شناسه خبر : 35544 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

واریز 25 هزار میلیارد تومان به حساب مردم

شهروند نوشت: بر اساس محاسبات صورت‌گرفته از زمان اصلاح مجدد قیمت بنزین حدود 25 هزار میلیارد تومان از مابه‌التفاوت ایجادشده به صورت یارانه به حساب بخشی از مردم واریز شده، البته اینکه این مبلغ تا چه اندازه در حساب افراد نیازمند قرار گرفته است و غیرنیازمندان از آن حذف شده‌اند، جای سوال دارد. به هر صورت از آبان‌ماه پرداخت یارانه بنزینی در دستور کار قرار گرفت و تا دهم شهریور ۱۰ مرحله پرداخت در قالب کمک‌های معیشتی انجام شده است. با توجه به اعلام قبلی دولت مبنی بر اینکه در ماه به‌طور متوسط ۲۵۰۰ میلیارد تومان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، می‌توان گفت در این چند مرحله نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بنزین به حساب خانوارها پرداخت شده است.

دارایی 7 /1 میلیارددلاری ایران در خطر دست‌اندازی

شرق نوشت: بانک مرکزی در واکنش به شکایت برخی شکات آمریکایی در نیویورک برای دستیابی به دارایی بانک مرکزی در اروپا تاکید کرد که پیگیری‌های حقوقی لازم برای آزادسازی وجوه یادشده که بالغ بر 7 /1 میلیارد دلار بوده و نزد موسسه کلیراستریم لوکزامبورگ است، در دست اقدام است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: آمریکایی‌ها با توجه به شکست‌های چندباره حقوقی در لوکزامبورگ، با طرح دادخواست نزد دادگاه‌های آمریکا، در تلاش برای الزام موسسه «کلیراستریم» لوکزامبورگ به انتقال وجوه به آمریکا هستند. معاون حقوقی بانک مرکزی گفت: این موضوع مربوط به اوراق بهادار متعلق به بانک مرکزی ایران است که نزد موسسه «کلیراستریم» در لوکزامبورگ باقی مانده و ارتباطی به کشور آلمان ندارد.

شناسایی خانه‌های خالی با ردیابی تلفن‌های همراه

خراسان نوشت: شورای نگهبان یکی از ایرادات وارده به طرح دوفوریتی مالیات بر خانه‌های خالی را تعریف نشدن عنوان خانه‌های خالی دانسته است. با این حال، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه، جزئیاتی را در این خصوص بیان کرده که نشان می‌دهد از مجموعه‌ای از اطلاعات و حتی مکان‌یابی موبایل افراد استفاده خواهد شد. پروانه اصلانی توضیح داده است: روزانه 100 هزار پیامک به مالکان ارسال می‌شود و این افراد دو هفته فرصت دارند با خوداظهاری، وضعیت واحد خود را مشخص کنند. اصلانی افزود: یکی از روش‌های احراز استقرار افراد در یک خانه موبایل آنهاست. در این زمینه وزارت ارتباطات با وزارت شهرسازی همکاری می‌کند.

انحراف 43درصدی سهام عدالت از جامعه هدف

فرهیختگان نوشت: قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 دولت را مکلف می‌کرد مشمولان دریافت سهام عدالت از شش دهک پایین درآمدی را شناسایی کند، اما در نهایت آنچه در اجرا اتفاق افتاد، وارد کردن دهک‌های جمعیتی یا اقشار مختلف بود. بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدود 42 درصد (8 /20 میلیون نفر) از افراد واقع در دهک‌های یک تا شش که گروه‌های هدف سهام عدالت بودند فاقد سهام عدالت‌اند. بین این افراد، سه میلیون نفر هم مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دیده می‌شوند که از منابع طرح مذکور بی‌بهره مانده‌اند. در حالی ‌که در دهک‌های 7 تا 10 که اصلاً جزو گروه‌های هدف طرح اعطای سهام عدالت نبودند، 5 /17 میلیون نفر سهام دریافت کرده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...