شناسه خبر : 36449 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترکی در سقف

آینده ساخت‌وساز مسکن به چه شکل خواهد بود؟

  محمد علی‌نژاد: بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد، اگرچه در هفت ماه نخست سال 99 میزان معاملات نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما در دو ماه اخیر تعداد معاملات روندی کاهشی داشته است. این بدان معناست که بازار مسکن در حال درجا زدن است. البته این درجا زدن تنها محدود به معاملات نمی‌شود. بر اساس آمارهای منتشرشده، تعداد مجوزهای صادرشده ساختمانی شهر تهران در شش ماه نخست امسال تنها 26 هزار و 648 واحد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افت داشته است.

 این در حالی است که در سال 1392 میزان صدور گواهی ساخت بیش از 177 هزار و 680 واحد مسکونی بوده است. کاهش قدرت خرید مردم از یک‌سو و کمبود زمین و رشد چشمگیر خانه‌های کلنگی از سوی دیگر، از دلایل اصلی کاهش میزان سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت بوده است. در کنار این موارد محدودیت در فروش تراکم، نااطمینانی در سطح کلان و همچنین افزایش 140درصدی نهاده‌ها و مصالح ساختمانی در 9 ماه گذشته نیز بر شدت این رکود افزوده است.

از سوی دیگر انتخابات آمریکا نیز موجب شده بود تا نوعی سردرگمی در بازار ایجاد شود ولی با انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، این بازار نیز همانند دیگر بازارها نسبت به این انتخاب واکنش نشان داد و میزان فروشنده‌ها نسبت به قبل بیشتر شد و به گفته فعالان این بازار، قیمت‌ها نیز روندی نزولی به خود گرفت. این در حالی است که بر اساس آمار بانک مرکزی، در مهرماه میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران 26 میلیون و 700 هزار تومان بوده که نسبت به شهریور 10 درصد و نسبت به مهر 98 بیش از 110 درصد افزایش داشته است.

تورم ماهانه قیمت مسکن در تهران در سال جاری در اکثر ماه‌های سال دورقمی بوده ولی میانگین رشد تا پایان مهرماه هشت درصد گزارش شده است. علاوه بر این مهر 99 اولین‌بار در 18 ماه اخیر بوده که تورم نقطه‌به‌نقطه از مرز صد درصد عبور کرده است. با این حال پیش‌بینی می‌شود با منتشر شدن آمار معاملات مسکن در آبان‌ماه، مجدداً تورم نقطه‌به‌نقطه به زیر صد درصد کاهش پیدا کند چراکه با توجه به آمار بنگاهداران به نظر می‌رسد قیمت مسکن در روزهای اخیر روندی نزولی به خود گرفته و تعداد معاملات نیز نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

اما در حوزه ساخت‌وساز به نظر نمی‌رسد در میان‌مدت شاهد رونق خاصی باشیم چراکه با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد و نااطمینانی موجود چشم‌انداز معیشتی مردم تغییر چندانی نکرده و از سوی دیگر افزایش روند حاشیه‌نشینی موجب خواهد شد تا ساخت‌وساز به‌خصوص در پایتخت همچنان روندی نزولی داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...