شناسه خبر : 28574 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

خرید پوشک به‌جای لوازم‌التحریر

دنیای اقتصاد نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف گذشته که مواد پروتئینی در اولویت خرید قرار داشت، مردم در فروشگاه‌ها بیش از نیاز روزانه و حتی ماهانه خود محصولات بهداشتی می‌خرند. مشاهدات نشان می‌دهد خانواده‌های دارای فرزند محصل در روزهای گذشته آنچنان به فکر خرید لوازم‌التحریر نیستند و خرید خود را به بعد از بازگشایی مدارس موکول کرده‌اند. در چند وقت اخیر به واسطه رشد قیمت ارز و به ویژه دلار، قیمت مواد اولیه روند صعودی به خود گرفته و سبب شد قیمت محصولات نهایی برای مصرف‌کننده رشد دو تا سه برابری را تجربه کند. این سبب شده برخی خانواده‌ها احساس نگرانی کنند و برای آنکه در آینده با مشکل مواجه نشوند، به خرید بیش از نیاز برخی از محصولات بپردازند.

مصداق اقتصاد رفاقتی

شرق  به نقل از غلامحسین حسنتاش نوشت: یک نفر که به‌همراه بستگان خود سی‌وچند سال است تجارت یکی از مهم‌ترین کالاهای انحصاری صادراتی دولت و بعضی مشتقات آن را در تسخیر خود دارد، یکی، دو سال در میان، طرفیت خود را در این تجارت عوض می‌کند. چند روز پیش در راهروهای دستگاه دولتی در موضع خریدار یا دلال رفت‌وآمد داشت، پریروز از بالاترین مقام همان دستگاه حکم گرفت که مسوول همان تجارت باشد. تا دیروز ضوابط فروش و قیمت را تعیین می‌کرد، امروز از همه سمت‌های دولتی خود استعفا داد و به خریدار یا دلال خریدار تبدیل شد. کسی که با خود شطرنج‌بازی می‌کند، باخت هم خواهد داشت؟ این یکی از بارزترین مصادیق اقتصاد رفاقتی است.

تصمیم‌گیری خارج از دولت

ایرنا به نقل از قاسم میرزایی‌نیکو نوشت: وجود تشکیلات و دستگاه‌های موازی به بخش‌های اصلی کشور ضربه اساسی وارد می‌کند و هزینه‌های هنگفت و رقابت‌های نامناسب را به همراه خواهد داشت. از تشکیلات موازی که هم‌اکنون در کشور وجود دارد می‌توان از کمیته‌هایی که در بخش‌ها، نهادها و قسمت‌های مختلف وجود دارد و تحت عنوان رسیدگی به مشکلات، مبارزه با فساد نام برد، به طوری که ما شاهدیم امروز حتی در مجلس خبرگان رهبری نیز کمیته‌های موازی در بخش‌های مختلف ایجاد شده است. شاهدیم که امروز وزارت اقتصاد و وزارت خارجه و ارگان‌های دولتی تصمیم‌ساز اصلی در موضوع اقتصاد و سیاست نیستند و تصمیم‌سازی در موضوعات اقتصادی و سیاسی خارج از این دستگاه‌ها پیگیری می‌شود.

تور مالیاتی آقازاده‌ها!

ایران نوشت: به گفته رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور قرار است از خریداران سکه مالیات گرفته شود. اما خریداران کمتر از ۲۵ سکه معاف از مالیات شدند و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آنها مشخص شده است، به طوری که برای هزار سکه می‌توانیم تا ۳۵ درصد مالیات بگیریم. در این میان معامله‌گران بالای پنج هزار دلار، در انتظار پرداخت مالیات باشند. پیشنهاد اخذ مالیات از معاملات ارز، سکه و خودرو به سران قوا ارائه شده است. این جمله نشان می‌دهد افرادی که برخی آن را آقازاده و برخی دیگر جزو گروه‌های درآمدی بالای جامعه می‌دانند باید نسبت به سکه‌هایی که خرید کردند مالیات بدهند و در این میان هیچ راه میانبری وجود ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها