شناسه خبر : 31886 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

دیگر تورم ونزوئلایی نداریم

تسنیم نوشت: رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری از برنامه جدید این بانک برای حمایت از واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: از دو سه هفته آینده این طرح را اجرایی می‌کنیم. بدون پول تورمی می‌توانیم به تولید کمک کنیم. عبدالناصر همتی با بیان اینکه تورم در چهار ماه گذشته در بخش نقطه‌به‌نقطه کاهنده شده، گفت: ترس‌هایی مانند تورم ونزوئلایی در ایران برطرف شد. البته بیشترین فشار به طبقات متوسط و پایین جامعه وارد می‌شود. او گفت: سال گذشته 12 درصد درآمدهای نفتی برای شرایط اضطرار کنار گذاشته و قرار شد در صورتی که نتوانیم درآمدهای نفتی را محقق کنیم، با تایید رهبر معظم انقلاب از این رقم برای جبران کسری بودجه استفاده شود.

تلاش می‌کنیم «شکار مغزها» داشته باشیم

ایسنا به نقل از سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهوری، نوشت: آمار کذبی به نقل از گزارش صندوق بین‌المللی پول ارائه شده که ایران در سال ۲۰۰۹ رتبه اول فرار مغزها را دارد، درحالی‌که اصلاً چنین گزارشی وجود ندارد. از چهار میلیون دانشجوی ایران تنها ۵۰ هزار نفر در خارج تحصیل می‌کنند؛ یعنی 1 /1 درصد. میانگین جهانی در این زمینه سه درصد است. در چهارماهه اول امسال بیش از ۱۳۰ نفر از دانشجویان ایرانی ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگشتند. تا پایان سال بیش از هزار نفر دیگر برمی‌گردند. ما برای بازگرداندن نخبگان به کشور این افراد را پیدا و زمینه بازگشت آنها را فراهم می‌کنیم؛ این کاری است که از آن با عنوان «شکار مغزها» یاد می‌کنند.

تورم رفع «فقر مطلق» را مشکل کرد

ایلنا نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تامین اعتبارات لازم برای رفع فقر مطلق با تلاش نمایندگان از هفت هزار میلیارد به هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد افزایش یافته، یادآور شد که با وجود افزایش تورم گاه تا ۷۰ درصد تحقق این مهم با مشکلاتی مواجه شده است. او با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان گفت: در برآوردهای اولیه ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای این قانون پیش‌بینی شد، اما کمتر از یک هزار میلیارد تومان در بودجه برای آن تعیین شد. محمد شریعتمداری همچنین اعلام کرد: قرار شده تا پایان مهر شستا به طور کامل در بورس قرار گیرد و حرکت وزارتخانه در این خصوص از بنگاهداری به سمت سهامداری خواهد بود.

تعبیر گرگ و توله گرگ برای سرمایه‌گذار

خبرآنلاین به نقل از مهدی حسینی، معاون پیشین وزیر نفت و کارشناس ارشد اقتصاد انرژی، نوشت: در نیمه دهه 70 وقتی با بحران اقتصادی روبه‌رو شدیم، توانستیم با ظرفیت‌سازی یک میلیون بشکه نفت رشد اقتصادی هفت تا هشت‌درصدی را تجربه کنیم اما در شرایط کنونی وقتی اعلام کردیم باید با خارجی کار کنیم، برخی گفتند خارجی «گرگ» است و اگر شریک ایرانی نیز داشته باشد، شریک ایرانی تبدیل به «توله گرگ» می‌شود. ما به تکنولوژی روز نیاز داریم و کسی در این دنیا به ما مجانی تکنولوژی را نمی‌دهد، باید کار کنیم تا بتوانیم صاحب شرکت‌هایی در اندازه شل و توتال و پتروناس شویم. قرار نیست تا روز قیامت در این شرایط باشیم.

دراین پرونده بخوانید ...