شناسه خبر : 30033 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

پیام منفی به فعالان اقتصاد

دنیای اقتصاد به نقل از وزیر اطلاعات نوشت: سرمایه جایی که احساس امنیت نباشد، نمی‌ماند. در اقتصاد باید امنیت داشته باشیم. با هدف مبارزه با فساد اقتصادی نمی‌توانیم با خود اقتصاد مبارزه کنیم. مسلماً یک فعال اقتصادی که پنج هزار نیرو دارد، با کسی که در بازار ارز و سکه اخلال ایجاد می‌کند، تفاوت دارد. باید با اخلالگران سکه و ارز برخورد شود اما کسی که فعال اقتصادی است و تولید می‌کند، اگر مشکل اقتصادی داشته باشد، نمی‌توان آن را دستگیر کرد. در مقطعی برخی از فعالان اقتصادی مورد تعرض قرار گرفتند و نتیجه این شد که سایر فعالان اقتصادی سرمایه خود را به خارج از کشور بردند، وقتی یک فعال اقتصادی را دستگیر می‌کنیم، بقیه احساس خطر می‌کنند.

یک بام و دو هوای دولت

شرق در گفت‌وگو با عباس آخوندی نوشت: من در حوزه سیاست مسکن مهر جراحی انجام دادم و گفتم بدون ایجاد تعهد جدید، تعهدهای پیشین را تمام کنید. اما چون در دولت نظریه منسجمی وجود نداشت، همزمان طرحی در حوزه سلامت آغاز شد که چندین برابر هزینه داشت. مردم طرفِ دریافت این سیاست‌ها، از این یک بام و چند هوا چه پیامی را دریافت می‌کنند؟ نتیجه آنکه کسی که مسکن مهر را در وضع موجود متوقف کرد، فردی بد و اشرافی است و آنکه طرح سلامت را اضافه کرد خادم مردم است! این نشان می‌دهد دولت فاقد نظریه است و همه‌چیز شخصی است. دولتی که نظریه دارد همزمان اقدامات متضاد انجام نمی‌دهد.

قاچاق نان

عصر ایران به نقل از احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی و نماینده زابل و زهک نوشت: متاسفانه ما علاوه بر قاچاق سوخت و گوشت در کشور، شاهد قاچاق نان نیز هستیم. همان‌طور که پایین بودن قیمت سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه به افراد انگیزه می‌دهد تا سوخت را به خارج از مرزهای ایران قاچاق کنند، ارائه نان به ‌صورت یارانه‌ای نیز باعث شده است که در برخی از نقاط ایران شاهد قاچاق نان به آن سوی مرزها باشیم. مردم استان ما فقیر هستند و با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند و مشکلات بسیاری برای اداره زندگی خود دارند. آنها مجبور هستند، نانشان را به خارج از مرزها بفروشند که درآمدی کسب کنند.

افزایش 90درصدی قیمت مسکن

ایران نوشت: آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی در دی‌ماه نشان می‌دهد قیمت مسکن مانند ماه‌های گذشته همچنان افزایشی است اما افزایش قیمت مسکن در این ماه کند شده است. تورم قیمت مسکن در دی‌ماه 5 /2 درصد بود که کمترین افزایش قیمت از ابتدای سال تا نخستین ماه تابستان است. به گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن در شهر تهران در دی‌ماه امسال نسبت به سال گذشته 8 /90 درصد افزایش یافته و در مقابل تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دی‌ماه نسبت به سال قبل 6 /64 درصد کاهش نشان می‌دهد. به عقیده برخی از کارشناسان افزایش 90درصدی قیمت مسکن در مقابل رشد 300درصدی قیمت ارز، نمی‌توان گفت که قیمت مسکن جهش بی‌منطقی داشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها