شناسه خبر : 30869 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دست‌های آلوده

همتی: عده‌ای هفته پیش خواستند نرخ ارز را بالا ببرند ولی نتوانستند

دست‌های آلوده

در 15 ماه اخیر فنر ارز جهیده و دولت هرچه کرده، نتوانسته نرخ ارز را به محدوده سال 96 نزدیک کند. سیاستگذاران هر بار می‌گویند سیاست‌هایی برای کنترل بازار ارز دارند و هر بار از یک راهکار صحبت می‌کنند؛ کنترل تقاضای مردمی و توصیه برای وارد نشدن به این بازار.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه هیات دولت هم باز وعده داد که قیمت ارز به زودی کاهش می‌یابد و از مردم خواست وارد این بازار نشوند. مدت‌هاست که همتی می‌گوید بازار ارز را کنترل خواهد کرد اما هفته گذشته دلار، از مرز 15 هزار تومان هم گذشت. این بار هم مانند همه دفعات قبل، سیاستگذار می‌گوید، افزایش نرخ ارز، دلیل سیاسی دارد و احتمالاً دست عده‌ای در کار است. او گفت: عده‌ای خواستند پس از تصمیم جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام که هفته پیش اعلام شد، نرخ را بالا ببرند ولی نتوانستند.

او همچنین تاکید کرد: جوی که در بازار ارز چند هفته اخیر اتفاق افتاده حاصل تنش‌های سیاسی است و من فاکتور و عامل اقتصادی در آن را نمی‌بینم. همیشه گفته‌ام که فاکتورها و عوامل اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده و توصیه کرده‌ام که کسی در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکند چون تصمیمات اقتصادی نرخ دلار را بالا نمی‌برد. امیدواریم اتفاقاتی که تحت عنوان آثار روانی سیاسی در بازار گفته می‌شود به حداقل برسد.

احتمالاً همتی امیدوار است که نرخ ارز به زودی کاهش بیابد. چراکه مردم با احتساب متغیرهای سیاسی وارد این بازار نشوند. بانک مرکزی پیش‌بینی‌ها را انجام داده و پیشگیری‌های لازم را نیز انجام خواهد داد. این مقطع هم می‌گذرد و ما به شرایط خوش‌بین هستیم. او گفته: تمام تلاش و همت ما این است که ثبات نسبی در بانک مرکزی ایجاد کرده و از نوسانات شدید جلوگیری کنیم.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها