شناسه خبر : 34418 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

خط قرمز دولت در تامین کسری بودجه

ایرنا به نقل از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، نوشت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصاددانان این است که دولت ممکن است در شرایطی که با کسری بودجه مواجه می‌شود به سمت منابع بانک مرکزی برود اما هم در جلسه سران قوا و هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت در خصوص کسری بودجه دولت، عدم استفاده از منابع بانک مرکزی به عنوان خط قرمز دولت مورد توافق قرار گرفت. البته باید به واقعیت‌های پیش رو و مسائل دولت نیز توجه داشته باشیم، دولت هزینه‌های متعددی دارد که حتی یک روز هم نمی‌توان پرداخت این هزینه‌ها را به تاخیر انداخت. البته مهم‌ترین جهت‌گیری دولت در سال ۹۹ مثل سال ۹۸ کاهش هزینه‌هاست.

95 درصد شگردهای قاچاق از مبادی رسمی است

خراسان نوشت: هیات تحقیق و تفحص مجلس خواستار سوال از رئیس‌جمهور و چهار وزیر شد. بر اساس گزارش این هیات، با اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان قاچاق در سال ۹۵ را حدود 5 /12 و در سال ۹۶ حدود 1 /13 میلیارد دلار اعلام کرده، میزان قاچاق در سال‌های ۹۵ و ۹۶، 5 /21 تا 5 /25 میلیارد دلار بوده است. این هیات به ۳۱ شگرد و شیوه قاچاق کالا دست یافت که از این موارد بیش از ۹۵ درصد در قالب رویه‌های رسمی از مبادی رسمی انجام می‌شود. حدود 95 درصد کالای قاچاق به بازار داخل راه می‌یابد، حجم قاچاق بیش از ۳۵ درصد واردات را تشکیل می‌دهد و کشفیات قاچاق حدود چهار درصد است.

نظر رئیس سازمان بورس درباره رشد شاخص

ایسنا به نقل از حسن قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، نوشت: بازار سرمایه به مامنی برای سرمایه‌گذاری مردم تبدیل شده است. این میزان پول به هر سمت دیگری برود باعث تورم می‌شود. اما زمانی که وارد بازار سرمایه می‌شود باعث رونق خواهد شد. سهامدار عمده سهام را عرضه می‌کند و از پولی که جمع می‌کند می‌تواند پروژه‌ای جدید آغاز کند. این روزها وقتی صحبت از رشد بازار سرمایه می‌شود، برخی سعی می‌کنند آن را زیر سوال ببرند. سازمان بورس نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد، ناظر بازار بر بازار نظارت می‌کند؛ ما سال‌ها تلاش کردیم سفره بازار سرمایه بزرگ شود. مسوولیت با خود سرمایه‌گذار است. عرضه و تقاضا در بازار قیمت را مشخص می‌کند.

قفسه‌های کتاب‌های بورسی خالی شد

شهروند نوشت: سال‌هاست میدان انقلاب تهران، مغازه فروش کتاب‌های اقتصادی دارد، اما این اولین‌بار است که با چنین اتفاقی روبه‌رو می‌شود: «در هفته‌های اخیر فروش کتاب‌های بورسی من ۶۰ درصد رشد کرده است. بیشتر مشتری‌های این کتاب‌ها بین ۲۲ تا ۴۵ سال دارند. آنها دیده‌اند بورس دارد رشد می‌کند، برای همین آمده‌اند کتاب‌های بورسی بخرند تا شاید بتوانند سود بیشتری از بازار سهام ببرند.» اشاره رحیم به سیر صعودی شاخص کل بورس تهران در هفته‌های گذشته و عبور از مرز یک‌میلیون‌واحدی است. کاهش حدود ۴۰درصدی ارزش پول ملی طی دو سال اخیر و رکود سنگین در بازارهای مختلف در کنار رشد پیوسته بورس در هفته‌های اخیر باعث شده مردم برای حفظ سرمایه‌شان به فکر خرید سهام بیفتند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها