شناسه خبر : 28261 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رشد چینی

در چهارماه اول سال چه بر خودروسازان گذشت؟

در حالی که نرخ افت تولید خودرو در تیرماه 97 به بیش از 22 درصد رسید، رشد 24‌درصدی تولید خودروهای چینی در بخش خصوصی صنعت خودرو مهم‌ترین نکته‌ای است که از قِبَل بررسی گزارش عملکرد تیرماه صنعت خودرو ایران می‌توان به آن دست یافت.

در حالی که نرخ افت تولید خودرو در تیرماه 97 به بیش از 22 درصد رسید، رشد 24‌درصدی تولید خودروهای چینی در بخش خصوصی صنعت خودرو مهم‌ترین نکته‌ای است که از قِبَل بررسی گزارش عملکرد تیرماه صنعت خودرو ایران می‌توان به آن دست یافت. در عین حال ثبات نسبی تولید خودروسازان در چهار‌ماه نخست سال 97 در کنار ادامه افت تولید خودرو در واحدهای بزرگ داخلی که از خردادماه امسال شروع شده و در تیرماه به اوج خود رسیده دیگر واقعه مهمی است که خبر از بروز برخی تغییرات و حتی بروز یک بحران در صنعت خودرو ایران می‌دهد.

همچنین رشد تولید برخی از ارقام تجاری صنعت خودرو مثل ون، مینی‌بوس و کامیون از دیگر نکات مهم گزارش عملکرد صنعت خودرو در چهارمین ماه از سال 97 است که از جمله مهم‌ترین اتفاقاتی هستند که می‌توان درباره کارنامه صنعت خودروسازی به آنها اشاره کرد.

چینی‌ها که از ورودشان به صنعت خودرو ایران حدود یک دهه می‌گذرد، رفته‌رفته جای خود را در صنعت خودرو باز می‌کنند به طوری که در چهارماهه نخست امسال با تولید 49 هزار و 185 دستگاه خودرو موفق به افزایش سهم بازار خود به حدود 5 /11 درصد شده‌اند که نرخی بی‌سابقه در مقایسه با سال‌های قبل است.

این رشد نسبتاً بالای چینی‌ها در حالی رقم خورده که صنایع خودروسازی ایران، در دو ماه اخیر افتی جدی را تجربه کرده‌اند. افتی که پس از 24 ماه رشد پیاپی رخ داده و از تاثیر بالای تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران حکایت دارد. خودروسازان ایرانی در حالی در دو ماه اخیر آهنگ نزولی نرخ تولید را نواخته‌اند که در چهارماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته وضعیت نسبتاً ثابتی داشته و تنها حدود 1 /0 درصد کاهش تولید داشته‌اند و مجموعاً 436 هزار و 136 دستگاه خودرو روانه بازار مصرف کرده‌اند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها