شناسه خبر : 32101 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

راز تورهای مسافرتی ارزان‌قیمت به کشورهای همسایه

شهروند نوشت: در شیپور و دیوار با تورهای خارجی مواجه می‌شوید که به‌طور عجیبی ارزان هستند. به‌عنوان مثال تور امارات فقط با 300 هزار تومان! یا تورهای 800-700 هزارتومانی ترکیه جزو آگهی‌های عجیبی است که با آن برخورد می‌کنید، اما وقتی که پیگیر می‌شوید صاحبان این آگهی‌ها به شما می‌گویند که در ازای واردات یا حتی صادرات چمدانی کالاهایی مثل موبایل، سیگار، لوازم آرایش و لباس و... می‌توانید ارزان‌تر سفر کنید. در واقع فلسفه تورهای ارزان ترکیه که از طرف افراد متفرقه به شما پیشنهاد می‌شود دقیقاً همین است. اینکه یا برای افرادی که متولی سفر شما هستند، جنس و کالا وارد کنید یا اینکه خودتان اقدام به خریدوفروش کنید تا بخشی از هزینه سفرتان جبران شود.‌

ترکان: رانت توسط دولت‌ها تعبیه می‌شود

ایران به نقل از اکبر ترکان، مشاور عالی پیشین حسن روحانی، نوشت: مدتی است مردم از مبارزه با فساد ناامید شده‌اند. رانت‌خواری یک موضوع است و تعبیه کردن رانت یک موضوع دیگر. همه می‌دانیم که رانت توسط دولت‌ها تعبیه می‌شود. در بررسی این موضوع نباید انگشت اتهام را به سوی سرمایه‌داران گرفت چراکه رانت‌جویی شغل سرمایه‌داران و جزو طبیعت آنهاست. آنچه باید مورد مواظبت باشد تعبیه کردن رانت توسط دولت‌هاست. آنهایی که رانت را تعبیه می‌کنند فساد را می‌سازند. آنهایی که رانت را داده‌اند گناهکارند نه آنهایی که از رانت استفاده می‌کنند. هیچ فردی نیست که دست رد به سینه فرصت بیشتر و اطلاعات کامل‌تر بزند پس باید زمینه ایجاد و توزیع رانت را از بین برد.

درآمد هر پزشک 5 /2 میلیون تومان اعلام شده است

تسنیم به نقل از فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نوشت: در تهران حدود 11 هزار پرونده خوداظهاری نموده‌اند و درآمد ماهانه هر پزشک به‌طور میانگین پنج میلیون و هفتصد هزار تومان اعلام شده است. از این 11 هزار نفر حدود 500 نفر درآمدهای بالایی داشته‌اند و بر اساس اعلام خودشان میانگین درآمد ماهانه آنها حدود 17 میلیون تومان است در حالی که بر اساس بررسی‌های دوستان امور مالیاتی، میانگین درآمد این 500 نفر حدود 76 میلیون تومان بوده. رقم ظرفیت مالیاتی جامعه پزشکان طبق آمار سازمان امور مالیاتی، حدود 700 میلیارد تومان اعلام شده که با احتساب 130 هزار پزشک کشور، درآمد ماهانه هر پزشک حدود دو و نیم میلیون تومان می‌شود که با عقل جور درنمی‌آید.

مهاجرت کارگران ساختمانی به عراق

ایرنا به نقل از کاظم احمدیان، دبیر انجمن صنفی کارگران ساختمانی، نوشت: رکود ساختمان‌سازی در چند سال گذشته، موجب مهاجرت بیشتر کارگران به عراق و شهرهای کربلا و سلیمانیه شده است. بیشتر کارگران مهاجر مربوط به استان کردستان به ویژه شهر مریوان هستند که از مرز سلیمانیه به شکل انفرادی و با استفاده از گذرنامه زیارتی وارد عراق می‌شوند. بیشتر این کارگران در دوره‌های زمانی یک ماه تا ۴۵ روز در عراق کار می‌کنند و پس از اتمام مهلت گذرنامه برای تمدید به کشور مراجعت می‌کنند. میانگین دستمزد هر کارگر در داخل کشور روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است و بنابر اطلاعات غیرموثق، کارگران مهاجر در عراق روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها