شناسه خبر : 33275 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

کاهش بیکاری؛ حرکت خلاف جهت بازار کار

دنیای اقتصاد نوشت: با اینکه فضای اقتصاد کلان منفی است و رشد اقتصادی در ارقام منفی به سر می‌برد، اما پاییز امسال نرخ بیکاری در قیاس با چهار پاییز قبلی، در عدد پایین‌تری ثبت شد. بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری پاییز ۹۸ معادل ۶ /۱۰ درصد بوده که نسبت به عدد این شاخص در پاییز سال‌های ۹۴ تا ۹۷، در سطح کمتری قرار می‌گیرد. از تعداد بیکاران، حدود ۳۲۴ هزار نفر نسبت به پاییز سال گذشته کاسته شده که عمده این کاهش در گروه سنی جوان گزارش شده است. نرخ مشارکت که در پاییز ۹۷ معادل ۵ /۴۴ درصد گزارش شده بود، در پاییز امسال با ۲ /۰ درصد کاهش همراه شد.

زنگنه: افزایش قیمت نفت به نفع ایران است

ایرنا نوشت: وزیر نفت با اشاره به اینکه بی‌ثباتی باعث افزایش قیمت نفت می‌شود، گفت:‌ رشد بهای نفت در شرایط فعلی به نفع ایران است. بیژن زنگنه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قیمت نفت در بی‌ثباتی بالا می‌رود و در شرایط ثبات پایین می‌آید، افزود: از نظر روانی اکنون قیمت نفت تا حدی روال صعودی داشته است، به نفع ایران است تا کمی قیمت بالا رود. زنگنه تاکید کرد: آرزوی ما این است که آمریکا دست از اغتشاش و اخلال نه‌تنها در نظام سیاسی بلکه در نظام اقتصادی و اجتماعی منطقه بردارد و اجازه دهد مردم آرام زندگی کنند زیرا این موضوع به نفع همه در دنیاست.

مقایسه سهم دین و فرهنگ در بودجه 99

ایران نوشت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در لایحه بودجه 1399 سهم اعتبارات فصل دین و مذهب با هزار و 885 میلیارد تومان از کل اعتبارات امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری (معادل 9 هزار و 564 میلیارد تومان) حدود 20 درصد و سهم اعتبارات فصل فرهنگ و هنر با دو هزار و 145 میلیارد تومان، حدود 22 درصد (در مجموع حدود 42 درصد از کل اعتبارات این امور) است. سهم فصل دین و مذهب از امور مزبور نسبت به قانون بودجه 1398 یک درصد رشد و سهم فصل فرهنگ و هنر یک درصد کاهش داشته است. در مقایسه با قانون بودجه سال 1398 رشد 7 /13درصدی فصل دین و مذهب و 2 /5درصدی فصل فرهنگ و هنر مشاهده می‌شود.

کاهش 5 /2درصدی ارزش چک‌های برگشتی

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: ۶۸۶ هزار فقره چک به ارزش بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، آبان در کشور برگشت داده شده کـه نسبت به مهر ۹۸ از نظر مبلغ 5 /2 درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی بیش از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ۸۳۶ هـزار میلیارد ریال در آبان، در کل کشور مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد 6 /3 درصد افزایش و از نظر مبلغ یک درصد کاهش را نشان می‌دهد. در آبان امسال 9 /50 درصد از (مجموع) چک‌های مبادله‌ای کشور در تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده که به ترتیب با 8 /23 درصد، ۱۰ درصد و 1 /8 درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها داشته‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها