شناسه خبر : 28804 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

بازار ناپایدار کار در ایران

دنیای اقتصاد نوشت: بررسی گزارش مرکز آمار وزارت کار نشان می‌دهد حدود ۵۶ درصد از بیکاران فعلی نیروی کاری‌اند که قبلاً سابقه اشتغال داشته‌اند و به دلایل مختلف کار خود را ترک کرده‌اند. در بین عوامل ۱۲گانه «علت ترک کار بیکاران فعلی»، سه علت «موقتی بودن کار»، «پایین بودن درآمد» و «اخراج یا تعدیل نیروی کار» که در زمره اصطکاک‌های سمت تقاضای بازار کار قرار می‌گیرند در مجموع بیش از ۵۰ درصد علل ترک کار بیکاران فعلی را توضیح می‌دهند. این مساله نشان می‌دهد بازار کار ایران یک چشم‌انداز بلندمدت را برای نیروی کار و از طرفی برای رابطه موثر بلندمدت بین بنگاه-نیروی کار ایجاد نکرده است.

خروج 6 /1 میلیارد دلار برای خرید خانه در ترکیه

تابناک نوشت: داده‌های رسمی دولت ترکیه نشان می‌دهند شهروندان ایرانی پس از شهروندان عراقی در هشت‌ماهه نخست سال 2018 بیشترین خانه را در ترکیه خریداری کرده‌اند. شهروندان عراقی با خرید 3515 خانه در ترکیه مقام اول و ایرانیان با خرید 1659 خانه در این کشور در رتبه دوم قرار دارند. یکی از انگیزه‌های خرید خانه در ترکیه، اخذ حق شهروندی این کشور است. یکی از قوانین ترکیه برای اعطای حق شهروندی به فرد خارجی این است که آن فرد خارجی خانه‌ای به ارزش حداقل یک‌میلیون دلار در آن کشور بخرد؛ بنابراین، می‌توان گفت در هشت‌ماهه نخست سال 2018 حداقل 6 /1 میلیارد دلار از ایران برای خرید خانه در ترکیه از کشور خارج شده است.

احتمال احیای سهمیه‌بندی سوخت

ایرنا نوشت: وزیر نفت درباره احتمال احیای سهمیه‌بندی سوخت گفت: هنوز نمی‌توانم چیزی بگویم اما ممکن است، روش سهمیه‌بندی احیا شود. زنگنه گفت: حذف نفت ایران در میان‌مدت امکان‌پذیر نیست؛ اما در کوتاه‌مدت آمریکایی‌ها مسائلی در ذهنشان هست تا اگر شده حتی برای یک ماه به‌ صورت نمادین صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، اما این خواب هیچ‌گاه تعبیر نمی‌شود. اما بر اساس نشست الجزایر هیچ کشوری پاسخ مثبتی به صحبت‌های ترامپ نشان نداد؛ تقریباً اوپک و حتی کشورهای غیرعضو اوپک نیز اعلام کردند اکنون نیازی به افزایش تولید نیست. برخی کشورها خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند و فقط کره جنوبی برای سه ماه پیاپی از ایران نفت نخریده است.

«کارت هدیه» داستان شد

ایسنا نوشت: گزارش‌ها از وجود برخی سختگیری‌ها در بانک‌ها برای صدور کارت هدیه حکایت دارد و در مواردی مشتریان دست خالی از شعب برمی‌گردند. البته این موضوع مربوط به تمامی بانک‌ها نیست. برخی شعب در مورد عدم صدور این کارت‌ها گفته‌اند کارت‌های مربوطه وارداتی است و در داخل تولید نمی‌شود، در جریان تغییرات اخیر، واردات این کارت‌ها تا حدی سخت‌تر شده و هزینه آن نیز بالا رفته است. گفت‌وگو با برخی مدیران شبکه بانکی حاکی است با توجه به نوسان نرخ ارز در ماه‌های گذشته و تا سه برابر شدن قیمت دلار هزینه واردات کارت‌های هدیه نیز افزایش یافته؛ در حالی که بانک‌ها برای صدور کارت‌های هدیه هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...