شناسه خبر : 27738 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

کسری بودجه 27 هزارمیلیاردی

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: تصویر مالی و بودجه دولت در سال 96 درآمدهای غیرنفتی دولت در سال گذشته را ۶ /۱۶۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به سال ۹۵ معادل ۷ /۱۴ درصد رشد داشته. درآمدهای مالیاتی دولت در آخرین ماه سال گذشته ۸ / ۱۱۵ هزار میلیارد تومان و سایر درآمدهای دولت ۷ /۵۱ هزار میلیارد تومان بوده. درآمدهای مالیاتی دولت در اسفند ۹۶ نسبت به اسفند ۹۵ رشد ۲ /۱۴درصدی و سایر درآمدهای دولت در این مدت رشد ۱۶درصدی داشته است. دولت حدوداً ۲۷ هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی داشته که به همین میزان اوراق منتشر کرده است. این میزان کسری تقریباً معادل ۶۵ درصد یارانه نقدی سالانه است.

♦♦♦

درخواست عزل سیف

تجارت فردا- لوگو ایلنانوشت: احمد توکلی، رئیس سازمان دیده‌بان عدالت و شفافیت گفت: ما علیه آقای سیف اعلام جرم کردیم، دولت باید او را عزل کند. نباید گذاشت با سلام و صلوات دوره‌اش تمام شود و بعد سفیر ایران در چین بشود. توکلی گفت: قانون را با این فرض می‌نویسند که دولتی‌ها عاقل و خیرخواه هستند، حال اگر یک فرد یا مقام دولتی کاری غیرعاقلانه یا کاری غیرخیرخواهانه انجام داد، باید جوابگو باشد. وقتی بانک مرکزی به شرکتی ۲۶روزه ارز تخصیص داد، خیانت در امانت کرده است، جرم و مجازات دارد و باید مجازات آن را تحمل کند. وی همچنین گفت: معتقدم آقای رئیس‌جمهور باید چند نفر را عزل کند نه اینکه تغییر بدهد.

♦♦♦

پیشی‌ گرفتن هزینه مسکن از خوراک

تجارت فردا- لوگو شرقنوشت: در سال 1378 درست 20 سال پیش هزینه‌های مسکن، آب، برق و سوخت در سبد مصرفی خانوارها سهم 25درصدی داشت، اما حالا این رقم به 35 درصد رسیده و حتی از هزینه‌های خوراکی هم پیشی گرفته است. البته این آمار مربوط به قبل از افزایش 40 تا 50درصدی بهای مسکن در سال جاری است و می‌توان پیش‌بینی کرد که هزینه‌های مسکن امسال سهمی حدود 40 درصد از مجموع هزینه‌های خانوارها را دربر گیرد. طبق آخرین اعلام بانک مرکزی، بودجه خانوار در سال 96 نشان می‌دهد هر خانواده ایرانی به طور متوسط ماهانه سه میلیون و 510 هزار تومان هزینه داشته و از این میزان بیش از یک میلیون و 200 هزار تومان آن را باید صرف هزینه‌های مسکن کنند.

♦♦♦

12 درصد از نقدینگی پول کثیف است

تجارت فردا- لوگو ایراننوشت: حدود 12 درصد از کل نقدینگی ایران پول کثیف است، پولی که از طریق «گروه‌های جنایی سازمان‌یافته»، «تروریسم از جمله تامین مالی تروریسم»، «قاچاق انسان و قاچاق مهاجر»، «قاچاق مواد مخدر»، «قاچاق کالا»، «استثمار جنسی»، «قاچاق اسلحه»، «قاچاق اشیای مسروقه» و «فساد و رشوه» حاصل می‌شود و سپس با فرآیندهای پیچیده‌ای صاحبان دارایی‌های غیرقانونی، تغییر چهره داده و این تصور را ایجاد می‌کنند پولی که خرج می‌کنند در واقع متعلق به خود آنها بوده و از راه قانونی به دست آمده است. با حجم نقدینگی 1529 هزار میلیاردتومانی که در اسفندماه اعلام شده است هم‌اکنون بیش از 180 هزار میلیارد تومان پول کثیف در اقتصاد ایران وجود دارد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها