شناسه خبر : 34106 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده‌ روزنامه‌ها (اقتصادی)

رشد ۳۱ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۹۸

اطلاعات از رشد ۳۱درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ خبر داد و به نقل از امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان امور مالیاتی، نوشت: اهداف مالیاتی کشور تحقق ۱۰۲درصدی داشته، در حالی که متوسط رشد درآمدهای مالیاتی در پنج سال گذشته ۲۱ درصد بوده است. رشد درآمد مالیاتی مشاغل بدون تغییر نرخ ۹۴ درصد بوده، این افزایش درآمد مالیاتی فقط با ۳۰ درصد افزایش رسیدگی‌ها در سال ۹۸ حاصل شده، ضمن اینکه سهم مالیات از ۳۷ درصد منابع بودجه عمومی به ۵۴ درصد افزایش یافته است. پارسال در مجموع ۱۴۳ هزار میلیارد تومان وصول مالیات و ۲۵ هزار میلیارد تومان عوارض از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده داشتیم.

تاثیر کرونا بر قیمت کالاهای اساسی

ایران نوشت: اسفندماه 1398 و همزمان با اعلام رسمی شیوع ویروس کووید 19 در کشور، روند قیمتی کالاهای اساسی نیز تغییر کرد و بدین ترتیب تاثیر توامان فشار تقاضا در آخرین ماه سال (همانند سال‌های قبل) و شیوع کرونا باعث رشد قیمت اکثر کالاها در اسفند گذشته شد. بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، از میان 24 قلم کالای اساسی رصدشده در کشور 21 قلم کالا با افزایش قیمت نسبت به ماه قبل (بهمن) مواجه شد و تنها سه قلم کالا افت قیمت داشت. در این ماه بیشترین افزایش قیمت متعلق به پرتقال داخلی بوده که 4 /19 درصد بوده است. پس از آن پیاز با 2 /17 درصد و سیب‌زمینی با 7 /10 درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

دستور ویژه رئیسی برای بررسی گزارش دیوان محاسبات

خبرگزاری فارس نوشت: طی دستوری از سوی رئیس قوه قضائیه به دادستان تهران، گزارش رئیس دیوان محاسبات در مورد ارز تخصیصی برای واردات کالا در سال 97 در شعبه اختصاصی به صورت ویژه بررسی می‌شود. رئیس دیوان محاسبات کشور گزارشی در خصوص «تامین ارز به نرخ دولتی ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهای اساسی و غیراساسی در سال ۹۷» که بابت آن بیش از چهار میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بلاتکلیف مانده و به‌رغم گذشت بیش از یک سال منجر به واردات کالا نشده، به دفتر رئیس قوه قضائیه ارسال کرده که ابراهیم رئیسی پس از مشاهده این گزارش، بلافاصله به دادستانی تهران دستور داده است موضوع به صورت ویژه در یک شعبه اختصاصی مورد بررسی قرار بگیرد.

کاهش ۸۸‌درصدی پروازهای عبوری از ایران

اعتماد نوشت: راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران از ۹۰۰ پرواز به ۱۱۰ پرواز در روز خبر داد. سعید اکبری درباره کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی گفت: بیشترین میزان پروازهای عبوری از آسمان ایران در روزهای شیوع کرونا ۱۱۷ پرواز در روز بود. در حالی که سال گذشته پیش از بحران نیمه دوم سال، روزانه ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می‌شد و پس از آن به دلیل تنش‌های منطقه‌ای به ۷۰۰ پرواز کاهش یافته بود اما اینکه به کمتر از ۱۲۰ پرواز در روز رسیده یک تنش بزرگ برای شرکت فرودگاه‌ها به حساب می‌آید.

دراین پرونده بخوانید ...