شناسه خبر : 36304 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران

بانک مرکزی و وزارت امور خارجه مامور شدند

«آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران در برخی  کشورهای جهان»، یکی از محورهای مهم یکصد و هشتادمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بود.

رئیس‌جمهوری در این جلسه با اشاره به گزارش وزارت امور خارجه در زمینه فعالیت‌های انجام‌گرفته برای آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران در برخی کشورها با توجه به موانع ایجاد‌شده از سوی آمریکایی‌ها در این زمینه، بر ضرورت هماهنگی بیشتر و موثر وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در این زمینه تاکید کرد.

حسن روحانی به تحولات پیش‌رو در آمریکا اشاره کرد و افزود: دولت جدید آمریکا پیش از هر اقدامی برای ترمیم چهره مخدوش این کشور در جامعه جهانی باید در رفتارهای غیرانسانی خود با سایر کشورها تجدید نظر کند. بیش از 40 میلیارد دلار منابع مالی حاصل از صادرات ایران در کشورهای مختلف، بلوکه شده است. چین، هند، کره جنوبی، عراق و ژاپن به ترتیب بیشترین میزان دارایی‌های ایران را بلوکه کرده‌اند. البته کشورهای اروپایی مانند ایتالیا نیز در این فهرست قرار می‌گیرند. در این جلسه همچنین وزارت امور خارجه، گزارشی از فعالیت‌های انجام‌گرفته برای آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران در برخی کشورها ارائه کرد و مقرر شد به‌رغم فشارهای تحریمی آمریکا، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه با هماهنگی بیشتر و موثرتر نسبت به آزادسازی و استفاده از این منابع برای تامین نیازهای تولیدی کشور اقدام کنند.

 

تقدیم زودهنگام بودجه 1400

سید‌حمید پورمحمدی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: تنظیم لایحه بودجه سال آینده به صورت شبانه‌روزی در حال انجام بوده و تدوین تبصره‌های بودجه به پایان رسیده است. به درخواست مجلس شورای اسلامی، بودجه شرکت‌های دولتی یک ماه زودتر از موعد مقرر قانونی ارائه شد تا فرصت داشته باشند از طریق کمیسیون بودجه و دیوان محاسبات به انجام بررسی‌های لازم بپردازند. معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: بودجه عمومی و کل کشور نیز در حال آماده‌سازی است و احتمال می‌رود ۱۳ و ۱۴ آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. لایحه بودجه فارغ از تحولات پیرامونی تنظیم می‌شود تا کشور دچار تلاطم نشود. وی بیان کرد: در بودجه امسال نیز تاکنون تعهدات کارمندان، معلمان و بازنشستگان، پرداخت یارانه‌های نقدی و بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی به صورت منظم انجام شده است. آنچه در بودجه سال ۱۴۰۰ مهم است، ثبات بودجه بوده تا بازارها به اتکای آن آرامش داشته باشند. وی ادامه ‌داد: قصد نداریم بودجه سال آینده منبسط شود و مهم این است که بخشی از اصلاحات ساختاری که زمینه آن وجود دارد، اعمال شود، همچنین به منابع جدید توجه خواهیم کرد و شفافیت بودجه را افزایش خواهیم داد. پورمحمدی درباره تصویب اصلاحات ساختاری بودجه ۱۴۰۰ در مجلس گفت: پیش از این با محوریت سازمان برنامه و بودجه و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای علمی و پژوهشی، اصلاحات ساختاری بودجه تدوین شد و در اختیار شورای هماهنگی سران قوا قرار گرفت. طبیعی است که تغییر بزرگ باید به اقتضای زمان و به آرامی انجام شود، بخشی از این موارد در بودجه سال ۹۸ اعمال شد و امسال نیز با هماهنگی مجلس شورای اسلامی اصلاحات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حال انجام است.

 

افزایش درآمدهای مالیاتی کشور

گرچه انتظار می‌رفت که در سال جاری به دلیل مسائلی مانند گسترش بیماری کرونا، درآمدهای مالیاتی دولت کاهش پیدا کند ولی با این حال اکنون معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی خبر داده که در هفت‌ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است. محمد مسیحی درباره وضعیت درآمدهای مالیاتی تا هفت‌ماهه ابتدایی امسال اظهار کرد: طی این مدت درآمدهای مالیاتی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با ۳۵ درصد رشد مواجه شده که در مجموع معادل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول‌شده است و از این میزان حدود ۶۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به مالیات‌های مستقیم و ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر هم مربوط به مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات کالا و خدمات می‌شود. وی افزود: به‌رغم محدودیت‌هایی چون شیوع ویروس کرونا، تشدید تحریم‌ها و تاثیر این دو مورد بر کسب‌وکارها و از طرف دیگر کوتاه کردن فرآیند دادرسی، اعمال دستورالعمل بخشودگی جرایم مالیاتی و افزایش توافق تمکین مالیات در مجموع درآمدها ۳۵ درصد رشد داشته است که امیدواریم با وجود تحریم‌ها و تهدید ویروس کرونا این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد. معاون سازمان مالیاتی به ایسنا گفت: با تعطیلی ۵۰‌درصدی  و اثرات کرونا بر فضای کسب‌وکار امکان تحقق ۱۰۰‌درصدی درآمدهای مالیاتی سخت است اما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این اتفاق عملی شود.  مسیحی درباره وضعیت وصول درآمدهای مالیاتی از محل بورس توضیح داد: امسال در حوزه مالیات یکسری محدودیت‌ها چون  کاهش ۹۵ درصدی عوارض خروج از کشور، تاخیر در وصول درآمدها به دلیل تمدید مهلت ارائه اظهارنامه‌ها و تعطیلی هیات‌های حل اختلاف مالیاتی وجود داشت که بدین منظور از بورس کمک گرفتیم.

 

 دستور ترخیص ۳۴۲۸ قلم کالا

یکی از اخبار مهم هفته گذشته برای بازرگانان ابلاغ لیست 3428 قلم کالا به گمرکات برای ترخیص بود. در این زمینه مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک در رابطه با آخرین وضعیت اجرای مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای ترخیص فوری کالا از گمرک و بنادر اظهار کرد: در آخرین اقدامات انجام‌شده لیست ارائه‌شده از سوی وزارت صمت و جهاد کشاورزی نهایی و برای ترخیص به گمرکات ابلاغ شده است. این مقام مسوول در گمرک ایران اعلام کرد که با پیگیری‌های گمرک ایران و معاونت صنایع وزارت صمت به زودی لیست دیگری  شامل ۱۲۰۰ قلم کالا از گروه مواد واسطه‌ای و تجهیزات خطوط تولید برای ترخیص در دستور کار قرار گرفت که فعلاً در حال نهایی شدن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 

ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در مراحل آخر

یکی دیگر از اخبار مهم هفته به موضوع ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح اختصاص دارد. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی که مدتی است اخبار خود را از طریق اینستاگرام اعلام می‌کند، هفته گذشته در یادداشتی اینستاگرامی اظهار کرد: در جلسه کمیته راهبردی درباره ادغام پنج بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه بحث شد. در این جلسه که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد آخرین تصمیمات لازم در خصوص ادغام سه بانک و موسسه باقی‌مانده یعنی بانک‌های انصار و قوامین و نیز موسسه اعتباری کوثر اتخاذ و مقرر شد مجامع ادغام نهایی آنها ظرف یک ماه آینده برگزار شود. وی افزود: مجموعه بانک سپه با در برداشتن پنج بانک وابسته به نیروهای مسلح، فعالیت‌های بانکی و خدمت‌رسانی به آحاد مردم و فعالان اقتصادی را با قدرت و توان شش بانک تداوم خواهد داد.

 

پیش‌بینی کاهش قیمت خودرو

در هفته گذشته رئیس شورای رقابت یک نشست خبری برگزار کرد و در آن به برخی سوالات درباره اقدامات این شورا پاسخ داد. رضا شیوا با اشاره به جریان قیمت‌گذاری خودرو و انتقاداتی که نسبت به آن مطرح است، در رابطه با قیمت‌گذاری سه‌ماهه خودروسازها گفت: تا پیش از این بر اساس تورم بخشی سالانه قیمت‌گذاری می‌شد ولی اکنون وضعیت اقتصادی و تورم به گونه‌ای است که این امکان نیست و باید با رشد تورم و افزایش قیمت نهاده‌های تولید مدت زمان قیمت‌گذاری محدود شود، با این حال چون ما در قیمت‌گذاری هزینه سربار را محاسبه نمی‌کنیم، با وجود سود منطقی برای آنها، دائم خودروسازها می‌گویند زیان کرده‌ایم. رئیس شورای رقابت با اشاره به اهمیت ایجاد رقابت و پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان گفت: واردات خودرو یکی از این راه‌هاست ولی متاسفانه شرایط ارزی این اجازه را نمی‌دهد با وجود این ظاهراً وزیر صمت به نوعی این موضوع را مطرح کرده است. پیشنهاد می‌کنیم واردات خودرو از کانال واردات بدون انتقال ارز انجام شود و البته نه خودروهای لوکس بلکه خودروهای قابل خرید عامه مردم باشد که تاحدودی در بهبود وضعیت موجود می‌تواند موثر باشد.

شیوا در ادامه در پاسخ به ایسنا در رابطه با اینکه با کاهش قیمت ارز و اثری که بر بازار خودرو داشته، این توقع وجود دارد که قیمت خودروسازها نیز کاهش پیدا کند، چه زمانی این موضوع در قیمت‌ها لمس خواهد شد و سهم ارز در تعیین قیمت خودرو چقدر است، توضیح داد: باید توجه داشت که در حال حاضر تولید خودرو بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزبری دارد در عین حال که در نهاده‌های داخلی هم بعضاً ارز موثر است؛ بنابراین هر زمان که کاهش نرخ ارز اتفاق افتد، در ادامه با توجه به محاسبه تورم و نرخ ارز می‌تواند موجب کاهش قیمت نهاده‌های تولید و کاهش قیمت خودرو شود. رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه نهاده‌های تولیدی که اکنون خودروسازها در حال استفاده برای تولید هستند در سه ماه گذشته خریداری شده است، گفت: بنابراین آنچه از کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته اتفاق افتاده و اگر در مدت پیش‌رو ادامه داشته باشد، در محاسبه تورم و قیمت‌گذاری برای سه ماه پایانی سال اثرگذار بوده و می‌توان آثار کاهش قیمت ارز را در قیمت‌های آن زمان مشاهده کرد.

 

کمبود روغن در بازار

یکی از موضوعاتی که این روزها درباره آن زیاد بحث می‌شود، مساله کمبود روغن خوراکی در بازار است. روغن نیمه‌جامد یا همان روغن‌های حلبی و روغن سرخ‌کردنی این روزها در بازار کمیاب شده و برخی از گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که برخی با سوءاستفاده از این شرایط روغن حلبی پنج کیلوگرمی را دو تا سه برابر نرخ واقعی خود به فروش می‌رسانند. ناگفته نماند که روغن خوراکی نیز همین مشکلات را داشت که با توزیع 70 هزار تن از ذخایر استراتژیک شرکت بازرگانی دولتی ایران در میان کارخانه‌ها مشکل تولید این محصول حل شد، اما هنوز روغن‌های حلب و سرخ‌کردنی با کمبود در بازار رو‌به‌رو است.

 

قیمت پوشک کاهش می‌یابد

در هفته‌های گذشته گزارش‌های میدانی حاکی از آن بود که قیمت پوشک به میزان قابل توجهی در بازار افزایش یافته است. در همین زمینه نیما بصیری، عضو هیات مدیره انجمن سلولزی کشور نیز در گفت‌وگویی با تجارت‌نیوز بیان کرده بود: مواد اولیه پوشک بچه همچون خمیر از آمریکا، کانادا و برزیل وارد کشور می‌شد و حالا با تشدید تحریم‌ها مواد اولیه پوشک بچه وارد نمی‌شود و همین موضوع باعث کمیاب شدن این کالا در بازار شده است. وی افزوده است: یکی از مواد اولیه پوشک بچه همان لایه‌هایی است که در ماسک‌ها استفاده می‌شود و در شرایط شیوع بیماری کرونا تولید ماسک نسبت به تولید پوشک بچه در اولویت قرار گرفته بنابراین ظرفیت تولید پوشک کاهش یافته است. حالا ولی معاون دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت از کاهش تدریجی قیمت پوشک بچه در بازار خبر داده است. وی از برنامه‌ریزی برای متعادل شدن قیمت پوشک خبر داد و تصریح کرد: مقرر شده ترخیص این مواد از گمرکات به صورت اعتباری انجام شود و بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای این موضوع را نیز تامین کند. همچنین در راستای قطع وابستگی و خودکفایی تمهیدات لازم برای تولید داخلی مواد اولیه پوشک که امکان تولید داخل دارند انجام شده است. با تمهیدات و مجموعه اقدامات انجام‌شده شاهد کاهش تدریجی قیمت پوشک خواهیم بود.

♦♦♦

مهر:  به استناد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوبه هیات واگذاری و آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی، پنج درصد سهام دولت در شرکت تولید تجهیزات سنگین - هپکو در قالب سهام ترجیحی به کارکنان شاغل و بازنشسته این شرکت عرضه می‌شود.

ایلنا: وزیر اقتصاد اظهار کرد: برنامه دولت و سازمان بورس این است که تا پایان امسال صد شرکت را در بازار عرضه اولیه داشته باشد، قطعاً استقبال خوبی از این عرضه‌ها خواهد شد و سهامداران باید برای بهره‌مندی از این شرایط به خوبی عمل کنند.

ایسنا: رئیس کل گمرک ایران گفت: در راستای اجرای تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، در ۳۷ روز گذشته بیش از نیمی از کالاهای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شده است.

فارس: دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی با بیان اینکه بانک‌ها هیچ نوع توافقی برای افزایش نرخ سود بانکی نداشته‌اند، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار بانک‌ها باید نرخ 16 درصد را برای سود سپرده یک‌ساله اعمال کنند.

تسنیم: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از بررسی و تصویب آخرین مقررات مربوط به تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف در حوزه رمزارزها خبر داد و گفت: حدود 500 هزار دستگاه استخراج ارز دیجیتال توقیف شده و پرونده آنها در حال رسیدگی است.

ایرنا: پلیس گمرک ۱۱۲ کانتینر قطعات خودرو را که ارزشی معادل با ۶۰ میلیارد تومان داشت، شناسایی و توقیف کرده است. اخیراً سردار مقیمی از توقیف 112 کانتینر قطعات خودرو که ارزشی معادل با 60 میلیارد تومان داشته خبر داده است. این محموله توسط پلیس گمرک شناسایی و توقیف شده است. بخشی از محموله توقیف‌شده مربوط به گمرکات جنوب کشور بوده است. به گفته سردار مقیمی، یکی از تخلفات شناسایی‌شده، شناسایی و احصای تخلفات سه هزارمیلیاردی یکی از شرکت‌ها بود که به مرجع قضایی هم اعلام شد.

 ایلنا: اسکناس‌های جدید ۱۰ هزارتومانی در فرمت و اندازه جدید و نیز با کمرنگ شدن چهار صفر و مشخصه‌های امنیتی  ویژه چاپ شد.

مهر: سیداحمد مقدسی رئیس هیات‌مدیره انجمن گاوداران بیان کرد: با توجه به اینکه دولت برای گوشت اقدام به نرخ‌گذاری دستوری می‌کند، اکنون تولیدکنندگان در فروش هر کیلو گوشت شش هزار تومان ضرر می‌کنند. ادامه این روند تولید گوشت کشور را دچار آسیب جدی می‌کند.

فارس: تورج دهقانی‌زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در نشستی که با اعضای کمیسیون عمران برگزار کردیم مقرر شد که سازمان هواپیمایی هزینه‌های ایرلاین‌ها را آنالیز کرده تا پس از آن، شورای عالی هواپیمایی نرخ‌نامه جدید را اعلام کند. ان‌شاءالله قیمت کنونی بلیت هواپیما کاهش خواهد یافت.

♦♦♦

تغییر رفتار فروشندگان ملک

دنیای اقتصاد نوشت: معاملات مسکن به افت شدید قیمت در بازارهای موازی واکنش نشان داده است. نتایج تحقیقات میدانی،‌ از سه تغییر معنادار در رفتار فروشنده‌های آپارتمان حکایت دارد. در اقدامی کم‌سابقه، عوامل عرضه فایل‌های ملکی در بازار به استفاده از واژه‌های «قیمت‌ها شکست»، «فروش فوری» و عناوینی که در واقعیت، بیانگر عجله برای فروش است، رو آورده‌اند. حجم فایل‌ها در برخی استارت‌آپ‌های ملکی نیز افزایش یافته و قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها در فایل‌ها در مناطقی از شهر بین ۱۵ تا بیش از ۲۵ درصد نسبت به هفته گذشته ریزش کرده است. برخی از فایل‌ها مربوط به واحدهایی است که از چند روز قبل برای فروش عرضه شده‌اند؛ اما اکنون سطح پیش‌قیمت و توقع مالکان این واحدها کمتر است.

 

کاهش نرخ ارز قابل پیش‌بینی بود

ایران نوشت: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه فشار حداکثری در روزهای پایانی خود است گفت: پیش‌تر بر این نکته پافشاری کردم که ریسک بازار ارز بسیار بالاست و از مردم خواستم که به بازار وارد نشوند. الان پس از سه هفته شاهد کاهش چشمگیر نرخ در بازار هستیم. نرخ ارز متاثر از ریسک‌های غیراقتصادی به میزان زیادی از سطح تعادلی خود خارج شده بود و برای من مشخص بود که با چشم‌انداز رفع موانع، اثر متغیرهای غیراقتصادی بر قیمت ارز، تقلیل یافته و نرخ مبتنی بر عوامل پایه‌ای اقتصاد خواهد شد. عبدالناصر همتی اضافه کرد: بانک مرکزی اجازه خواهد داد تا انتظارات مثبتی که اکنون وجود دارد و موجب خلق روند نزولی شده است، کاملاً تخلیه شود.

 

پیوند قیمت ارز و خودرو!

اعتماد نوشت: امیرحسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: افت قیمت خودرو در بازار از یک هفته قبل و پیش از اعلام انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا آغاز شد. اگر نرخ ارز روند صعودی داشته باشد قیمت خودرو نیز همپای آن افزایشی می‌شود و اگر نرخ ارز کاهشی شود، بازار نیز روند نزولی به خود می‌گیرد. به این ترتیب قیمت‌ها در بازار خودرو به نرخ ارز گره خورده است. عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه می‌دهد: واقعیت این است که متاسفانه بازار خودرو تحت‌ تاثیر عوامل کلان اقتصادی و تصمیمات سیاستگذاران است. در حال حاضر نیز ظاهراً تحت تاثیر یکسری گشایش‌های ارزی قرار گرفته؛ باید دید این شرایط تا چه زمانی ادامه دارد.

 

بازار گوشی همراه در انتظار ثبات

همشهری نوشت: انتخابات آمریکا که در هفته گذشته منجر به کاهش نرخ ارز در ایران شده بود، زمینه افت قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه و محصولات دیجیتال را هم فراهم کرد. البته این روند ثابت نبود و در انتهای هفته با افزایش قیمت ارز بار دیگر قیمت گوشی همراه و محصولات دیجیتال هم صعودی شده و میزان خرید و فروش کاهش یافت. در این زمینه ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی همراه و لوازم جانبی گفت: بازار گوشی تلفن همراه در انتظار تثبیت نرخ ارز است. انتظار داریم با مشخص شدن و تثبیت حدود قیمتی ارز در آینده نزدیک وضعیت قیمت‌ها در بازار گوشی موبایل نیز تثبیت شده و میزان خرید و فروش افزایش یابد.