شناسه خبر : 32102 لینک کوتاه

در برابر تحریم

روحانی در اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه با پوتین و اردوغان دیدار کرد

در برابر تحریم

حسن روحانی روز دوشنبه 25 شهریورماه در پنجمین دور اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، که در ادامه رایزنی‌های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه در آنکارا برگزار شد، گفت: افزایش همکاری ایران، روسیه و ترکیه، می‌تواند ضامنی اساسی در حل و فصل بحران سوریه و سایر بحران‌های منطقه باشد.

روسای جمهوری ایران و ترکیه در حاشیه پنجمین دور اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، دیدار و گفت‌وگو کردند و سپس در نشست هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، چگونگی اجرا و عملیاتی شدن توافقات تهران-آنکارا را مورد بررسی قرار دادند. در این نشست، روحانی با تقدیر از مواضع روشن دولت ترکیه در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه به‌رغم مشکلات به روابط اقتصادی همه‌جانبه خود ادامه خواهند داد. او افزود: ایران از حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی ترکیه در اجرای پروژه‌های مشترک استقبال می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با اشاره به روابط دوستانه ایران و ترکیه، گفت: همکاری‌های تجاری بین دو کشور با استفاده از پول‌های ملی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و این روند ادامه خواهد یافت. تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرسازنده است و از نظر دولت ترکیه حفظ برجام به عنوان نماد مهم موفقیت گفت‌وگو و دیپلماسی از اهمیت اساسی برخوردار است. دو کشور و دو ملت ایران و ترکیه در روزهای سخت در کنار هم ایستاده و خواهند ایستاد.

حسن روحانی در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز گفت: با اراده دو دولت، روابط ایران و روسیه در حال حاضر از هر زمانی عمیق‌تر و صمیمانه‌تر است. او با بیان اینکه برجام، توافقی مهم و بین‌المللی و نماد حل و فصل مسائل از طریق دیپلماتیک بود، گفت: امروز که آمریکا بدون دلیل از این توافق خارج شده، دیگر طرف‌های مذاکره به‌ویژه روسیه می‌توانند نقش‌آفرینی مثبتی را در مسیر حفظ برجام داشته باشند. روحانی افزود: در صورت ایفای تعهدات طرف مقابل، ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی است. در این دیدار، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با بیان اینکه روسیه از حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال می‌کند، گفت: مصمم هستیم توافقات و پروژه‌های مشترک اقتصادی دو کشور که بر مبنای چشم‌اندازی ۵۰ میلیارددلاری تدوین شده، هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. او افزود: روسیه متعهد به ادامه همکاری با ایران در حوزه‌های دفاعی، نظامی و هسته‌ای است. پوتین اظهار کرد: موضع مصمم مسکو حفظ برجام است و در این مسیر تلاش خواهد کرد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها