شناسه خبر : 36407 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معافیت مالیاتی چهارمیلیونی در لایحه بودجه 1400

پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی از منابع صندوق توسعه؟

لایحه بودجه ۱۴۰۰ تا نیمه آذرماه به مجلس ارائه خواهد شد و اکنون برخی اخبار درباره جزئیات بودجه به صورت جسته‌گریخته منتشر می‌شود. در همین راستا، هفته گذشته ایسنا درباره آنچه برای مالیات حقوق کارکنان پیش‌بینی و در لایحه بودجه گنجانده شده، منتشر کرد: در سال آینده حقوق کارکنان در مجموع ۴۸ میلیون تومان سالانه معاف از مالیات است. بر این اساس، معافیت ماهانه حقوق کارکنان در هر ماه چهار میلیون تومان است و حقوق‌های بالاتر از آن مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. در رابطه با نحوه پرداخت مالیات نیز احتمالاً به روال سال‌های اخیر پلکانی خواهد بود.

خبر دیگر درباره میزان افزایش حقوق کارکنان در سال آینده است. در سال آینده افزایش حقوق کارکنان به احتمال زیاد رشد متوسط ۲۵درصدی خواهد داشت که البته تمامی این اعداد و ارقام می‌تواند بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی، دستخوش تغییرات شود.  همچنین در خبری دیگر اعلام شد که طبق لایحه بودجه سال آینده کف حقوق بازنشستگان در سال 1400 بالغ بر سه میلیون و 500 هزار تومان پیش‌بینی شده است. در جزء 4 بند الف تبصره 12 لایحه بودجه سال 1400 که هیات دولت در حال بررسی و تصویب آن است، ذکر شده کف حقوق کارکنان دولتی، قرارداد کار معین و حقوق بازنشستگان کمتر از 35 میلیون ریال در ماه نباشد.

بخش دیگری از جزئیات لایحه بودجه سال 1400 که روند بررسی در هیات دولت را می‌گذراند، حکایت از رشد 53درصدی تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی دارد. همچنین یک میلیارد یورو دیگر برای مقابله با کرونا در سال آینده پیشنهاد شده است. همچنین برخی اخبار حاکی از آن است که یکی از این ردیف‌های جدید، پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی است که این موضوع نیز انتقاداتی را به همراه داشته است.

یکی دیگر از اخبار لایحه بودجه سال 1400، نصف شدن تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی کالاهای اساسی است. بر اساس پیش‌نویس لایحه بودجه 1400 و ارقام اعلام‌شده توسط رئیس سازمان برنامه درباره قیمت و حجم صادرات نفت پیش‌بینی‌شده در این لایحه، حجم ارز 4200تومانی اختصاص‌یافته به واردات کالاهای اساسی در سال 1400 در مقایسه با امسال، تقریباً نصف می‌شود و به کمتر از پنج میلیارد دلار خواهد رسید.

 

بازار روغن آرام می‌شود

اکنون چندهفته‌ای است که کمبود روغن در بازار خبرساز شده است. تازه‌ترین خبر در این زمینه توسط عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار، مطرح شده است. وی با بیان اینکه روغن خام به عنوان ماده اولیه تولید روغن جامد به وفور در کشور وجود دارد، گفت: هم‌اکنون ۴۰۰ هزار تن روغن خام موجودی در شرکت بازرگانی دولتی ایران داریم. همچنین ۳۰۰ هزار تن روغن خام در مسیر داریم و این در حالی است که بخش خصوصی هم موجودی مطلوبی از روغن خام دارد.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مصرف روغن خام کشور ماهانه ۱۰۰ هزار تن است، افزود: برای تعادل‌بخشی به بازار هم برای واردات روغن خام اقدام کردیم و هم روند تولید روغن جامد در کشور سرعت گرفته و برنامه داریم تا به روند توزیع این محصول نیز سرعت بیشتری ببخشیم.

همچنین در هفته‌ای که گذشت خبری دیگر از بازار روغن مطرح شد. در تازه‌ترین جلسه ستاد تنظیم بازار،‌ آخرین تغییرات قیمت جهانی بر نهاده‌ها، روغن خام و محصولات نهایی بررسی شده که بر اساس آن با توجه به افزایش قیمت جهانی انواع روغن خام (مورد تایید کمیته ارزی)، قیمت هر کیلوگرم روغن خام سویا و پالم در مبادی ورودی ۵۵۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم روغن خام آفتاب و کلزا در مبادی ورودی ۶۰۰۰ تومان تعیین شد.

بنابراین با توجه به افزایش قیمت روغن خام و سایر هزینه‌ها از جمله ملزومات بسته‌بندی و ورق، حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع روغن در بسته‌بندی پت ۱۰ درصد و سایر انواع بسته‌بندی‌ها ۱۳ درصد افزایش می‌یابد. البته مقرر شده قیمت احجام و بسته‌بندی‌های مختلف روغن توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و در سامانه ۱۲۴ بارگذاری شود.

 

ایران پنجمین اقتصاد بسته جهان شد

 موسسه تحقیقاتی فریزر در جدیدترین گزارش خود به بررسی کاهش آزادی اقتصادی  162 کشور جهان طی سال 2018 پرداخته است. بر اساس این گزارش که بر پایه آمار سال 2018 (1397) تهیه شده است، ایران از نظر آزادی اقتصادی، نمره 80 /4 را کسب کرده و جایگاه 158 را به خود اختصاص داده است و در محدوده قرمز قرار دارد. نمره ایران در سال 2017 برابر با 72 /5 و در سال 2016 برابر با 03 /6 اعلام شده بود. بر اساس این گزارش، در رتبه‌بندی جهانی نیز رتبه ایران از نظر آزادی اقتصادی افت قابل توجه داشته است. ایران از نظر آزادی اقتصادی در سال 2016 رتبه 130 را به دست آورده بود اما در سال 2017 با سقوط 13پله‌ای به رتبه 143 سقوط کرده است.

 

بسته جدید مالیاتی برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا

به دنبال تعطیلی دوهفته‌ای تهران، برخی مشاغل از این تعطیلی آسیب دیده و درخواست‌هایی را برای دریافت برخی کمک‌ها از جانب دولت از جمله برخی معافیت‌های مالیاتی مطرح کردند. در این راستا، رئیس سازمان امور مالیاتی از تهیه بسته جدید مالیاتی خبر داده است. امید‌علی پارسا اظهار کرد: با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید در برخی شهرها اجرای بسته مالیاتی جدید در حمایت از مشاغل به شدت آسیب‌دیده از کرونا در دستور کار قرار دارد. معاون وزیر اقتصاد اظهار کرد: به سبب اوج‌گیری مجدد شیوع بیماری کووید ۱۹ و اعمال محدودیت‌های شدید و تعطیل الزامی برخی کسب‌وکارها در شهرهای دارای وضعیت نارنجی و قرمز (بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، مشاغل و کسب‌وکارها و فعالیت‌های شدیداً آسیب‌دیده از کرونا، بنا به تشخیص کارگروه اقتصادی مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا که در شهرهای مذکور قرار می‌گیرند، از حمایت‌های دولت بهره‌مند می‌شوند. وی در خصوص مفاد این بسته حمایتی اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، موارد مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مهلت زمانی اعتراض به اوراق مالیاتی که آخرین مهلت آن از تاریخ یکم آذرماه ۱۳۹۹ لغایت یکم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ باشد و احکام اجرای ماده ۲۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم و ماده ۲۹ قانون ارزش افزوده برای مدت مذکور، به مدت یک و نیم ماه تمدید می‌شود. پارسا همچنین با اشاره به تمدید یک‌ماهه مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سوم و چهارم سال ۱۳۹۹ و سررسید پرداخت مالیات آن برای کلیه مودیان مالیاتی بر اساس این مصوبه، اظهار کرد: بخشودگی جرایم پرداخت‌نشده بدهی مالیات و عوارض قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب 22 /۱۰ /1381 به شرط پرداخت اصل مالیات و عوارض تا پایان سال ۱۳۹۹ تمدید می‌شود. صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان سال ۱۳۹۹ نیز بر اساس این مصوبه، نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی نخواهد داشت. همچنین کلیه عملیات اجرایی موضوع فصل نهم از باب چهارم قانون مالیات‌های مستقیم (وصول مالیات) تا ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ برای اشخاص حقیقی متوقف می‌شود.

 

کاهش واردات و صادرات هشت‌ماهه

از دیگر اخبار مهم هفته گذشته، کاهش صادرات و واردات کشور در هشت‌ماهه نخست سال جاری بوده است. در این راستا، رئیس گمرک گفت:‌ آمار تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در هشت‌ماهه سال جاری حاکی از تبادل ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است. مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان واردات کالا در این مدت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که از این رقم ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد. ارزش کل واردات کالا در این مدت ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب یک درصد و ۱۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: در بخش صادرات نیز بیش از ۷۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار -‌بالغ بر سه برابر میزان وزنی واردات- صادرات انجام‌ شده که از نظر وزنی ۱۴ درصد و از حیث ارزش ۱۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. همان‌طور که در ماه‌های قبل نیز اعلام کردیم، خوشبختانه روند کاهندگی صادرات کشورمان ماه‌به‌ماه به شرایط عادی نزدیک می‌شود و امیدواریم که تا پایان سال شرایط بهتری در بحث صادرات داشته باشیم.

کاهش 70درصدی مصرف نوشت‌افزار

شیوع گسترده ویروس کرونا به بسیاری از مشاغل آسیب وارد کرد. یکی از آنها، شاغلان تولید و توزیع و فروش نوشت‌افزار بود. در این راستا، موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی در گفت‌وگو با میزان، گفت: کار صنف نوشت‌افزار فصلی است و در بازه زمانی تیرماه تا پایان مهرماه شلوغ‌ترین زمان فعالیت این صنف است که متاسفانه به خاطر شرایط کرونا و نیز وضع معیشتی مردم، امسال دوره خوبی نداشتیم. رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی به مجازی شدن نظام آموزشی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: فضای آموزشی فعلی، مجازی است و انتقال سیستم آموزشی به این فضا بزرگ‌ترین عامل اثرگذار در کاهش مصرف نوشت‌افزار است.

وی ادامه داد: برخی محصولات علاوه بر مصرف در بخش تحریر در بخش اداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مصرف در بخش اداری هم کاهش پیدا کرده است و به دلیل شرایط اقتصادی که در کشور حاکم است، بخش اداری دولتی و خصوصی هم حتی‌الامکان و تا جایی که می‌توانند خریدشان را کم کردند و فروش در این بخش هم کاهش پیدا کرده است.

فرزانیان فروش متوسط لوازم‌التحریر امسال را ۲۰ تا ۳۰ درصد سال گذشته اعلام کرد و گفت: فروش کم و کاهش شدید درآمد، مشکلات جدی را برای همکاران ما در این حوزه ایجاد کرده است و نه‌تنها واحدهای صنفی که واحدهای تولیدی را هم درگیر کرده است.

 

کاهش 31درصدی معاملات ملک در ایران

از آغاز نیمه دوم سال، رفته‌رفته در برخی از بازارها با افت قیمت و خرید و فروش روبه‌رو بودیم، از جمله بازار سکه و بازار ارز. به دنبال این مسیر، بازار مسکن نیز روند کاهنده‌ای را طی کرد. در این راستا، هفته گذشته رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش ۴۸ و ۳۱درصدی معاملات ملک به ترتیب در شهر تهران و کل کشور طی یک ماه گذشته خبر داد و گفت: با توجه به پایین آمدن قیمت مسکن، خریداران در انتظار افت بیشتر نرخ‌های پیشنهادی هستند.

مصطفی قلی‌خسروی، به ایسنا اظهار کرد: با توجه به امیدواری‌هایی که نسبت به آینده اقتصاد کشور ایجاد شده، افت قیمت ارز و کاهش نرخ‌های پیشنهادی مسکن، شاهد افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار املاک بودیم که به افت معاملات منجر شد. تقاضای بالقوه‌ای در بازار وجود دارد اما بسیاری از متقاضیان در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها هستند.

خسروی با بیان اینکه در شهر تهران قیمت مسکن حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است اظهار کرد: به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را دارند توصیه خرید نمی‌کنیم اما با توجه به اینکه حجم قابل توجهی فایل در بازار وجود دارد متقاضیان مصرفی می‌توانند ضمن بررسی نرخ‌ها، شرایط واحد مسکونی مدنظر خود را سنجیده و اقدام به خرید کنند.

♦♦♦

ایسنا: بعد از هشدارهایی که گمرک در رابطه با ترخیص فوری به صاحبان کالا داشت، اکنون مهرداد جمال‌ارونقی معاون فنی گمرک ضمن اعلام ترخیص بیش از 4 /1 میلیون تن کالا، با هشدار مجدد به صاحبان کالا تاکید کرده که در صورت عدم ترخیص کالا در مهلت تعیین‌شده، متروکه خواهد شد.  

فارس: بر اساس پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه، 23 درصد منابع 571 هزار میلیاردتومانی قانون بودجه امسال (سال 99) محقق نخواهد شد. البته کسری بودجه ایجادشده با درآمد ناشی از فروش اوراق مالی مازاد بر قانون بودجه بر اساس مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی جبران خواهد شد.

ایسنا: فرهاد منتصرکوهساری -معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی- در این‌باره به ایسنا گفت: حدود ۱۹ هزار کانتینر و حدود ۵۵۰ هزار تن کالای متروکه در انبارهای بنادر کشور وجود دارد که بر اساس قانون سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی باید نسبت به تخلیه و خروج آن از بنادر کشور اقدام کند.

فارس: تقی تقی‌پور، مدیرکل ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه بعضی از قطعات خودروهای وارداتی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با قطعات فرعی جایگزین می‌شود، گفت: هیچ مستندات قانونی برای ترخیص خودروهای دپوشده وجود نداشت.

صداوسیما: علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت، گفت: دارندگان پروانه بهره‌برداری از معادن فقط یک ماه فرصت دارند تا برای بهره‌برداری از معادن اقدام کنند، در غیر این صورت باطل شده یا به مزایده گذاشته می‌شود.

تسنیم: علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس، گفت: بر اساس قانون قرار نیست حواله قیر رایگان میان دستگاه‌ها توزیع شود تا از این محل رانت و فساد رخ دهد، بلکه باید اعتبارات با تخصیص صد درصد در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد.

میزان: سارا فلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به تورم موجود و مرغی که کیلویی ۴۰ هزار تومان شده و لجام‌گسیختگی بازار، قطعاً خط فقر را به بالای ۱۰ میلیون تومان برده‌ایم.

مهر: محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از بازگشت به تولید کارخانه لوکوموتیوسازی واگن پارس پس از ۱۰ سال توقف خبر داد و گفت: این موضوع اثبات می‌کند که کشور ما دارای ظرفیت و استعداد قابل ‌اعتمادی است و می‌تواند بیش از این، مورد توجه قرار گیرد.

فارس: عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه هفت پروژه ریلی اولویت‌دار امسال و سال آینده تکمیل می‌شود، گفت:‌ برای تکمیل 1443 کیلومتر خط آهن، 16 هزار و 330 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

♦♦♦

تداوم آسیب‌های قیمت‌گذاری دستوری درصنعت فولاد

رسالت نوشت: سرانجام شیوه‌نامه ساماندهی عرضه، تقاضا و قیمت‌گذاری زنجیره فولاد از سوی معاونت معدنی وزارت صمت باوجود مخالفت‌های چندباره نمایندگان مجلس، فعالان بازار سرمایه و تولیدکنندگان فولاد ابلاغ شد تا طرح نرخ‌گذاری دستوری در بازار فولاد اجرایی شود؛ شیوه‌نامه‌ای که حاکی از تداوم دستوری قیمت‌گذاری و دربرگیرنده امضاهای طلایی است. صمت در تازه‌ترین اقدام خود شیوه‌نامه‌ای را ابلاغ کرد که به باور کارشناسان، دود این تصمیم غلط نه‌تنها به چشم فعالان این حوزه، بلکه سهامداران صنایع فولاد و سنگ‌آهن هم می‌رود. تجربه قیمت‌گذاری دستوری سال‌هاست که در صنعت ورشکسته خودروسازی ما در حال اجراست، اما بازهم مسوولان و سیاستگذاران برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، مسیر قیمت‌گذاری دستوری را انتخاب می‌کنند.

 

صف طویل مرغ فروشی!

اعتماد نوشت: قیمت هر کیلو مرغ در بازار آزاد از 36 هزار تومان هم گذشته است. با این حال رئیس شورای اصناف اعلام کرده که قیمت مرغ بالای 24 هزار تومان «تخلف» است اما فقط میادین میوه و تره‌بار و بازارهای رسمی به صورت محدود، مرغ را با قیمت مصوب عرضه می‌کنند و در خرده‌فروشی‌ها، قیمت تا کیلویی 36 هزار تومان نیز بالا رفته است. همزمان با افزایش قیمت مرغ در بازار، دیدن صف‌های طویلی که در بازارها و میادین میوه و تره‌بار برای خرید مرغ با قیمت مصوب 24 هزارتومانی شکل گرفته تاسف‌بار است؛ آن‌هم در شرایطی که پایتخت در قرنطینه اجباری است و تشکیل اجتماعات این‌چنینی با احتمال افزایش میزان ابتلای افراد به بیماری کووید 19 همراه است. 

 

بیم و امیدهای بازار نفت

ایران نوشت: این روزها بازار جهانی نفت خام در حال تجربه تحولاتی است که ممکن است بازار را ظرف چند روز قرمزپوش کند. خبر کشف واکسن کرونا، نفت خام را در اوج 9ماهه خود قرار داد و بازار امیدوار شده که اوپک پلاس کاهش تولید را در سطح 6 /7 میلیون بشکه در روز تا شش ماه دیگر تمدید کند؛ در مقابل تازه‌ترین آمار موسسه جودی نشان می‌دهد که عربستان در حال تخطی از سهمیه بوده و در ماه سپتامبر برابر با مدت مشابه سال گذشته تولید داشته است. امارات و کویت نیز ارسال داده به «جودی» را متوقف کرده. این ظن که عربستان و متحدانش در حال عبور از سهمیه‌ها هستند، ممکن است قیمت‌ها را ریزشی کند.

 

افزایش اختلاف نظرها میان بانک مرکزی و دولت

شرق نوشت: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی که بر سر پرداخت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا، نظرش درباره ایجاد تورم با تزریق این منابع را نادیده گرفته بودند، این‌بار به مصوبه دولت درباره ترخیص کالاهای رسوبی از گمرک گله دارد. او در نامه به رئیس‌جمهور سه نقد به این مصوبه وارد کرده است. این مصوبه جهت حل مشکل روند کند ترخیص کالا از گمرکات با پیگیری وزارت صمت تهیه شد تا تنش‌های بازار کنترل شود، اما همتی می‌گوید این مصوبه غیرعملیاتی است. بانک مرکزی در زمان تصویب این مصوبه در جلسه ستاد تنظیم بازار حضور نداشته و پیگیری‌های خبرنگار «شرق» از وزارت صمت برای کشف دلیل عدم حضور بانک مرکزی در جلسه نیز بی‌پاسخ مانده.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها