شناسه خبر : 32099 لینک کوتاه

وقت محاکمه

فساد گسترده در خرید تضمینی گندم

وقت محاکمه

شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم، هفته گذشته پس از ماه‌ها جنجال، در دادگاه محاکمه شد. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات شبنم نعمت‌زاده، احمدرضا لشکری‌پور و شرکت توسعه دارویی رسا، صبح دوشنبه ۲۵ شهریورماه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد. نماینده دادستان در جریان قرائت کیفرخواست گفت: شبنم نعمت‌زاده متهم است به مشارکت در اخلال عمده به مبلغ ۱۸۵ میلیارد و ۱۴ میلیون و ۸۳۷ هزار تومان از طریق اخلال در توزیع مایحتاج عمومی (دارو) از طریق تخلف از تعهدات مربوطه، مشارکت در تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۸۵ میلیارد و ۱۴ میلیون و ۸۳۷ هزار تومان از طریق استفاده از امتیازات تفویض‌شده، مشارکت در اخلال در نظام توزیع دارویی کشور، فعالیت غیرمجاز در شبکه دارویی استان البرز و نگهداری غیرمجاز دارو. نماینده دادستان در ادامه گفت: شکات اعلام کردند متهمان با بهانه‌های مختلف و با فریبکاری همچنان از شرکت‌های داروسازی دارو تحویل گرفته و با برگشت خوردن چک‌ها فرآیند تولید دارو در کشور را با مشکل مواجه کرده‌اند. او افزود: ۲۲ فقره حساب شخصی در مورد متهمه نعمت‌زاده شناسایی شده که از سال ۸۸ تا ۹۷ بوده است و ۴۲ فقره حساب مشترک برای این متهمه شناسایی شده است. از سویی برای متهم لشکری‌پور ۱۴ فقره حساب شخصی و ۳۴ فقره حساب مشترک و در شرکت توسعه دارویی رسا نیز هفت فقره حساب شناسایی شده که ۹۳ درصد گردش حساب‌ها مربوط به بانک ملت است و درباره این شرکت ۱۸ فقره حساب دیگر نیز شناسایی شده است. طبق گزارش ایسنا، نماینده دادستان در بخش دیگری از قرائت کیفرخواست اعلام کرد: ۹۰ درصد از سهام شرکت سهامی خاص دارویی رسا متعلق به دختران نعمت‌زاده است و ۴۰ درصد از سهام آن را خانم شبنم نعمت‌زاده دارد. او همچنین گفت: متهم نعمت‌زاده پس از اینکه با قرار بازداشت موقت به زندان رفت نسبت به آن اعتراض می‌کند و حکم بازداشت لشکری‌پور به محل اختفای احتمالی وی در شهرستان نور ارسال می‌شود. متهم قبول داشته که عدم کنترل خروج دارو داشته است اما تمام اشکالات را متوجه لشکری‌پور می‌داند حتی ادعا می‌کند بدهی او ۲۰۰ میلیارد است و رقم ۳۵۰میلیاردی را رد می‌کند.

وثیقه‌گذاری یک جوان 25ساله برای نعمت‌زاده

قاضی اسدالله مسعودی‌مقام پس از پایان قرائت کیفرخواست شبنم نعمت‌زاده و احمدرضا لشکری‌پور، نعمت‌زاده را به جایگاه احضار و پس از تفهیم اتهام به او گفت: به خاطر اینکه بیم فرار و محو شدن شما وجود داشت و سندی که فردی به نام امیر بارانی متولد 73 به ارزش 20 میلیارد تومان ارائه کرده و اساساً مشخص نیست این فرد با این سن مبلغ مذکور را از کجا آورده و با توجه به اینکه ضمانتنامه بانکی پدرتان نیز رو به پایان بود قرار بازداشت موقت صادر شد.

شبنم نعمت‌زاده:‌ محاکمه‌ام امتحان الهی است

متهم شبنم نعمت‌زاده که با پوشش چادر و حجابی که بخش زیادی از چهره‌اش را هم می‌پوشاند در دادگاه حاضر شده بود، در دفاع از خود گفت: 49 سال دارم و 20 سال است که در این کار هستم و در طول این 20 سال خلافی از من سر نزده است. آن‌طور که تسنیم گزارش داده، او افزود: فارغ‌التحصیل دانشگاه شهید بهشتی هستم و با اینکه پدرم وزیر بود پنج سال بیکار بودم و کارهای هنری انجام می‌دادم و بعدازظهرها به داروخانه می‌رفتم تا اینکه سال 89-88 به واسطه پیشنهادی تصمیم به تاسیس شرکت گرفتم. پدرم وزیر بود و من برای ویزیت مطب به مطب و کوچه به کوچه می‌رفتم و فعالیت من به واسطه رانت نبود و از صفر شروع کردم و خدا را نیز شکر می‌کنم و اینکه الان هم در این جایگاه قرار گرفته‌ام را بخشی از امتحان الهی می‌دانم. متهم پرونده اظهار کرد: من یک کارآفرین هستم و 10 سال جاهایی فعالیت داشتم که شاید دلیل نداشته باشد الان بگویم. در سال 88 تصمیم گرفتم یک شرکت تاسیس کنم و مجوز دارو و مکمل گرفتم و شروع کارم با واردات دارو بود و از طریق صرافی‌ها دارو وارد می‌کردم و ارز دولتی دریافت نکردم. در مناقصات شرکت می‌کردم و قیمت مناسب می‌دادم و برنده می‌شدم و هیچ موردی از تخلف نمی‌توانید پیدا کنید و همه چیز قانونی بوده است.

علی دیواندری محاکمه شد

هفته گذشته علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و مدیرعامل پیشین بانک ملت، نیز در دادگاه محاکمه شد. صبح روز سه‌شنبه 26 شهریورماه اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علی دیواندری و هشت متهم دیگر مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی کشور به ریاست قاضی موحد برگزار شد. در ابتدای جلسه رسیدگی، قاضی موحد اعلام کرد: علی دیواندری، مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت‌الله باختری، مهدی فلاحتیان، اسماعیل احدی، سمانه حضرتی‌آشتیانی، وحید نمازی و حسین ابوالحسنی از متهمان این پرونده هستند. در ادامه نماینده دادستان اعلام کرد: متهمان از محل اعتبارات بانک ملت دو فروند کشتی خریداری کرده‌اند. فساد در خرید و فروش کشتی، پرداخت وجوه به مهدی فلاحتیان، واگذاری نفت خام به رحمت‌الله باختری، تحصیل مال نامشروع و موضوع سفرهای محرمانه در کنار قاچاق حرفه‌ای ارز به ترکیه از جمله اتهامات این پرونده است. طبق گزارش ایرنا، نماینده دادستان در جریان قرائت کیفرخواست متهمان، اتهام دیواندری را مشارکت در اخلال عمده نظام اقتصادی از طریق تشکیل و سرکردگی شبکه کلاهبرداری و خیانت در امانت به بانک ملت و پارسیان به مبلغ ۱۶ هزار دلار و مشارکت در قاچاق حرفه‌ای ارز از طریق سفرهای محرمانه و دریافت مبلغ ۵۰ هزار یورو از طریق شرکت داریس اعلام کرد.

انتشار خبر فرار شهردار متخلف یک‌سال پس از حادثه

منوچهر قائدی، شهردار اسبق شهر جدید صدرا، که شهریورماه سال گذشته به تحمل حبس و جزای نقدی محکوم شده، همان زمان از کشور گریخته، اما خبر فرار او به‌تازگی اعلام شده است. هفته گذشته خبرگزاری ایرنا با انتشار این خبر به نقل از دادستان عمومی و انقلاب شیراز نوشت: اقدامات برای بازگرداندن شهردار اسبق صدرا به کشور انجام شده است. با وزارت دادگستری و امور بین‌الملل قوه قضائیه مکاتبه‌ای انجام شده و از طریق اینترپل بازگرداندن شهردار اسبق صدرا دنبال می‌شود. نامبرده سال گذشته از طریق غیرقانونی از کشور خارج شده است. در حال حاضر وثیقه‌های مربوط به ضامنان این فرد به مزایده گذاشته شده است. ارتشا، مداخله در معاملات و مناقصات شورای شهر، مشارکت در جعل پروانه‌های ساختمانی از جمله اتهامات شهردار اسبق شهر صدرا بوده است. منوچهر قائدی به اتهام ارتشا به مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان وجه نقد، ۲۱۰ عدد سکه بهار آزادی و یک دستگاه آپارتمان به ارزش سه میلیارد ریال به ۱۵ سال حبس تعزیری، جزای نقدی معادل وجوه اموال محصله و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده بود.

شناسایی و وصول چهار هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در دهمین نشست خبری خود اعلام کرد در پرونده امیرمنصور آریا تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی واصل شده و ۱۷۰۰ میلیارد تومان رد مال شده است. به گفته او همچنین ۱۸۰۰ میلیارد تومان از اموال داخل کشور بابک زنجانی، تحویل وزارت نفت شده است. طبق گزارش تسنیم،‌ اسماعیلی در این نشست خبری گفت: در حوزه فرار مالیاتی در پنج‌ماهه نخست امسال، موفق شدیم 42 هزار و 974 میلیارد و 330 میلیون و 378 هزار و 651 ریال مالیات را که پرداخت نمی‌شد وصول کنیم. یعنی بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در این پنج ‌ماه با پیگیری قوه قضائیه به صندوق بیت‌المال برگشت. او افزود: این رقم در سال گذشته یک هزار میلیارد تومان بود در حالی که در پنج‌ماهه امسال، چهار برابر سال 97 شناسایی وصول فرار مالیاتی داشتیم.

فروش سالانه هزار میلیارد تومان ضایعات به‌جای گندم

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته است؛ به‌گونه‌ای که سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش هزار میلیارد تومان به عنوان گندم وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم می‌شود. محمدرضا مرتضوی با اعلام این خبر در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: ما سه سال است به وزیر جهاد کشاورزی متذکر شده‌ایم که فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته اما توجهی نمی‌شود. او گفت: موضوع از این قرار است که دلالان شن و خاک و گندم ضایعاتی را با گندم مخلوط کرده و به دولت تحویل می‌دهند. متاسفانه یک فساد گسترده در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته که بارها در مورد آن به وزیر جهاد کشاورزی هشدار دادیم اما جوابی که از ایشان شنیدیم این بود که «اشکالی ندارد به جیب کشاورز می‌رود»، در حالی که ما مطمئنیم این اقدامات کار کشاورز نیست بلکه کار دلالانی است که گندم را از کشاورز خریده و به دولت می‌فروشند و دست برخی از مدیران نیز در کار است. طبق قانون در فرآیند خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از تحویل ضایعات و شن و خاک همراه گندم، باید از توری استاندارد استفاده کنند اما مسوولان مربوطه برای پوشاندن تخلف خودشان، از توری غیراستاندارد که ضایعات و شن و خاک را عبور می‌دهد در مراکز خرید گندم استفاده می‌کنند. او افزود: در جلسه‌ای در سال گذشته، همین موضوع مطرح شد ولی نماینده وزارت جهاد کشاورزی جمله زشتی ابراز کرد که با واکنش تند تمام اعضا مواجه شد. در سه سال اخیر وزیر بهداشت و رئیس سازمان ملی استاندارد در این مورد و تاثیر منفی آن بر سلامتی مردم هشدار داده‌اند اما متاسفانه وزیر جهاد کشاورزی به آنها توجهی نکرده است.

پیشی گرفتن متوسط درآمد از هزینه خانوارها

درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال ۹۷ به‌طور متوسط در ماه، به ترتیب ۳۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و ۱۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان بیشتر از هزینه‌ها بوده است. آن‌طور که مرکز آمار ایران گزارش داده، بر اساس نتایج طرح‌های آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی سال ۱۳۹۷ هر خانوار شهری در کل سال به‌طور متوسط ۴۳ میلیون و ۴۹۱ هزار تومان درآمد و ۳۹ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان هزینه داشته که معادل متوسط ماهانه سه میلیون و ۶۲۴ هزار تومان درآمد و سه میلیون و ۲۷۷ هزار تومان هزینه است. هر خانوار روستایی نیز در سال مزبور ۲۳ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان درآمد و ۲۱ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان هزینه داشته که معادل متوسط ماهانه یک‌میلیون و ۹۴۳ تومان درآمد و یک‌میلیون و ۷۸۷ هزار تومان هزینه بوده است. مابه‌التفاوت درآمد و هزینه سالانه خانوارهای کشور در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد هر خانوار شهری به‌طور متوسط چهار میلیون و ۱۶۸ هزار تومان و هر خانوار روستایی یک‌میلیون و ۸۶۴ هزار تومان بیشتر از هزینه سالانه‌اش درآمد داشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها