شناسه خبر : 29225 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

علائم سکته در روند اشتغال‌زایی

دنیای اقتصاد نوشت: روند اشتغال‌زایی در تابستان ۹۷ کند شد. تعداد شاغلان در تابستان ۹۷ نسبت به تابستان ۹۶ حدود ۱۵۸ هزار نفر افزایش یافت. اما محاسبه این تعداد در ۱۵ فصل منتهی به تابستان اخیر نشان می‌دهد در شش فصل منتهی به تابستان ۹۷، میزان اشتغال‌زایی سالانه بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر بوده و از این‌رو یک سکته در روند اشتغال‌زایی رخ داده است. در تابستان ۹۷، معادل ۹ /۴۰ درصد از جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند که نسبت به تابستان 96، با ۲ /۰ درصد بهبود مواجه اما نرخ بیکاری تابستان ۹۶ معادل ۵ /۱۱ درصد بوده که در تابستان قبلی با ۷ /۰ درصد رشد به ۲ /۱۲ درصد ارتقا یافته است.

زیان ۵ /۵ هزار میلیاردتومانی خودروسازان

خبرآنلاین نوشت: دو خودروساز بزرگ ایران در شرایطی متحمل زیانی ۵ /۵ هزار میلیارد تومانی در نیمه نخست امسال شدند که طبق صورت‌های مالی موجود، ریشه اصلی این ضرر هنگفت در هزینه‌های مالی آنها قرار دارد. طبق صورت‌های مالی اظهارشده، ایران‌خودرو تا پایان شهریور امسال زیان دو هزار و ۵۶۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند، حال آنکه کل سرمایه ثبتی آن، یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان است. سایپا نیز طبق آنچه به بورس اظهار کرده، در شش ماه ابتدایی امسال بیش از دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان زیان حاصل کرده و این در حالی است که سرمایه ثبتی این شرکت، حدود سه هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان است.

غایبان سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

ایرنا نوشت: با وجود گذشت یک سال از شروع به‌کار سامانه اینترنتی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، بسیاری از نهادها با وجود تاکید رهبر انقلاب بر لزوم شفافیت و الزام قانونی هنوز به این سامانه متصل نشده‌اند. صداوسیما، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، جامعه المصطفی، ستاد اجرایی فرمان امام، رموسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) از جمله این نهادها هستند. این در حالی است که اخیراً رهبر انقلاب با اشاره به نهج‌البلاغه بر شفافیت تاکید کردند و افزودند: «مسوولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.»

سفر ایرانی‌ها به ترکیه نصف شد

اعتمادآنلاین به نقل از گزارش آماری جدید وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نوشت: حضور گردشگران ایرانی در ترکیه در سپتامبر 2018 و در مقایسه با سپتامبر 2017 به نصف رسیده است. در این ماه تعداد 170 هزار و 687 گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند؛ در حالی‌ که این رقم در سپتامبر سال گذشته 336 هزار و 562 گردشگر بود. به این ترتیب حضور گردشگران ایرانی در ترکیه در سپتامبر 2018 و در مقایسه با رقم مربوط به سپتامبر 2017 به نصف رسیده است. با کاهش شدید ارزش ریال برابر دلار رفتن به خارج از کشور از عهده هر فرد ایرانی برنمی‌آید و از لحاظ اقتصادی به هیچ وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها