شناسه خبر : 31420 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

درخت طلای پینوکیو

تسنیم به نقل از ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، نوشت: موضوع تولید بیت‌کوین به دولت محول شده است. خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع است و مردم نباید وارد این حوزه شوند. نوسان قیمت بیت‌کوین بسیار زیاد است. این ارزها ریسک قانونی هم دارند. توصیه اکید می‌کنیم مردم وارد این بازی نشوند. مطابق مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی، خرید و فروش این رمزارزها ممنوعیت دارد. هر کسی وارد این حوزه می‌شود باید ریسک نوسانات قیمت و ریسک قانونی را در نظر بگیرد. بازاریاب‌های شبکه‌ای و هرمی از بیت‌کوین مانند درخت طلای پینوکیو تبلیغ می‌کنند. بانک مرکزی بنا دارد بیانیه‌های لازم را در زمان مناسب بدهد تا از آسیب به عموم جلوگیری شود.

مالیات سکه سپرده‌گذاران ارزی را پراند

شهروند نوشت: برخی بانک‌ها سود سپرده‌های ارزی خود را کاهش داده و برخی سپرده‌گیری ارزی را متوقف کرده‌اند. بیشترین سود سپرده‌های ارزی حدود چهار درصد است درحالی‌که پیش از این سودهای 5 /5 و ۶درصد نیز به سپرده‌های ارزی اختصاص داده بودند. بانکی‌ها می‌گویند مردم تمایلی ندارند دلارهایشان را به بانک‌ها بیاورند. وقتی بانک مرکزی اسامی خریداران سکه را به سازمان مالیاتی ارسال کرد، بسیاری از صاحبان سپرده‌های ارزی برای بستن حساب‌هایشان مراجعه کردند. سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد مردم دلارهای خود را به بانک‌ها ببرند و بانک مرکزی تضمین می‌دهد هر زمان مشتریان اراده کنند دلارهای آنها را برگرداند.

فروش کالا با ارز ۵۰ هزارتومانی

خبرگزاری فارس نوشت: محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به نارضایتی مردم از اینکه کالا به قیمت ارز ۴۲۰۰تومانی به دست آنها نمی‌رسد، گفت: باید به مردم حق داد زیرا برخی کالاها با نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شود اما با نرخ ارز ۱۴ هزارتومانی به فروش می‌رسد و حتی در برخی کالاها محصول با نرخ ارز ۵۰ هزارتومانی در حال توزیع است. در گذشته که نظام توزیع دست تعاونی‌ها بود فساد مشاهده می‌شد اما آن انحرافات اصلاً قابل مقایسه با شرایط کنونی نیست. بر این بخش همواره نظارت می‌شد تا اقلام به دست مصرف‌کننده اصلی برسد بنابراین امروز نیز دوباره باید به این موضوع توجه کرد.

زیان ۸۵۰ میلیاردتومانی تولید پراید

دنیای اقتصاد نوشت: صورت‌های مالی ارائه‌شده به بورس نشان می‌دهد دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) طی سال ۹۷ در مجموع حدود پنج هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان زیان از ناحیه تولید متحمل شده‌اند. در این بین، تولید پراید، ۸۵۰ میلیارد تومان زیان برای سایپا به همراه داشته است. این شرکت در تولید تیبا هم حدود ۵۷۶ میلیارد تومان ضرر به ثبت رسانده است. سایپا در سال ۹۷ تنها ۱۲۷ هزار و ۵۵۳ دستگاه پراید به فروش رسانده و سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تولید آن هزینه کرده است. سایپا در سال ۹۶، بیش از ۲۳۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه پراید فروخته و حدود ۳۳۰ میلیارد تومان سود به دست آورده بود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها