شناسه خبر : 30794 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سد مجلس

بنزین نه گران می‌شود، نه سهمیه‌بندی

سد مجلس

«دولت نه می‌تواند بنزین را گران کند و نه اجازه سهمیه‌بندی بنزین را دارد.» این مشروح همه هیاهوی دو هفته گذشته و همه بررسی‌های دولت و مجلس برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و به‌خصوص بنزین بود.

از سال گذشته دولت و مجلس، مدام با استناد به آمار بالای قاچاق بنزین، بر ضرورت ساماندهی بازار انرژی ایران تاکید می‌کردند. اما نه دولت گامی برای اصلاح قیمت برمی‌داشت و نه مجلس. در نهایت پنج سال بعد از آخرین افزایش قیمت بنزین، اعلام شد دولت آماده سهمیه‌بندی بنزین است. اما این پیشنهاد در نطفه مسکوت ماند. نمایندگان وزرای دولت را به مجلس دعوت کردند و در یک جلسه دو ساعت و نیمه افزایش قیمت بنزین را بررسی کردند. جلسه‌ای با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه.

خروجی این جلسه را بهروز نعمتی این‌گونه عنوان کرد: «افزایش قیمت بنزین نخواهیم نداشت و بنزین هزارتومانی همچون گذشته عرضه می‌شود. احیای کارت سوخت هم تنها برای ساماندهی بنزین است و مصرف آن هم سقفی ندارد.» البته نماینده‌ها دولت را مکلف به «اصلاحات ساختاری در بودجه کشور» کردند تا «یارانه‌ها به ‌درستی به دست مردم برسد».

بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت هم گفته «این وزارتخانه هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین نداشته و برخی با شایعات برای کشور مشکل ایجاد کردند. در خصوص افزایش قیمت بنزین دولت باید تصمیم‌گیری کند.» اما گویا عزم مجلس برای ثابت نگه داشتن بنزین جزم است، چون طرحی دوفوریتی آماده کردند که به موجب آن هرگونه افزایش قیمت بنزینی تا پایان سال 98 ممنوع است.

نکته قابل توجه این است که اصلاح قیمت بنزین و دونرخی شدن آن مصوبه جلسه سران سه قوه بود. گرچه علی لاریجانی آن را کتمان کرده و گفته «بنا شد سهمیه‌بندی به نحوی انجام شود که هم قانون رعایت شود و هم به مردم فشاری نیاید.»

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها