شناسه خبر : 28552 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تهدید دریایی

تبعات حضور آمریکا در منطقه برای حمل‌ونقل دریایی ایران

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، هفدهم شهریورماه در آیین روز جهانی دریانوردی گفت: ایران با داشتن 238 کشتی بزرگ تجاری و بیش از 19 میلیون تن ظرفیت جابه‌جایی کالا، جایگاه بیست‌ و یکم را در دنیا دارد و از جمله 25 خط کشتیرانی برتر جهان محسوب می‌شود. ۶۰ درصد نفت و مواد نفتی در جهان از طریق دریاها حمل شده و بیش از ۹۹ درصد این محمولات با ایمنی جابه‌جا می‌شود.

تهدید دریایی

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، هفدهم شهریورماه در آیین روز جهانی دریانوردی گفت: ایران با داشتن 238 کشتی بزرگ تجاری و بیش از 19 میلیون تن ظرفیت جابه‌جایی کالا، جایگاه بیست‌ و یکم را در دنیا دارد و از جمله 25 خط کشتیرانی برتر جهان محسوب می‌شود. ۶۰ درصد نفت و مواد نفتی در جهان از طریق دریاها حمل شده و بیش از ۹۹ درصد این محمولات با ایمنی جابه‌جا می‌شود. ایران با شش میلیون و ۵۸۳ هزار تن ظرفیت بارگیری ناوگان تحت پرچم سی‌ و یکمین کشور جهان است و این نشان می‌دهد ایران جایگاه ویژه‌ای در حمل‌ونقل دریایی جهان دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تهدیدهای حمل‌ونقل دریایی از سوی آمریکا اظهار کرد: پایبند نبودن آمریکا به برجام و اعمال تحریم ناجوانمردانه علیه ایران برخلاف موازین بین‌المللی و حقوق بشری است. آن‌طور که ایرنا گزارش داده، آخوندی همچنین گفت: حضور کشورهای بیگانه در منطقه و اخلال آنها در رفت و آمد آزاد کشتی‌ها برای حمل کالاهای تجاری تهدید دیگر آمریکا در منطقه است.

او حضور ایران در فهرست سفید سازمان بین‌المللی دریانوردی را نشان‌دهنده جایگاه ویژه ایران در صنعت حمل‌ونقل دریایی ارزیابی کرد و افزود: در سال ۲۰۱۷ بیش از 3 /10 میلیارد تن کالا توسط ناوگان دریایی حمل شد و ایران با ۱۱ هزار فروند شناور غیرکنوانسیونی در دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان در حوزه حمل مواد نفتی و تجاری جایگاه مهمی را در جهان در اختیار دارد.

آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با حضور «کی تاک لیم» دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی و سازمان‌های دریایی، در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. طبق گزارش دنیای اقتصاد، کی تاک لیم در این مراسم با اشاره به صعود سه پله‌ای کشتیرانی کانتینری ایران در رتبه‌بندی آلفالاینر گفت: صنعت کشتیرانی ستون فقرات تجارت جهانی است. وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ حجم تجارت دریایی به ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن رسیده، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که این رقم گواهی بر این واقعیت است که امروزه صنعت کشتیرانی به یک ضرورت جدی در زندگی افراد تبدیل شده است. این موضوع کاملاً روشن است که صنعت کشتیرانی و فعالیت کشتی‌های باربری به‌ ویژه ترانزیت دریایی بار و کالا در آینده دور نیز مانند قرن‌های گذشته ادامه خواهد یافت. نقش صنعت کشتیرانی در بدنه تجارت جهانی امروز همچون ستون ‌فقرات است و با این حساب، ایرانی‌ها که اخیراً شاهد سه پله صعود کشتیرانی کانتینری خود در رتبه‌بندی معتبر آلفالاینر بوده‌اند، می‌توانند احساس غرور کنند. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها