شناسه خبر : 31099 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

چرا چین مثل ایران تحریم نمی‌شود؟

ایلنا به نقل از رضا اردکانیان، وزیر نیرو، نوشت: برخی مشترکان می‌خواهند در استان‌های گرمسیر هم شرایطی مثل اسکاندیناوی یا کشورهای سردسیر جهان داشته باشند. بدمصرفی آسیب‌پذیری ما در برابر تحریم را افزایش می‌دهد. چرا چین این‌گونه تحریم نمی‌شود؟ چون با یک وعده غذا هم رفع گرسنگی می‌کنند. 40 سال فرصت داشته‌ایم خودمان را از شیر نفت جدا کنیم و نکردیم، آنها هم نقطه ضعف ما را فهمیده‌اند و از همان ناحیه فشار وارد می‌کنند. برخی اقشار جامعه ما بیشتر از متوسط کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته غذا می‌خوریم، می‌پوشیم و سرانه فضای مسکونی بالاتری داریم، اما احساس رضایتمندی‌مان یک‌صدم است. هدف تعرفه بازدارنده این است که شروعی برای کم شدن فاصله بین خوش‌مصرف‌ها و بدمصرف‌های جامعه باشد.

تعقیب کیفری مسوولانی که اموال خود را اعلام نکنند

 خراسان نوشت: قانون رسیدگی به دارایی مقامات پس از نزدیک به سه سال و نیم با اهتمام ریاست جدید قوه قضائیه وارد مرحله اجرایی شد تا گامی بلند برای شفافیت مالی مسوولان برداشته شود. اجرایی شدن این قانون منوط به راه‌اندازی سامانه اموال مسوولان است که قرار است در دو ماه آینده ایجاد شود. ثبت اموال مسوولان در این سامانه الزامی است و استنکاف از آن مجازات کیفری در پی دارد، اما این سامانه مطابق آیین‌نامه مصوب، محرمانه خواهد بود. قانون رسیدگی به دارایی مقامات بنا بر نظر ریاست قبلی قوه قضائیه هنوز قابل اجرا نبود. اما به گفته سخنگوی قوه قضائیه ریاست جدید قوه قضائیه تاکید دارد که اجرای قانون نباید معطل آیین‌نامه رئیس قوه بماند.

چه کنیم که مردم ما احساساتی هستند؟

تسنیم به نقل از رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، نوشت: در دوره کنونی مجموعه مسائل اقتصادی با فرهنگی و مسائل امنیتی با مسائل دفاعی درهم تنیده شده و در یک پیچ تاریخی قرار داریم. اگر از این پیچ عبور کردیم به پیروزی خواهیم رسید. از خدا می‌خواهیم روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه بتوانند این مسائل پیچیده فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی را خوب به نسل جوان منتقل کنند، هدف ساختن نسل جوان است، اگر مردم در انتخاب عضو شورای شهر، نماینده شهر و رئیس‌جمهور آگاهانه عمل کنند مملکت درست می‌شود، اما چه کنیم که مردم ما احساساتی هستند؟ اگر راه نجات را خوب به جوانان نشان دهید می‌توان به اهداف تمدنی انقلاب اسلامی دست‌یافت.

واگذاری بنگاه‌های دولتی به کارگران به صورت شورایی

ایرنا به نقل از فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، از بررسی طرح فروش سهام بنگاه‌های اقتصادی دولتی به صورت شورایی خبر داد و نوشت: این روش در مرحله کنونی فروش بنگاه‌ها اجرا نمی‌شود اما در واگذاری‌های آینده اعمال خواهد شد. برای واگذاری این بنگاه‌ها از روش‌های متنوع مانند فروش مستقیم، اجاره به شرط تملیک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله استفاده خواهد شد. سهام دولت در ۱۸ شرکت بورسی عرضه خواهد شد. همه پول فروش سهام دولت در این شرکت‌ها به خزانه نمی‌رود بلکه بخشی از پول فروش از جمله بانک‌ها صرف افزایش سرمایه آنها می‌شود. از جمله طرح‌ها این است که سهام این بانک‌ها به کارگران واگذار شود تا به صورت شورایی اداره شود.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها