شناسه خبر : 34575 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پایان تزریق ارز

همتی: در طول دو سال گذشته یک دلار هم به بازار تزریق نکردیم

پایان تزریق ارز

رئیس کل بانک مرکزی در صحن علنی مجلس از سختی‌های شرایط اقتصادی فعلی سخن گفت ولی در ضمن اعلام کرد: برای کنترل بازار ارز در سال‌های گذشته به‌طور متوسط سالی ۱۸ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق می‌شد، اما ما در طول دو سال گذشته یک دلار هم به بازار تزریق نکردیم و حتی یک میلیارد دلار ارز از بازار خرید داشتیم.

عبدالناصر همتی با اشاره به ذخایر بانک مرکزی گفت: کشورهای دوست از جمله کره و عراق به خاطر فشار آمریکا بر بانک‌هایشان اجازه نداشتند منابع ارزی ایران را در اختیار ما بگذارند، ذخایر ارزی بانک مرکزی خوب و کافی است اما اجازه دسترسی به آنها را نداریم. برای رفع این موضوع در حال مذاکره هستیم تا منابع را در اختیار بگیریم. این مساله در سال ۹۸ وجود نداشت و توانستیم 5 /4 میلیارد دلار دارو علاوه بر تولیدات داخلی وارد کشور کنیم. امیدواریم این روند بهتر شود. طبق گزارش خانه ملت، همتی با تاکید بر اینکه نرخ ارز کلید سیاست‌های تجارتی است، اظهار کرد: باید تجارت با سیاست‌های ارزی هماهنگ باشد، تلاطم ارز بر سیستم اقتصادی کشور اثر می‌گذارد. از نمایندگان می‌خواهیم به دولت و بانک مرکزی در مسیر تامین منابع ارزی کمک کنند. او با اشاره به شرایط تورمی حاکم بر کشور گفت: باید رابطه بانک مرکزی و دولت اصلاح شود. نرخ تورم در پنج سال گذشته به‌طور میانگین ۲۰ درصد و میانگین رشد نقدینگی در طول این پنج سال ۲۵ درصد ارزیابی می‌شود اما میانگین رشد نقدینگی در سال‌های گذشته ۲۷ درصد برآورد شد که علت آن را رابطه میان دولت و سیستم بانکی می‌دانیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین بر ضرورت اصلاح رابطه دخل و خرج دولت با بانک مرکزی و ناترازی بانک‌ها تاکید کرد و در این باره گفت: آقای رئیس‌جمهور چند روز پیش به‌درستی گفتند که نیاز نداریم دست در جیب بانک مرکزی کنیم. اگر دولت به این نتیجه برسد که دست در جیب بانک مرکزی نکند و اگر ما بتوانیم تولید ناترازی بانک‌ها را اصلاح کنیم مطمئن باشید که بر نقدینگی و تورم فائق خواهیم آمد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها