شناسه خبر : 32814 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیدار با طالبان در تهران

وزیر امور خارجه از دیدار خود با نمایندگان طالبان خبر داد

دیدار با طالبان در تهران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات دولت دیدار با رئیس دفتر سیاسی طالبان و هیات مذاکره‌کننده این گروه را تایید کرد و گفت: در جهت کار برای صلح افغانستان با همه گروه‌های افغانی دیدار می‌کنیم، آنها هم برای همین کار آمده‌اند. پیش از اعلام خبر این دیدار از سوی رسانه‌ها و مقامات ایران، سخنگوی طالبان در صفحه رسمی خود در توئیتر از دیدار معاون سیاسی گروه طالبان با وزیر امور خارجه ایران خبر داده بود. این دیدار در سفر ملا برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان و هیات مذاکره‌کننده به ایران انجام شده است. خبرگزاری تسنیم شامگاه سه‌شنبه پنجم آذرماه نوشت: «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان با انتشار توئیتی اعلام کرد ساعاتی پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تهران با «ملا عبدالغنی برادر» و سایر اعضای دفتر سیاسی طالبان دیدار کرده است. گفته می‌شود در این دیدار محمدجواد ظریف با تاکید بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بر آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و تشکیل دولت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان تاکید کرده است. این دومین سفر اعضای دفتر سیاسی طالبان به تهران پس از توقف مذاکرات صلح میان این گروه و آمریکاست. طبق گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایرنا و ایسنا، این دیدار در ادامه تلاش‌های ایران برای بازگشت صلح و ثبات به افغانستان و دیدارهای مسوولان و نماینده ویژه وزیر امور خارجه با مقامات مختلف افغانستان از جمله رئیس‌جمهور، رئیس هیات اجرایی، هیات صلح، رهبران جهادی و شخصیت‌های موثر و تاثیرگذار در تحولات افغانستان صورت گرفته است.

هدف از این دیدار ترغیب طرف‌های افغان به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و تشویق به یافتن راه‌حل مسائل از طریق گفت‌وگو، حمایت از تمام نیروهای افغان برای یافتن فصل مشترک همکاری در بیرون رفتن نیروهای خارجی از افغانستان و امنیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی اعلام شده است.

در این دیدار بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مساعدت به شکل‌گیری و تقویت گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با مشارکت دولت و تمام نیروهای موثر سیاسی و اعلام آمادگی تهران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با کشور و مردم افغانستان بر اساس منافع مشترک همسایگی تاکید شده است. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها