شناسه خبر : 33205 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

چرا از FATF و قراردادهای بین‌المللی وحشت داریم؟

دنیای اقتصاد نوشت: در حالی که منتقدان تصویب لوایح مربوط به همکاری با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بر آن هستند تا حامیان آن تضمینی دهند که در صورت پیوستن کشورمان به آن، وضعیت نظام بانکی دگرگون و وضع معیشتی مردم بهتر می‌شود، حامیان خسته از یک پروسه طاقت‌فرسا بر این نظرند که پیوستن ما به آن تنها می‌تواند وضعیت نامساعد روابط بانکی امروز را نامساعدتر نکند. مساله آنچه محقق می‌شود نیست، مساله ظرفیت‌هایی است که به خاطر عدم رابطه بانکی معمول از دست می‌رود. در این بستر تقاضای داشتن رویکردی مانند همه کشورهای دنیا منهای کره شمالی، حداقل چیزی است که می‌توان از سیاستگذاران انتظار داشت و این نیز تضمینی برای حفظ روابط محدود فعلی است.

استفاده مافیا از روبات برای ثبت‌نام خودرو

خبرگزاری فارس به نقل از جواد حسینی‌کیا، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نوشت: مردم خواهان ثبت‌نام خرید خودرو اعلام کردند که ما همه مدارک ثبت‌نام را مهیا کرده‌ایم و حتی چند مرحله ثبت‌نام را پیش رفته‌ایم، اما به یکباره سایت‌های ثبت‌نام‌کننده اعلام می‌کنند ظرفیت تکمیل است. این اخبار غیررسمی به کمیسیون صنایع مجلس رسیده که وقتی سامانه خرید برای یک تا دو ثانیه باز می‌شود و هزاران نفر خواهان ثبت‌نام تعدادی خودرو هستند مافیا با استفاده از روش‌های غیرقانونی و بهره‌گیری از روبات خودروها را ثبت‌نام می‌کنند. باید کمیسیون صنایع و کمیسیون اصل 90 از وزارت صمت، نهادهای نظارتی و حتی وزارت اطلاعات بخواهد به بررسی صحت و سقم این موضوع اقدام کنند.

طبقه متوسط فقیر شده است

ایران به نقل از علی سرزعیم، اقتصاددان، نوشت: طبقه متوسط امحا نشده بلکه فقیر شده و قدرت خریدش را از دست داده است. ما حدود 10 سال است که گرفتار تحریم شده‌ایم و جز یک یا دو سال استثنایی با رشد منفی در اقتصاد مواجه بوده‌ایم. در این شرایط دستمزدها افزایش نمی‌یابند، قدرت خرید پایین می‌آید و اقتصاد هم آب می‌رود. بنابراین افرادی که پیش از این نیازهای اولیه‌شان را به‌راحتی تامین می‌کردند اکنون به سختی می‌توانند این کار را انجام دهند، تا جایی که تفریح و اوقات فراغت برایشان غیرممکن می‌شود، پس بدین معنا طبقه متوسط در حال نابود شدن است. متاسفانه رشد فقر در کشور ما چشمگیر است و طبقه متوسط خیلی کوچک می‌شود.

کشف 1500 میلیارد تومان خودرو قاچاق

جام‌جم نوشت: کل کشفیات کالا در روند صادرات و واردات در 9ماهه اخیر حدوداً به ارزش 27 هزار میلیارد ریال بوده است. از ابتدای امسال تا پایان پاییز امسال 2061 خودرو که به‌طور غیرقانونی وارد کشور شده توسط گمرک کشف ‌شده است. درحالی‌که سامانه ثبت سفارش خودرو بسته است. ارزش ریالی این 2000 خودرو بیش از 1500 میلیارد تومان است. تعدادی از آنها خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی است که در زمان باز بودن سامانه ثبت سفارش و واردات خودرو هم واردات این نوع خودروها به کشور ممنوع بود. اغلب خودروهایی که وارد کشور شده حجم موتوری بین 1500 تا 2000 سی‌سی دارند. این خودروها اغلب از کشور امارات وارد ایران شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها