شناسه خبر : 31887 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شفافیت ناممکن

ظریف:‌ فروش نفت ایران توسط هیچ نهاد بین‌المللی تحریم نشده است

شفافیت ناممکن

محمدجواد ظریف در جریان سفر به اروپای شمالی، با همتایان سوئدی و فنلاندی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه فنلاند تصریح کرد: ایران متعهد به تصمیمات اتحادیه اروپا نیست و اروپا هم به دنبال تحمیل تصمیمات خود به هیچ عضو خارج از اتحادیه اروپا نیست. ظریف در پاسخ به سوالی درباره توقیف نفتکش ایران گفت: فروش نفت ایران توسط هیچ نهاد بین‌المللی تحریم نشده است. بر این مبنا توقیف نفتکش ایران هیچ پایه و اساسی توسط جبل‌الطارق و انگلیس نداشته است. الان خوشحالیم این توقیف پایان یافته و امیدواریم منجر به کاهش تنش شود هرچند آمریکا به دنبال افزایش سطح تنش است. به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانیم در خصوص مقاصد نفتکش‌های خود شفاف باشیم چون آمریکا به ‌صورت غیرقانونی سعی در آزار کشورهای خریدار دارد. طبق گزارش ایرنا، ظریف درباره امکان میانجی‌گری فنلاند میان ایران و آمریکا گفت: موضوع میانجی‌گری باید این باشد که آمریکا چگونه به اجرای تعهدات خود برگردد. او با اشاره به گفت‌وگوهای خود با همتای فنلاندی‌اش گفت: ایران همیشه برای تعامل آماده است ولی مخالف استفاده ابزاری از حقوق بشر برای مقاصد سیاسی هستیم.

در این نشست، پکا هاویستو درباره نقش فنلاند به ‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای اروپا در حفظ برجام گفت: اخیراً یک هیات تجاری از فنلاند به تهران سفر کرد البته با توجه به تحریم‌ها همکاری در این زمینه آسان نیست. وزیر امور خارجه فنلاند درباره نقش اروپا در حمایت از برجام عنوان کرد: در این زمان سخت سعی می‌کنیم تمام تلاش خود را انجام دهیم. نگاه فنلاند به اینستکس مثبت است.

در بخش دیگری از این سفر، ظریف در جمع ایرانیان مقیم سوئد در پاسخ به سوال یکی از حاضران، احتمال پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا را بالا ارزیابی کرد. او همچنین با اشاره به قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم‌ها گفت: درست است که اسم من را در فهرست تحریم‌ها گذاشتند، اما الان خدمت شما در سوئد هستم، خیلی هم به من فشار نیامده است. یکشنبه (27 مرداد) با مقامات کویت دیدار کردم، امروز (دوشنبه) در فنلاند با رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و وزیر تجارت خارجی فنلاند ملاقات کردم، فردا (سه‌شنبه) در سوئد با تعدادی از وزرا دیدار دارم و پنجشنبه با وزیر خارجه و نخست‌وزیر نروژ دیدار خواهم کرد و جمعه نیز وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری فرانسه را می‌بینم. هفته دیگر هم به چین و بعد ژاپن می‌روم.