شناسه خبر : 34187 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

نرخ تخریب شغلی کرونا

دنیای اقتصاد نوشت: در آخرین نظرسنجی ایسپا، سایه کرونا بر سبک زندگی و معیشت مردم روشن شد. این نظرسنجی نشان می‌دهد حداقل نیمی از جامعه بر اثر کرونا، با کاهش درآمد مواجه شده‌اند. اغلب این افراد به‌دلیل تعطیلی کسب‌وکارها با مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تقریباً ۴۲ درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی از تعطیلی کسب‌وکار خود خبر داده بودند. از طرفی بیش از یک‌هشتم افراد (معادل ۵ /‌۱۳ درصد) از بیکاری خود در این مدت خبر دادند این داده می‌تواند زنگ خطری برای بازار کار ایران، نرخ فقر و معیشت دهک‌های پایین جامعه باشد. برآورد ۵ /‌۱۳‌درصدی می‌تواند اولین متر تخریب شغلی کرونا به حساب بیاید. تقریباً ۴۰ درصد جامعه خواهان شروع فعالیت‌های اقتصادی هستند.

دست خالی از سپرده 8 /4 میلیارددلاری

خراسان نوشت: با همه‌گیرشدن کرونا، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که کمک ۵۰ میلیارد‌دلاری برای کشورهای فقیر در نظر گرفته است تا بتوانند با ویروس کرونا مقابله کنند. ایران از کشورهایی بود که درخواست وام پنج میلیارد‌دلاری کرد. آمریکا رسماً مخالفت خود را با پرداخت وام به ایران اعلام کرد. کشورهای زیادی وام را دریافت کرده‌اند اما نام ایران در فهرست نبوده است. مقامات صندوق اعلام کرده‌اند هنوز در حال ارزیابی درخواست ایران هستند. این بحث در کشور مطرح می‌شود که چرا ایران نتواند از تسهیلات نهادی که سال‌هاست عضو آن است و سپرده‌هایش به چندین میلیارد رسیده، استفاده کند، برخی معتقدند ایران باید موجودی خود را از صندوق خارج کند.

اصرار اسحاق بر دلار جهانگیری

جام‌جم نوشت: معاون اول رئیس‌جمهور یک بار دیگر از پدیده‌ای به نام ارز 4200 دفاع کرد. او دیدگاه کارشناسان و منتقدان درباره رانت‌آفرین بودن این سیاست ارزی را نادرست خواند و آن را اقدامی برای حفاظت از معیشت مردم توصیف کرد. این اصرار جهانگیری بر دفاع از آنچه به نام خودش یعنی «دلار جهانگیری» معروف شده، یک بار دیگر صدای منتقدان را بلند کرد. سیاست غلط ارز 4200‌تومانی منجر به بروز فساد و رانت در کل زنجیره واردات (از واردات تا توزیع و فروش) شد. مصادیق این فسادها شامل عدم واردات، بیش‌اظهاری یا دیگر اظهاری کالای وارداتی، قاچاق نهاده تولید یا کالای نهایی، احتکار کالا توسط واردکننده یا فروشنده، گرانفروشی کالاهای یارانه‌ای در شبکه توزیع و... است.

معافیت حقوق ماهانه سه میلیون تومان از مالیات

اعتماد نوشت: رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: سقف معافیت مالیاتی در سال جاری به صورت سالانه ۳۶ میلیون تومان و به صورت ماهانه سه میلیون تومان است. امیدعلی پارسا اعلام کرد: سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۳۹۹ سالانه مبلغ ۳۶ میلیون تومان تعیین شده است. نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا 5 /1 برابر آن مشمول مالیات سالانه به نرخ ۱۰ درصد و نسبت به مازاد 5 /1 برابر تا 5 /2 برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد 5 /2 برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد است.

دراین پرونده بخوانید ...