شناسه خبر : 35868 لینک کوتاه

رقابت آزاد

روحانی: باید در اقتصاد و تولید رقابت را آزاد کنیم

رقابت آزاد

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه 9 مهرماه در جلسه هیات دولت گفت: صادرات نفت و گاز و میعانات نفتی در سال‌های گذشته تامین‌کننده ارز مورد نیاز کشور بود اما اکنون که با مشکلاتی مواجهیم این وظیفه بر دوش صادرات غیرنفتی است. حسن روحانی افزود: برخی از دوستان می‌گویند قبل از این دولت هم تحریم بوده و حالا هم تحریم هست و شما قبلاً می‌گفتید برخی از مشکلات به خاطر مدیریت است و حالا چه می‌گویید؟ این نکته مهم را خواهش می‌کنم توجه کنید جنگ اقتصادی در این سه سال اتفاق افتاده است و آنچه در گذشته بوده، تحریم و نه جنگ اقتصادی بوده است. در آن شرایط تحریم دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و قیمت میانگین آن نیز بالای 100 دلار بود و در مقاطعی به 120 دلار هم رسید و بانک‌های ما نیز با شرایط امروز مواجه نبودند. روحانی ادامه داد: آدرس و تاریخ اشتباه ندهیم، تحریف نکنیم و واقعیت‌ها را برای مردم بیان کنیم. البته این بدان معنا نیست که ما در برابر توطئه‌های دشمنان ترسیده و عقب‌نشینی کرده‌ایم یا مشکل داریم،‌ اما شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است.

روحانی با تاکید بر اینکه «مدیران ما را دلسرد نکنید»، اظهار داشت: کار را باید به مردم واگذار کنیم. می‌گوییم سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها به مردم واگذار و سیاست‌های اصل 44 اجرا و پیاده شود و اگر یک موردی در واگذاری اشکالی دارد، اشکالش را رفع کنیم و اصل واگذاری را زیر سوال نبریم. تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد، مسائل ما حل نمی‌شود. باید رقابت را آزاد کنیم. باید مردم به صحنه بیایند.

رئیس‌جمهور در ادامه به اهمیت جذب سرمایه خارجی و ایرانیان مقیم خارج اشاره کرد و گفت: با دادن امنیت شخصی و امنیت به سرمایه‌هایشان، سرمایه زیادی وارد کشور می‌شود که این به نفع آنها و مردم و کشور است.

روحانی با اشاره به تلاش آمریکا برای توطئه‌چینی علیه ایران گفت: تا ما اسم آمریکا را می‌بریم که آمریکا جنایت می‌کند، کانال‌های خارج‌نشین آنچنان ماتم می‌گیرند و عزادار می‌شوند، می‌گویند نه اینجوری نیست، چرا دولت می‌گوید آدرس واشنگتن دی‌سی است. یک عده هم در کنار و گوشه دنبال آنها را می‌گیرند اما این یک واقعیت است چه بپسندید و چه نپسندید. امروز خصمانه‌ترین و تروریستی‌ترین سیاست‌ها را آمریکا علیه ملت ایران و این 84 میلیون جمعیت به‌کار گرفته است.