شناسه خبر : 32645 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

کاهش پروازهای خارجی در نیمه اول سال 98

اعتماد نوشت: در شرایطی که بسیاری از ایرلاین‌های خارجی در سال‌های گذشته اعلام کردند پروازهای خود به ایران را لغو یا محدود می‌کنند، آمارهای جدید از عملکرد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نشان می‌دهد روند کاهشی پروازها ادامه داشته و ایرلاین‌های داخلی نتوانسته‌اند نبود شرکت‌های خارجی را جبران کنند. جدیدترین آمار پروازهای بین‌المللی فرودگاه امام در شش‌ ماه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که روند کاهشی پروازها همچنان ادامه دارد. در دو فصل ابتدایی سال 98، 23 هزار و 221 نشست‌ و برخاست در این فرودگاه به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال 96 کاهش 26درصدی را نشان می‌دهد. در طول این مدت سه میلیون و ۹۶۵ هزار و ۳۰۷ مسافر با این پروازها جابه‌جا شده‌اند.

کارت قرمز به پراید و ۴۰۵

دنیای اقتصاد نوشت: شورای عالی استاندارد به تولید پراید و پژو ۴۰۵ کارت قرمز داد. نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، از تصمیم شورای عالی استاندارد برای توقف تولید پراید به‌طور کامل از ابتدای مرداد ۹۹ خبر داد. تولید پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس نیز از ابتدای خرداد ۹۹ متوقف خواهد شد. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، احتمالاً خودروهای دیگری نیز مشمول توقف تولید خواهند شد. او اعلام کرد: اگر شرایط ایجاب کند، خودروهای جدید نیز جایگزین خودروهایی که تولیدشان متوقف شده، خواهند شد. پیروزبخت با تاکید بر اینکه یکباره نمی‌توانیم تولید همه خودروها را متوقف کنیم، گفت: توقف تولید خودروهای قدیمی به‌صورت پلکانی خواهد بود. سعی می‌کنیم تا پایان سال در مورد توقف تولید برخی خودروهای دیگر تصمیم‌گیری کنیم.

خرید کالای شخصی، جای سرمایه‌گذاری را گرفت!

خراسان نوشت: نظام بانکی در نیمه اول امسال حدود 382 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده که بخش عمده آن (بیش از 55 درصد) همانند سال قبل مربوط به سرمایه در گردش بود. اما رتبه دوم در نیمه اول امسال برخلاف دوره‌های قبل به خرید کالای شخصی اختصاص داشته است. مقایسه پرداخت تسهیلات در قالب‌های مختلف نشان می‌دهد که بعد از سرمایه در گردش، خرید کالای شخصی با 6 /11 درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. این در حالی است که در نیمه اول سال گذشته رتبه دوم به «ایجاد» اختصاص داشت. منظور از ایجاد دریافت تسهیلات برای سرمایه‌گذاری و ساخت و ایجاد زیرساخت‌های تولیدی و... است.

جزئیات طرح مجلس برای تعطیلی روزهای پنجشنبه

ایسنا نوشت: عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی را تصویب کرد و برای بررسی به صحن مجلس ارجاع داد که به موجب آن ادارات کل کشور همچون تهران در روز پنجشنبه تعطیل خواهند شد. طبق این طرح برای جبران ساعت کاری روز پنج‌شنبه ساعت کاری سایر روزهای هفته افزایش پیدا می‌کند؛ این یعنی اتفاقی در میزان ساعات کاری کارکنان در کل ماه رخ نخواهد داد. عزیزی در واکنش به مخالفت دولت با این طرح، اظهار کرد: ما در کمیسیون اجتماعی این طرح را تصویب کرده‌ایم و در نوبت بررسی صحن علنی قرار دارد، آن زمان دولت می‌تواند در مجلس نظراتش را اعلام کند و تصمیم‌گیرنده نهایی نمایندگان خواهند بود.

دراین پرونده بخوانید ...