شناسه خبر : 30192 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم

ظریف: آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟

کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم

پنجاه‌وپنجمین نشست امنیتی مونیخ برگزار شد. نشستی که به عرصه تقابل آمریکا و اروپا بر سر حفظ توافق هسته‌ای تبدیل شد. اما می‌توان گفت سخنان وزیر امور خارجه ایران، بر حاضران تاثیرگذار بود. به‌خصوص جلسه پرسش و پاسخ این نشست که ظریف در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کشورهای اروپایی معتقدند ایران باید در ارتباط با فعالیت‌های موشکی خود به صورت جداگانه با اروپایی‌ها مذاکره کند، گفت: «آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟ آن زمان که در جنگ با صدام بودیم چه کسی به ما کمک کرد؟ کسی به ما کمک نکرد.» او گفت من برای راضی کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آنها آسیب برسانند.

او همچنین بر پایبندی مجدد ایران بر برجام تاکید کرد و در پاسخ به این سوال که شاید هدف آمریکا از تهدید علیه ایران و اعمال تحریم‌های گسترده این است که بار دیگر با ایران مذاکره کند، تصریح کرد: «اگر آنها به دنبال مذاکره بودند ما که داشتیم مذاکره می‌کردیم. ولی آنها بودند که تصمیم گرفتند مذاکره را ترک کنند و از برجام خارج شوند در حالی که ما بر سر میز مذاکره بودیم.»

او همچنین به مواضع آمریکا در منطقه خاورمیانه هم اشاره کرد و گفت: پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا عنوان کرد اروپا باید به آمریکا پیوسته و بدون در نظر گرفتن امنیت خود، تعهدات برجامی‌اش را نقض کند. ایالات متحده ادعا می‌کند و برخی نیز طوطی‌وار و چشم‌بسته اتهامات مطروحه را تکرار می‌کنند، که ایران در منطقه دخالت می‌کند. اما هیچ‌کس تاکنون از آن کشور پرسیده است که منطقه چه کسی؟ فقط یک نگاه کوتاه به نقشه بیندازید. ارتش ایالات متحده 10 هزار کیلومتر راه طی کرده تا پایگاه‌های خود را در مرزهای ما برپا کند. در عین حال، منابع منطقه را از طریق معادلات تسلیحاتی دوشیده است. بر اساس برآورد محافظه‌کارانه، هزینه‌های نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به تنهایی در سال جاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد شد که هفت برابر ایران است. بنابراین، چه کسی واقعاً ناامنی را به منطقه صادر می‌کند؟ و چه چیزی منطقه را بیشتر تهدید می‌کند؟ موشک‌های بیشماری که برای وحشت یمن به‌کار رفته‌اند؟ یا موشک‌های دفاعی ایران که تنها و صرفاً بر ضد داعش در دفاع مشروع از خود استفاده شده‌اند؟

ظریف تاکید کرد: بشریت امروزه بر یک قایق‌ سوار است یا ما با هم به ساحل امن می‌رسیم یا با هم غرق می‌شویم.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها