شناسه خبر : 34654 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

بر عایدی در بازار سرمایه مالیات وضع نمی‌کنیم

دنیای اقتصاد نوشت: در جلسه شورای گفت‌وگو ۹ پیشنهاد ارزی از سوی بخش خصوصی مطرح شد که با هفت پیشنهاد موافقت به عمل آمد. این پیشنهادها برای اجرا از سوی وزیر اقتصاد به مراجع بالای تصمیم‌گیر ارجاع داده خواهد شد. تمدید مهلت رفع تعهد ارزی، حل مشکل پایه صادراتی، تسهیل فرآیند واردات در مقابل صادرات، تامین ارز برای واردات از محل ارز صادراتی، تعیین سقف صادرات برای کارت‌های جدیدالصدور، واگذاری اثبات اهلیت صادرکنندگان به تشکل‌های ملی و ایجاد نرخ ارز ترجیحی، هفت پیشنهاد پذیرفته‌شده در شورا بود. در بخش دیگر این نشست موضوع مالیات‌ستانی از عایدی بازار سرمایه مطرح شد ولی وزیر اقتصاد اعلام کرد: وزارت اقتصاد هیچ برنامه‌ای برای وضع مالیات بر عایدی در بازار سرمایه ندارد.

کارشکنی دوبی در تجارت با ایران

جام‌جم نوشت: امارات متحده به بهانه کرونا مانع ترخیص کالا به مقصد ایران می‌شود. دوبی تجارت خود را با کشورهای دیگر آغاز کرده اما تجارت خود با ایران را به حالت تعلیق درآورده است. بسیاری از فعالان اقتصادی که کالاهایشان از کشورهای دیگر وارد دوبی و سپس ایران می‌شد چند ماهی است نتوانسته‌اند به این شهر سفر کنند و کالاهایی را که آنجا قرار دارند به کشور بیاورند. درحالی‌که قبلاً برخی کالاها بدون ثبت سفارش وارد می‌شد اما کمبود کالا در بازار نشان می‌دهد همچنان حمل‌ونقل دریایی دوبی با ایران انجام نمی‌شود. به نظر می‌رسد این مرکز تجاری اکنون تحریم‌کننده اصلی کشور است و اجازه ورود قایق و کشتی‌های ایرانی را برای انتقال کالا نمی‌دهد.

حداقل دستمزد کارگران بیشتر شد

ایران نوشت: براساس مصوبه شورای عالی کار، پایه حقوق از یک میلیون و ۸۳۵ هزار به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان افزایش یافت. حداقل دستمزد یک کارگر مجرد (بدون در نظر گرفتن سابقه کار) در سال‌جاری دو میلیون و ۶۱۰ هزار تومان شد که نسبت به سال گذشته 5 /44 درصد افزایش یافت. وزیر کار گفته: قرار است پیشنهاد افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن کارگران برای تصویب به هیات وزیران ارسال شود. این تصمیم در شورای‌عالی کار با حضور سرپرست وزارت صمت، نماینده وزیر اقتصاد و نمایندگان کارگری و کارفرمایی اتخاذ شد. علاوه بر افزایش حق مسکن کارگران، در این جلسه برای اصلاح حق سنوات کارگران تصمیم بر آن شد مبلغ 78 هزار تومان به حداقل مزد اضافه شود.

هشدار احتمال خاموشی

تسنیم به نقل از رضا اردکانیان،‌ وزیر نیرو، نوشت: سال گذشته با مدیریت مصرف توانستیم سه هزار و ۸۷۴ مگاوات اوج بار را کاهش دهیم اما امسال شرایط متفاوت است؛ گرما زودتر شروع شده و گرمای پایداری است و این اثر چشمگیری روی مصرف گذاشته. پیش‌بینی ما این است که با کمک مردم، پیک مصرف برق امسال به ۵۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات برسد، یعنی آمادگی ما برای اینکه این مقدار را عرضه کنیم و خاموشی نداشته باشیم، در این حد است، اما اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، با این روند و با این گرما، پیک مصرف ما از ۶۰ هزار مگاوات هم تجاوز می‌کند و ناچار به خاموشی برنامه‌ریزی‌شده خواهیم شد.

دراین پرونده بخوانید ...