شناسه خبر : 36237 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درخواست از رقبا

آیا مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت فعال خواهند داشت؟

 
 
غلامرضا مصباحی‌مقدم/ سخنگوی جامعه روحانیت مبارز

در حال حاضر دو گزاره رونق فضای سیاسی و نحوه مشارکت مردم در انتخابات اردیبهشت‌ماه سال 1400 مورد بحث و رصد رسانه‌ها و افکار عمومی است.

در این راستا دو سوال اصلی مطرح می‌شود. اول آنکه آیا رخوتی بر فضای سیاست حاکم است؟ و سوال دوم به این موضوع می‌پردازد که آیا مردم در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری مشارکت فعالانه‌ای خواهند داشت؟

برای پیدا کردن پاسخ این دو پرسش ابتدا من به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از شرایط فعلی این تشکل می‌گویم. حدود دو ماه و نیم است که جامعه روحانیت مبارز با عزم جزم آمادگی خود را جهت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده اعلام کرده است.

در واقع بنده دو ماه و نیم پیش اعلام کردم شورای مرکزی جامعه روحانیت مصوب کرده تا این تشکل به صورت فعال و کاملاً مشارکتی وارد عرصه انتخابات شود.

 بر همین اساس مدتی است در سراسر کشور فعالیت‌های انتخاباتی ما آغاز شده است. از آنجا که جامعه روحانیت مبارز بر اساس ضروریات روز سیاست داخلی کشور و همچنین نگاهی که به حوزه سیاست خارجی و اقتصاد دارد این موضوع را تکلیفی بر شانه خود دید، پس طبعاً برای حضوری متفاوت‌تر برنامه‌ریزی کرده است.

در این مدت که انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 به یکی از موضوعات اصلی جامعه روحانیت تبدیل شده است، نمایندگان تمامی مناطق در سراسر کشور فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و تعدادی از نمایندگان استان‌ها نیز همواره در جلسات تهران شرکت می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید یک تشکل از طریق این ارتباط‌هاست که بنای ورود فعالانه خود به عرصه انتخابات را توسعه می‌دهد.

موضوع دیگری که در این میان مطرح شد مشارکت با «سایرین» بود؛ در همین‌جا تاکید می‌کنم جامعه روحانیت مبارز خواهان همکاری با تمامی احزاب و تشکل‌های اصولگراست و قصد ورود مستقل و بدون همکاری با سایر هم‌قطاران خود را ندارد. به همین جهت این جامعه قصد دارد تا ان‌شاءالله با شخصیت‌های شناخته‌شده، همراه و همسو مسیرش را به قصد پیروزی در انتخابات ادامه دهد.

تا به امروز نظر احزاب و تشکل‌های دیگر در جبهه اصولگرایی نسبت به اخذ این تصمیم مثبت بوده است؛ هم جامعه روحانیت از آنان برای همکاری و مشورت دعوت کرده است و هم احزابی که همراه و همسو هستند به کمک جامعه می‌آیند. اصولاً اجماع اصولگرایی بر این است که هر کدام از بازیگران هر نقشی را که می‌توانند به خوبی ایفا کند، بر عهده بگیرند و در صحنه سیاست داخلی فعال باشند.

جامعه روحانیت از قبل از انقلاب اسلامی سابقه بسیار فعالی داشته و همواره در مقاطع حساس و مهم به درستی به وظیفه خود عمل کرده است. این تشکل همواره در طول سالیان متمادی در پیشبرد اهداف نظام و خواست مردم نقش‌آفرینی کرده است؛ البته مدتی هم بوده که ظهور و بروز فعالیت‌هایش با مشکل روبه‌رو شده اما در چنین شرایطی همواره تصمیمش بر این بوده که مجدداً موقعیت خودش را بازیابد.

با توجه به سابقه‌ای که بدان اشاره کردم، امروز هم برای ما مهم است تا با مجموعه احزاب و تشکل‌های همسو همکاری کنیم و اهداف مشترکمان را به بهترین نحو در کنار یکدیگر پیش ببریم. بسیار امیدواریم که همه تشکل‌های سیاسی همسو و انقلابی بتوانند در ماه‌های باقی‌مانده تا انتخابات مهم ریاست‌جمهوری 1400 آن‌طور که باید و آن‌طور که لازم است به عرصه بیایند و نظر و آرای اکثریت را جلب کنند.

 پس از طرح تمام این موضوعات با اطلاعات دقیقی که از تشکل سابقه‌داری که سخنگویش هستم و نحوه همکاری‌مان با سایر اصولگرایان ارائه دادم، پاسخ سوال اول روشن می‌شود. پس الان کاملاً مشخص است نه‌تنها رخوتی بر فعالیت‌های سیاسی جناح اصولگرا حاکم نیست، بلکه شور و اشتیاق فراوانی هم ‌جهت فعالیت در عرصه انتخابات وجود دارد.

در واقع اینکه گفته می‌شود در فضای سیاسی رخوت حاکم است یا صدای انتخابات شنیده نمی‌شود یا میلی برای شرکت در انتخابات از سمت تشکل‌ها، احزاب و گروه‌ها نیست، با برداشت ما از آنچه می‌بینیم متفاوت است. این برداشت مختص جریانات سیاسی و احزابی است که در حفظ اعتماد مردم به خود ناکام ماندند.

آنها در اثر عملکرد ضعیف و نادرست خود یا منتخبانشان دچار افت سیاسی شدند؛ به همین دلیل دیگر امروز حرفی برای گفتن ندارند. کاملاً طبیعی است همان کسانی که توان جلب نظر مردم را در خود نمی‌بینند، نمی‌توانند پویایی فضای انتخابات را هم ببینند و در تحلیل‌هایشان شرایط حاکم بر خود را به همه جامعه تسری می‌دهند.

در رسانه‌ها می‌شنویم که این افراد و گروه‌ها می‌گویند با توجه به شرایط بد اقتصادی، فشارهای حاصل از تحریم‌ها و حتی مشکلاتی که ویروس عالم‌گیر کرونا ایجاد کرده مردم میلی به مشارکت و فعالیت در انتخابات ندارند. مسلماً ما در جریان اصولگرایی نسبت به مردم این دیدگاه را نداریم و نمی‌توانیم داشته باشیم؛ چراکه انتخابات ریاست‌جمهوری یک موضوع متفاوت از تمام مشکلات و مسائل کشور است.

این انتخابات یک اتفاق ملی است و بر این اساس ما مطمئن هستیم مردم پای صندوق‌های رای خواهند آمد. پس از این گزاره هم می‌توان پاسخ سوال دوم را پیدا کرد. گروهی معتقد هستند مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند اما این گفته حقیقت ماجرا نیست.

اینکه گفته می‌شود مشارکت در انتخابات پیش‌رو کاهش خواهد یافت امری ذهنی برای گویندگانش محسوب می‌شود و مبنای حقیقی ندارد. حتماً مردم در این انتخابات شرکت خواهند کرد چراکه همواره آنان خواسته‌اند تا سرنوشت خود را به دست خود و با رای خود رقم بزنند. اینکه مردم در گذشته گله‌هایی داشتند، یا ضعف‌هایی در عرصه سیاست پدیدآمده معنایش مایوس شدنشان از صندوق رای نیست. ممکن است برخی جریانات سیاسی این نتیجه را بگیرند که عملکردشان مورد قبول مردم و حاکمیت نبوده؛ اما نباید ضعف خود را به مردم ربط دهند.

درست است که این دسته از فعالان سیاسی در تحلیل‌هایشان می‌گویند مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم که در سال گذشته برگزار شد، پایین بوده است؛ اما آنها در نظر نمی‌گیرند که انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است و همین تفاوت موجب می‌شود که سطح مشارکت مردم نیز بالا برود.

طی چند دوره اخیر در انتخابات ریاست‌جمهوری، بالای ۴۰ میلیون شرکت‌کننده داشته‌ایم؛ تصور من این است ولو برخی هم از سیاست‌های فعلی سرخورده باشند و عملی نشدن شعارها و شرایط سخت زندگی آزرده‌خاطرشان کرده باشد، اما در این انتخابات شاهد بیش از 50 میلیون مشارکت انتخاباتی خواهیم بود.

نه فقط ما در جامعه روحانیت مبارز، بلکه جریان اصولگرایی معتقد به مشارکت حداکثری است. معتقد هستیم هرچه تعداد حضور مردم در انتخابات‌ها به‌ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر باشد به نفع خود مردم و به صورت کلی به نفع نظام خواهد بود.

 در همین راستا مایل هستیم رقبای ما نیز با همین امید و انگیزه به میدان بیایند و در انتخابات به صورت فعال مشارکت داشته باشند. آنچه برای ما مهم است اراده رهبر نظام است؛ ما هم فعالیت خود را در راستای اهداف ایشان به عنوان بازوی رهبری و نظام پی می‌گیریم و امیدوارانه وارد عرصه انتخابات می‌شویم.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها