شناسه خبر : 28732 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

پیش‌فروش خودرو یا لپ‌لپ؟

دنیای‌اقتصاد نوشت: بازار خودرو این روزها آنقدر برای «جریان نقدینگی» جذاب شده که بسیاری از شهروندان حاضرند در طرح‌های پیش‌فروش نامتعارف خودروسازان نیز شرکت کنند، حتی اگر علاوه بر قیمت و زمان دقیق تحویل، مدل خودرو نیز نامعلوم باشد. در طرح پیش‌فروشی که اخیراً اجرا شد، ۱۵ هزار نفر شرکت کردند، بدون آنکه بدانند خودرو پیش‌فروش‌شده چیست و چه قیمتی دارد و دقیقاً در چه تاریخی تحویل می‌شود. مشخص نبودن قیمت خودرو و زمان تحویل آن امری مرسوم است اما مشخص نبودن نام محصول بدعتی جدید در پیش‌فروش است. بیخود نیست طنازان شبکه‌های اجتماعی طرح اخیر فروش خودروسازان را چیزی شبیه «لپ‌لپ» دانسته‌اند. بسته‌های جذابی که نمی‌دانیم داخلش چیست.

اطلاعات چندحساب بانکی یعنی امنیت ملی؟

ایران نوشت: به زودی لوایح مربوط به FATF در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. برخی مدعی شده‌اند تصویب این لوایح امنیت ملی را زیر سوال می‌برد. از این عده باید پرسید آیا اطلاعات بانکی و حسابرسی از بانک‌ها و برخی حساب‌ها، به معنای امنیت ملی است؟ زیرا مطابق FATF تنها فعالیت‌های بانکی یا یک حساب خاص بررسی و حسابرسی می‌شود، نه اینکه همه اطلاعات بانکی کشور، دربست و فی‌الفور در اختیار کشور یا نهاد متقاضی قرار گیرد. واقعاً منظور از اینکه اطلاعات برخی از حساب‌ها می‌تواند به امنیت ملی ما آسیب بزند، چیست؟ آیا امروز امنیت ملی همه کشورهایی که اکنون این توصیه‌ها را اجرا می‌کنند زیر سوال رفته است؟ پاسخ قطعاً منفی است.

حجم 35درصدی اقتصاد غیررسمی

دنیای‌اقتصاد به نقل از مسعود نیلی نوشت: اقتصاد غیررسمی ایران از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۳، از حدود ۲۴ تا ۴۲ درصد نوسان داشته است. حجم اقتصاد غیررسمی که در ابتدای دهه ۶۰، کمتر از ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی بود، در سال‌های جنگ روندی افزایشی به خود گرفت و تا حدود ۴۰ درصد پیش رفت. اما پس از جنگ، بار دیگر اقتصاد غیررسمی کاهش یافت تا اینکه تحریم‌های اقتصادی، اثر خود را بر این متغیر در ابتدای دهه ۹۰ نشان داد و حجم اقتصاد غیررسمی به ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی رسید. نقش دولت در تعیین حجم اقتصاد غیررسمی کشور بالاست. سطح مقررات و دخالت دولت باید در یک نقطه بهینه قرار گیرد تا حجم اقتصاد غیررسمی کاهش یابد.

همکاری سه نهاد آمریکایی در اغتشاش ارزی

فارس به نقل از مرکز حراست وزارت امور اقتصادی و دارایی نوشت: سه نهاد آمریکایی شامل وزارت خارجه، خزانه‌داری و دستگاه اطلاعاتی آمریکا، برنامه عملیاتی اغتشاش در بازار ارزی ایران را آغاز کردند. عوامل میدانی این پروژه که در ایران عمل می‌کنند اکثراً از هدایت چنین سازوکار اطلاعاتی آمریکا اطلاع نداشته و تصور می‌کنند در فرآیند عملیات سوداگران بازار، مشارکت و کسب سود می‌کنند. بخشی از فرآیند عملیات مذکور شامل شناسایی مبادی ریال دریافتی توسط این پایگاه‌ها مبتنی بر شناسایی، جذب و هدایت سرمایه‌های ایرانیان برای ایجاد اخلال در نظام اقتصادی و فراخوان ریال و چک‌های مسافرتی از مناطق مرزی بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...