شناسه خبر : 32260 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

مراحل سه‌گانه واگذاری سایپا و ایران‌خودرو

دنیای اقتصاد نوشت: بعد از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مبنی بر واگذاری سهام خودروسازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت مراحل سه‌گانه‌ای برای خصوصی‌سازی دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا ابلاغ کرد. طبق ابلاغیه وزارت صمت، در مرحله اول واگذاری اموال مازاد و غیرتولیدی دو خودروساز بزرگ کشور پیش‌بینی شده، در مرحله دوم شرکت‌های وابسته واگذار خواهند شد و در مرحله پایانی نیز واگذاری باقی‌مانده سهام دولتی در ایران‌خودرو و سایپا باید محقق شود. خودروسازان در اولین مرحله که هم‌اکنون در جریان است، واگذاری اموال مازاد و غیرتولیدی را طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت آغاز کردند. به گفته وزیر صمت، خودروسازان باید از فروش اموال خود هر یک هزار میلیارد تومان تامین نقدینگی کنند.

یارانه چه کسانی حذف می‌شود؟

ایرنا نوشت: سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه می‌گوید: روشی که برای شناسایی خانوارها تهیه شده، بر مبنای هزینه‌های متعارف خانواده‌هاست. مطابق این روش، رقمی معیار برای هزینه متعارف خانواده‌ها (با توجه به تعداد اعضای خانواده‌ها) در نظر گرفته شده است. اگر میزان خرید آنها پایین‌تر از رقم تعیین‌شده باشد، مشمول دریافت یارانه خواهند ماند. مثلاً اگر متوسط هزینه‌کرد خانوار دونفره از پنج میلیون یا خانوار سه‌نفره از شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه کمتر باشد، یارانه آنها برقرار خواهد بود. حسین میرزایی با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ هزار خانوار کاندیدای حذف یارانه هستند که برای آنها پیامک ارسال شده، تاکید کرد: یارانه هیچ فردی از دهک‌های پایین حذف نشده است.

مطهری: یارانه فقط باید به اقشار ناتوان پرداخت شود

عصر ایران به نقل از علی مطهری، نماینده مجلس، نوشت: خیلی از افرادی که یارانه دریافت می‌کنند نیازمند نیستند و دولت باید با قاطعیت نسبت به قطع یارانه این افراد اقدام کند. دولت با کمبود بودجه مواجه است و باید از این راه بودجه‌ای را تامین کند تا کمکی برای معیشت مردم باشد. دولت باید زودتر از اینها نسبت به حذف یارانه‌ها اقدام می‌کرد. هربار از ترس انتخابات عقب‌نشینی کردند. پرداخت یارانه خلاف اقتصاد مقاومتی است. مردم باید کار کنند و به دولت پول دهند نه اینکه آخر ماه دستشان دراز باشد که دولت چیزی به آنها بدهد. یارانه باید به اقشار ناتوان و کسانی که قدرت کار ندارند پرداخت شود. معنی ندارد به مردم سالم یارانه بدهیم.

دستفروش‌های ایرانی در ترکیه و عراق

شهروند نوشت: گزارش‌های متعدد حاکی از حضور گسترده ایرانی‌های دستفروش در اقلیم کردستان عراق، کربلا، نجف، استانبول و آنکاراست. ایرانی‌هایی که این روزها با ریزش ارزش پول و البته رکود اقتصاد ایران با خودروهای کاپوتاژ شده که محل خواب و اقامت آنها نیز محسوب می‌شود و چند چمدان به آن سمت مرزها می‌روند و بساط دستفروشی برپا می‌کنند. اغلب آنها از استان‌های غربی هستند. گویا درآمدهای خوبی هم دارند و راضی به نظر می‌رسند. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه با تایید این موضوع می‌گوید که بیشتر آنها صنایع دستی کوچک ایران و به‌ویژه زیورآلات به خیابان‌های ترکیه می‌آورند و به توریست‌ها می‌فروشند و البته مغازه‌دارهای ترکیه هم از خرید چمدان‌های کوچک دستفروشان ایرانی استقبال می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها