شناسه خبر : 33523 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

نبض تجارت خارجی در ابتدای زمستان

دنیای اقتصاد نوشت: داده‌های جدید نشان می‌دهد در ابتدای زمستان واردات ایران مجدداً از صادرات سبقت گرفته و این موضوع منجر به منفی شدن تراز تجاری کشور شده است. جزئیات تجارت خارجی کشور از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه از سوی گمرک اعلام شد. تجارت بیش از ۷۲ میلیون دلاری حاصل عملکرد تجار ایرانی در ۱۰ ماه منتهی به دی‌ماه بوده است. از این میزان ۵ /۳۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات و نزدیک به ۱ /۳۶ میلیون دلار مربوط به واردات بوده و این امر موجب رقم خوردن تراز تجاری منفی ۶۰۰ میلیون‌دلاری شده است؛ حال آنکه در آمار ۹ ماه منتهی به آذر امسال، صادرات ایران از واردات سبقت قابل‌توجهی گرفته بود.

وزارت دفاع یاری کرد، خودروهای نیمه‌کاره ترخیص شد

اعتماد به نقل از امیر حاتمی، وزیر دفاع، درباره روند همکاری نیروهای مسلح با خودروسازان، نوشت: بعد از اینکه شرکای خارجی خودروسازان داخلی از تعهدات خود سر باز زده و اقدام به قطع همکاری کردند، ما اعلام کردیم آماده تامین نیاز هستیم و خودروسازان می‌توانند روی صنعت دفاعی حساب کنند. خودروسازان ۲۰ تا ۲۵ درصد به خارجی‌ها وابسته بودند. بعد از اعلام آمادگی نیروهای مسلح، خودروسازان به صنایع دفاع مراجعاتی داشتند که در پی آن اقلام مورد نیاز آنها شناسایی شد. امروز در حال انجام اقداماتی هستیم تا به مرحله تولید برسیم. در حال حاضر ۱۰ درصد نیاز خودروسازان به‌طور کامل عملیاتی شده. در نتیجه این همکاری، ایران‌خودرو و سایپا اعلام کردند همه خودروهای نیمه‌کاره از پارکینگ‌ها ترخیص شد.

به عنوان وزیر دارایی، به عنوان وزیر اقتصاد

ایران به نقل از فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی، نوشت: در تحلیل اقتصادی ممکن است من به‌عنوان وزیر «دارایی» اعتقاد داشته باشم باید برای افزایش و تامین درآمد دولت، مالیات وضع شود اما به‌عنوان وزیر «اقتصاد» می‌گویم نباید وضع شود. این تفکیک را بین دارایی و اقتصاد به این دلیل بیان می‌کنم که تصمیمات ما محصول یک نظام کارشناسی است. تصمیمات باید با توجه به آثارشان بر کلیت اقتصاد کشور در طول یک بازه زمانی قابل قبول اتخاذ شوند. ما کلمه حذف معافیت‌ها را به کار نمی‌بریم، بلکه سامان‌دهی معافیت‌ها را به‌کار می‌بریم. ممکن است به جای معافیت مالیاتی اعتبار مالیاتی تعریف کنیم و معافیت‌ها را طبقاتی کنیم تا نظام انگیزشی حفظ شود.

صدور بیش از هزار مجوز استخراج رمز ارز

خراسان به نقل از امیرحسین سعیدی، عضو کمیسیون بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نوشت: برای بهره‌برداری از مزارع استخراج رمزارز، فعالان ماینینگ باید به دریافت مجوز از سوی وزارت صمت اقدام کنند که تا امروز بیش از هزار مجوز در سراسر کشور صادر شده و چند نمونه مزرعه ماینینگ بزرگ و صنعتی راه‌اندازی شده است. صنعت ماینینگ قابلیت کمک به اقتصاد را دارد. اگر این صنعت با تمام ظرفیت فعال شود، با توجه به گسترش سریع بازار رمز ارزها، در نهایت اقتصادی 5 /8 میلیارددلاری را در کشور از این بستر ایجاد خواهد کرد. قوانین اعلام‌شده از سوی نهادهای حاکمیتی برای استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده در مقایسه با دیگر صنایع در کشور بسیار سختگیرانه است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها