شناسه خبر : 34326 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

نیمه خالی لیوان

دنیای اقتصاد نوشت: مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سال ۹۸ را اعلام کرد. بر این اساس نرخ بیکاری در این سال برای جمعیت فعال ۱۵ساله و بیشتر به ۷ /۱۰ درصد رسیده است که در قیاس با سال ۹۷، کاهش ۵ /۱ درصدی را نشان می‌دهد. اما این نیمه پر لیوان است، چرا که نرخ مشارکت در همین بازه زمانی با افت مواجه شده که خبر خوبی برای بازار کار ایران محسوب نمی‌شود. چراکه این آمار نشان می‌دهد از جمعیت فعال اقتصادی گروه سنی جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال ۹۸ کاسته شده است. به عبارتی نرخ بیکاری به مدد افت مشارکت کاهش یافته است.

کاهش شدید قاچاق سوخت

ایران نوشت: قاچاق سوخت، هم به‌صورت خرد و هم عمده به‌شدت کم شده و مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی می‌گوید: «شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توانیم بگوییم دیگر قاچاق نداریم.» آماری که نشان می‌دهد قاچاق 10 میلیون لیتر در روز به نزدیک صفر رسیده است. علت شــیوع ویــروس کروناست. چراکه تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در اغلب نقاط جهان و کشورهای همجوار کاهش یافته است. این در حالی است که قیمت نفت گاز یارانه‌ای در ایران همچنان ارزان‌تر از کشورهای همسایه اســت؛ اما قاچاق فرآورده‌های نفتی دیگــر جذابیت ندارد. عامل دیگری که باعث کاهش میزان قاچاق شــده، بسته بودن مرز برخی از کشورهاست که تردد و امکان قاچاق از آنجا وجود ندارد.

جراحی زیبایی بیمار سرطانی!

خبرآنلاین به نقل از حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران نوشت: گفت‌و‌گو در مورد حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط حاضر چیزی شبیه تجویز جراحی زیبایی برای بیمار مبتلا به سرطان است. دوستان صحبت از کاهش هزینه‌های حسابداری بر اثر این تغییر می‌کنند اما در مقیاس ناکارآمدی‌های نظام اقتصادی ایران، این اعداد و ارقام خنده‌آور است. اما چرا دوستان نگران هزینه‌های حسابداری به دلیل وجود صفرهای اضافه شده‌اند؟! انگار در انباری که شتر با بارش در آن گم می‌شود، شما برای افزایش دقت انبارداری، واحد اندازه‌گیری ارزن ورودی انبار را، از کیلوگرم به دانه تغییر دهید! این یک کار غیرضروری و نمایشی است که هیچ اثر و ارزش واقعی در اقتصاد کشور ندارد.

قیمت عجیب چادر مشکی در بازار

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: این روزها گرانی چادر مشکی، معضل خانم‌های ایرانی شده است. زمانی که سری به فروشگاه‌های حجاب بزنیم، دود از سرمان بلند خواهد شد چرا که با قیمت نجومی این کالا مواجه می‌شویم. یک قواره چادر به قیمت ۲ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد. چند برابر شدن قیمت چادر و گذشتن قیمت آن از مرزهای میلیونی، ابعاد فرهنگی پیدا کرده. براساس گفته کارشناسان صنعت نساجی، تقاضا برای چادر مشکی در کشور سالانه حدود ۷۵ میلیون متر است و تولیدات داخلی نیاز کل بازارهای کشور را تامین نمی‌کند. البته گفته‌ها حاکی از این است که کمبود امکانات و بالا رفتن قیمت نخ و الیاف تاثیر بسزایی در کاهش تولیدات و قیمت آنها دارد.

دراین پرونده بخوانید ...