شناسه خبر : 30477 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تجارت 20 میلیارددلاری

نخست‌وزیر عراق به ایران سفر کرد

تجارت 20 میلیارددلاری

عراق، بعد از چین، دومین واردکننده محصولات و کالاهای ایرانی است. در سال 97، ایران 9 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده است و حالا دو کشور امیدوارند بتوانند تجارتشان را به 20 میلیارد دلار در سال برسانند. این آرزویی است که در سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به ایران عنوان شد.

عادل عبدالمهدی در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی به ایران آمد و با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. جز آن بخش خصوصی دو کشور هم دیدار اقتصادی با هم داشتند و در آن زمینه‌های همکاری مشترک اقتصادی را بررسی کردند.

این سفر در حالی انجام شد که پیشتر، در سال 97، روسای ‌جمهور دو کشور به تهران و بغداد سفر کرده بودند و حجم تبادلات اقتصادی و رایزنی‌های سیاسی را از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران افزایش دادند. اما این سفر نکته دیگری هم داشت. پیش از این سفر، یک هیات اقتصادی سعودی به بغداد رفته بود و آن‌گونه که خبرها می‌گوید قرار است نخست‌وزیر عراق هم پس از سفر به ایران، راهی ریاض شود؛ شاید برای میانجی‌گری میان دو کشور.

حسن روحانی در دیدار با نخست‌وزیر عراق خواستار افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و عراق به افق ۲۰ میلیارد دلاری مورد نظر تهران و بغداد در سال‌های آینده شد. او همچنین در نشست خبری پس از این دیدار اعلام کرد: یکی از مباحث مهم ما، تاکید بر تسریع در اجرایی شدن همه توافقاتی بود که بین دو کشور در سفر من به بغداد (دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷) حاصل شده بود. روحانی همچنین توافق برای لایروبی اروندرود، اتصال راه‌آهن دو کشور، صادرات برق و اتصال شبکه برق و گاز ایران به عراق و همچنین اتصال شبکه نفت در آینده و توسعه روابط بانکی و مالی دو کشور و تاسیس شهرک‌های صنعتی مشترک در مرزهای دو کشور را از محورهای مذاکرات عنوان کرد. نخست‌وزیر عراق هم تاکید کرد ما به دنبال توسعه روابط دو کشور هستیم و تلاش می‌کنیم روابط ما بیش از پیش گسترش یابد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها