شناسه خبر : 28290 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

هر پنج روز یک بخشنامه دولتی

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: پس‌لرزه سیاست ارزی دولت صدور ۳۳ بخشنامه ارزی در پنج ماه گذشته است. فعالان اقتصادی در بخش خصوصی با انتقاد از عملکرد دولت از تشدید مشکلات کسب‌وکار در سیل بخشنامه‌ها خبر می‌دهند. رئیس اتاق تهران گفت در پنج ماه گذشته ۳۳ بخشنامه ارزی صادر شده که باعث تشدید مشکلات در بخش کسب‌وکار شده است. این تعداد بخشنامه به این معناست که از ابتدای امسال به‌طور متوسط هر پنج روز یک بخشنامه ارزی از سوی دولت ابلاغ شده و بیانگر سردرگمی تجار در میان این تعداد بخشنامه ارزی است. چنین روندی در دولت دهم تجربه شده بود؛ در مقطعی هر سه روز یک بخشنامه ارزی از طرف دولت دهم اعلام شده بود.

♦♦♦

با متخلفان برخورد کنید

تجارت فردا- لوگو شرقدر گفت‌وگو با اسدالله عسگراولادی نوشت: در مقابل بداخلاقی‌های آمریکا، سه یا چهار راه بیشتر نداریم، اما می‌توانیم از آن عبور کنیم. شرط اول عبور از این شرایط، اتحاد خودمان است؛ مثلاً این فهرست‌هایی را که می‌بینیم گاهی منتشر می‌شود، باید کنار بگذاریم. این اختلاف‌ها باید برداشته شود. یکی می‌گوید فهرست ندهید، یکی می‌گوید فهرست بدهید. فردی 30 میلیون تُن پنیر وارد کرده؛ حال سوال می‌شود این پنیر را کجا بردید و چه کردید. باید با 10، 15 نفر از متخلفان واقعی برخورد سختی شود و صد، دویست نفر را هم شلاق بزنند، تا این کارها را نکنند. در غیر این صورت، شرایط درست نمی‌شود و انحراف‌ها ادامه خواهد یافت.

♦♦♦

ماهی‌گیری از آب گل‌آلود

تجارت فردا- لوگو ایراننوشت: یکی از بنکداران بزرگ شرکت «الف» (تولیدکننده لوازم خانگی داخلی و از مخالفان واردات) گفت: بیش از 30 سال است در بازار امین‌حضور فعال هستیم و همواره از تولید ملی دفاع کردیم ولی اکنون می‌بینیم مسوولان شرکت از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. آنها شعار می‌دادند که به‌دنبال حمایت دولت بودند ولی اکنون به بهانه‌های مختلف از توزیع کالا امتناع می‌کنند چراکه می‌خواهند دوباره قیمت محصولات خود را بالا (40 تا 50 درصد) ببرند. شرکت «الف» به بهانه تعطیلات تابستان تعطیل کرده است. بنکداران پول‌های نجومی به حساب تولیدکنندگان داخلی و شرکت «الف» واریز کردند اما آنها جای کالا می‌خواهند پول ما را با سه درصد سود پس بدهند.

♦♦♦

حذف سکه از مهریه

تجارت فردا- لوگو خانه ملتدر گفت‌وگو با حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نوشت: با وضعیت اقتصادی فعلی پرداخت مهریه‌های بالا ممکن نیست و ما به دنبال طرحی برای به‌روز کردن قانون مهریه هستیم. زمزمه‌هایی برای کاهش کف مهریه پرداختی به 55 سکه بهار آزادی عنوان شده است. به نظر می‌رسد با شرایط اقتصادی امروز که سکه به سه برابر قیمت یک سال پیش رسیده است مهریه باید در یک حد معقولی باشد. یک راهکار این است که مهریه را در حد و اندازه وسع زوج فرض بگیریم. راهکار دیگر این است که ما کلاً سکه را از مهریه برداریم یا کم کنیم و دارایی‌های دیگری مانند زمین و... را جایگزین کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها