شناسه خبر : 35427 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

سفره خانوار 4 /5 درصد کوچک‌تر شده است

اعتماد نوشت: رئیس مرکز آمار ایران گزارشی درباره آمارهای اشتغال و رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۸ ارائه داده که نشان می‌دهد سفره مردم در سال گذشته، 4 /5 درصد کوچک‌تر شده است. جواد حسین‌زادگان، رئیس مرکز آمار ایران، در گزارشی تفصیلی اعلام کرد در سال ۱۳۹۸ رشد مصرف نهایی خانوار به قیمت ثابت منفی 4 /5 درصد بوده است. در این گزارش همچنین اشاره شده نرخ بیکاری جمعیت بالای ۱۵ سال نسبت به سال ۱۳۹۷ به میزان 5 /1 درصد کاهش یافته است. در بخش دیگری از این گزارش بر اساس اطلاعات حساب‌های ملی مرکز آمار ایران اشاره شده که نرخ رشد اقتصادی سال ۱۳۹۸ معادل رقم منفی هفت درصد و رشد اقتصادی بدون نفت نیز رقم منفی شش درصد بوده است.

 

۱۴۸ هزار ریال، بهره‌وری کارکنان به ازای هر ساعت

ایران نوشت: نتایج اجرای طرح جامع آمارگیری از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد در این سال، حدود ۷۹ درصد از کارکنان بخش بازرگانی و خدمات را کارکنان مرد و ۲۱ درصد را کارکنان زن تشکیل داده‌اند. ۳۴ درصد از کارکنان کارگاه‌های بازرگانی و خدمات را کارکنان با تحصیلات بالاتر از دیپلم، ۳۵ درصد کارکنان دیپلم و ۳۱ درصد نیز دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم تشکیل داده‌اند. بهره‌وری کارکنان این کارگاه‌ها در سال ۱۳۹۷ به ازای هر کارکن معادل ۳۶۰ میلیون ریال بوده است. همچنین بهره‌وری کارکنان به ازای هر ساعت بیش از ۱۴۸ هزار ریال بوده است. بر اساس نتایج به طور متوسط هر کارکن ۵۰ ساعت در هفته به فعالیت مشغول بوده است.

 

بازی برد-‌برد بانک‌ها و دولت

دنیای اقتصاد نوشت: رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد بانک‌ها موظف‌اند درصدی از سپرده‌های خود را به‌صورت اوراق دولتی در ترازنامه خود نگه دارند. این رقم در ابتدا بسیار کم خواهد بود و به مرور به آن افزوده خواهد شد. این تصمیم بر اساس سیاست‌های جدید پولی بانک مرکزی، در راستای اقدامات احتیاطی اقتصاد کلان و تکمیل بسترسازی عملیات بازار باز صورت گرفته؛ سیاستی که می‌تواند به یک بازی برد-برد برای بانک‌ها و دولت تبدیل شود. بانک‌ها می‌توانند ترکیب ترازنامه خود را به نفع دارایی نقدپذیر اوراق دولتی تغییر دهند و از سود اوراق بهره ببرند. دولت نیز می‌تواند مکانیسم حراج اوراق دولتی را ادامه دهد و کسری بودجه خود را از این طریق پوشش دهد.

 

بیکاری 9 /2 تا 4 /6‌ میلیون ایرانی بر اثر کرونا

به نقل از روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، نوشت: برآورد می‌شود 8 /4 درصد از ساعات کار در طول سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۰ (معادل تقریباً ۱۳۵ میلیون شغل تمام‌وقت با فرض ۴۸ ساعت کار در هفته) نسبت به سه‌ماه چهارم سال ۲۰۱۹ از دست رفته باشد. مطالعات در ایران نیز حاکی از اثرات گسترده همه‌گیری بر اشتغال است. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در دوره همه‌گیری در بهترین حالت 9 /2 میلیون نفر و در بدترین حالت 4 /6 میلیون نفر از کل شاغلان کشور کاسته می‌شود. همچنین، طبق گزارش معاونت اقتصادی وزارت رفاه، کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بحران کرونا بالغ بر 8 /4 میلیون شغل را که معادل 3 /20 درصد از اشتغال کل است، به خود اختصاص داده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...