادستان کل کشور به تازگی هر نوع شرط‌بندی را حتی در فضای مجازی حرام اعلام کرده و قماربازان و دست‌اندرکاران بساط شرط‌بندی را مجرم خوانده است. زیر پوست شهر اما شرط‌بندی با نوعی آسودگی نسبت به برخوردهای قهری در جریان است. شرط‌بندی بر سر نتیجه فوتبال، رای آوردن کاندیداهای انتخاباتی و حتی پایان پاندمی کرونا! کرونا که این روزها کسب‌وکارهای بسیاری را ورشکسته کرده، خود متهم روی آوردن بسیاری از جوانان به زمین شرط‌بندی شناخته می‌شود. با این استدلال که جوانانی که راه‌های کسب درآمد آنها از طرق معقول محدود شده حالا به سودای درآمدهای بالا شانس خود را پشت میز شرط‌بندی امتحان می‌کنند. با این امید که وعده تبلیغات پرطمطراق سایت‌های شرط‌بندی محقق شده و یک‌شبه ره صدساله را طی کنند. گرچه این خیالی باطل است و شرط‌بندی قریب به اتفاق جویندگانش را به ناکامی می‌کشاند ولی در عین حال برای گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی سودهای کلانی به همراه می‌آورد. طبق برآوردها، گردش مالی هر سایت شرط‌بندی در ایران روزانه 200 میلیون تا یک میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

طبق آنچه گزارش‌های میدانی حکایت می‌کنند قریب به اتفاق این سایت‌ها، در خارج از کشور و به ویژه از ترکیه و ارمنستان اداره می‌شوند؛ احتمالاً به دلیل ممنوعیت شرط‌بندی در ایران. این در حالی است که این افراد از امکانات اقتصاد ایران بهره می‌برند. از حساب‌های بانکی گرفته که اجاره می‌شود تا کاربران از این طریق به واریز وجه مبالغ مورد نیاز مبادرت کنند و نیروی کار ارزانی که به عنوان کارگر برای رتق و فتق امور سایت به‌کار گرفته می‌شوند. این امکانات و این سود در حالی عاید صاحبان کسب‌وکار قمار می‌شود که نه مالیاتی پرداخت می‌کنند و نه مجبور به ایفای تعهداتی مانند حق بیمه کارفرمایی هستند.

 

راه‌های جذب ایرانیان به قمار

جذب ایرانیان به قمارخانه‌های مجازی غالباً از طریق چهره‌های معروف ایرانی صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر ورود موجی از چهره‌های شناخته‌شده برای تبلیغات سایت‌های شرط‌بندی خبرساز بوده است. در تازه‌ترین مورد، ستاره معروف موسیقی پاپ ایرانی در دهه 80 شمسی به مبلغان شرط‌بندی پیوست. شادمهر عقیلی که سال 1381 ایران را برای همیشه ترک کرد اکنون در صفحه شخصی خود در اینستاگرام برای مخاطبانش تبلیغ سایت شرط‌بندی منتشر می‌کند. اقدامی که با انتقاداتی از سوی هوادارانش روبه‌رو شد. پیشتر ورود پیام صادقیان، فوتبالیست ایرانی به این عرصه نیز جنجال‌آفرین بوده و برای وی محرومیت‌هایی به همراه داشت. این روزها و در خیل اظهارنظرها در تایید و تقبیح شرط‌بندی و بساط پررونقش، هستند ناظرانی که به جای نکوهش معلول در پی واکاوی علت‌اند. چرا جوانان این‌طور مشتاقانه به شرط‌بندی گرویدند؟ یا چه می‌شود که ستاره‌های ایرانی ره قمار می‌گیرند؟

دراین پرونده بخوانید ...