شناسه خبر : 33126 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

ذرت‌های آلوده امحا می‌شوند

خبرگزاری فارس نوشت: نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، در مورد وضعیت ذرت‌های آلوده گفت: این ذرت‌ها کپک زده‌اند و در محصولات غذایی قابل استفاده نیستند. حتی با فرض استفاده از محصولی آلوده به سم آفلاتوکسین، در درازمدت تاثیر خواهد داشت و این‌طور نیست که در عرض دو ساعت باعث مرگ شود. هدف از انتشار این مطالب (در فضای مجازی) ایجاد تشنج و آسیب روانی به مردم است. قصد دارند امنیت غذایی مردم را زیر سوال ببرند. ذرت‌های آلوده همچنان در گمرک هستند و هیچ مقداری از این محموله وارد کشور نشده است. تاکنون خریداری از خارج برای این ذرت‌ها پیدا نشده است. قرار است این ذرت‌ها امحا شوند و مراحل انجام این کار در حال بررسی است.

هواپیماهای جدید وارداتی دست‌دوم هستند

ایسنا به نقل از مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، نوشت: گرچه بر اساس محدودیت‌های تعریف‌شده نباید سن هواپیما بیش از ۲۰ سال باشد اما درخواست ما این است که با توجه به مشکلات و تحریم‌های کنونی تسهیلاتی در این زمینه در نظر گرفته شود و دستگاه‌های متولی سخت‌گیری نداشته باشند؛ مثلاً هواپیمای مسافری که ۱۰ سایکل پرواز انجام داده است و سن بالاتر از ۲۰ سال دارد مشکلی برای پرواز ندارد و بهتر است اجازه واردات آن داده شود. پس از تحریم‌های اخیر آمریکا، شرکت‌های معتبر هواپیمایی از جمله بوئینگ و ایرباس قراردادهای خود را لغو کرده یا به حالت تعلیق درآوردند و مواردی که درباره واردات هواپیما اعلام می‌شود، مربوط به هواپیمای دست دوم است.

گاو و گوسفند هم شناسه ملی می‌گیرند

ایران به نقل از سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور، نوشت: هویت‌دار کردن یا اعطای شناسه ملی برای دام‌ها برای ساماندهی بازار گوشت شروع شده است. ایران پنجمین کشوری است که برنامه هویت‌دار شدن دام را اجرا می‌کند. با این برنامه برآورد نیاز گوشت و تعداد دقیق دام مشخص می‌شود، برنامه‌ریزی برای ایام پرتقاضا امکان‌پذیر می‌شود، میزان تلفات دام هم مشخص خواهد بود چون این برنامه به پنجره واحد سامانه وزارت جهاد کشاورزی متصل است. اجرای برنامه هویت‌دار شدن دام‌ها سه هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. تقریباً 80 میلیون دام در کشور داریم. برای هویت‌دار کردن هر دام 6300 تومان از دامدار دریافت می‌شود. البته بر اساس قانون باید این هزینه در ردیف بودجه می‌آمد.

هزینه هر تصمیم در کشور چقدر است؟

دنیای اقتصاد نوشت: بهای تمام‌شده تصمیمات اتخاذی از سوی نهادهای تصمیم‌گیر چقدر است؟ لایحه بودجه ۹۹ که بر مبنای عملکرد دستگاه‌ها تنظیم شده، به این سوال پاسخ می‌دهد. مثلاً هر مصوبه هیات دولت، حدود ۱۰۵ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. میانگین بهای تمام‌شده تصویب هر طرح یا لایحه در مجلس نیز نیازمند ۱۱۰ میلیون تومان هزینه است. گران‌ترین مصوبات اقتصادی، متعلق به امور تنظیم بازار است. هزینه تمام‌شده هر مصوبه تنظیم بازار، حدود ۷۵ میلیون تومان است. درحالی‌که هزینه تمام‌شده هر مصوبه مبارزه با مفاسد اقتصادی، تقریباً ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است. برخی اقتصاددانان معتقدند وجود ستاد تنظیم بازار با اصول اقتصادی در تضاد است و در چرایی وجود آن، ابهام وجود دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها