شناسه خبر : 27349 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

میانگین سنی 30ساله جامعه

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از میانگین و میانه سنی جمعیت استان‌های کشور نشان می‌دهد که میانه سنی جامعه ایرانی در سال ۹۵ به 30 سال رسیده است که در ادبیات جمعیت‌شناسی در مرز بین میانسالی و پیری قرار دارد. اما نکته قابل توجه این است که جمعیت ایران به نسبت نیم دهه قبل سه سال پیرتر شده است. بر اساس این گزارش، استان‌های گیلان، مازندران و تهران به ترتیب با ۵ /۳۵ سال، ۳۴ سال و ۲ /۳۳ سال بیشترین میانگین سنی جمعیت و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۵ /۲۳ سال، ۱ /۲۷ سال و ۶ /۲۸ سال کمترین میانگین سنی را دارند.

♦♦♦

خروج افغانستانی‌ها از ایران

تجارت فردا- لوگو همشهریبه نقل از رئیس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت نوشت: کارگران افغانستانی دیگر ایران را مقصد مناسبی برای کار نمی‌دانند، بنابراین یا به کشور خود بازمی‌گردند یا راهی ترکیه و اروپا می‌شوند. در ماه‌های گذشته و به دنبال افزایش نرخ ارز، اشتغال در ایران مانند سابق برای افغانستانی‌ها جذابیت ندارد؛ زیرا پولی که آنها می‌توانند برای خانواده خود در افغانستان بفرستند، نسبت به گذشته کاهش یافته است. افغانستانی‌ها چند وقتی است اقدام به خروج از ایران کرده‌اند. تنها در 85 روز گذشته بیش از صد نفر از اتباع عمدتاً افغانستانی که تلاش کرده بودند با پنهان ‌شدن لابه‌لای کالاهای صادراتی از طریق گمرک از ایران خارج شوند، به دست ماموران گمرک دستگیر شده‌اند.

♦♦♦

سال آینده رفسنجان پسته ندارد

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان نوشت: سال آینده محصول پسته در رفسنجان کشت نخواهد شد. با بررسی که کردیم بر اثر خسارت ایجادشده، ۱۳۰ هزار فرصت شغلی مستقیم امسال از بین رفته به این معنی که ۹۰ هزار تن پسته تر باید برداشت می‌شد و ۴۵۰ هزار نفر روز کارگر طی دو ماه شهریور و مهرماه مشغول به کار می‌شدند اما امسال دیگر این تعداد کارگر مشغول به کار نمی‌شوند. اما سال گذشته یک میلیون نفر روز اشتغال در بخش برداشت پسته ایجاد شد. وقتی بارندگی نشود موج گرما مستقر می‌شود، گرمازدگی امسال نیز ۸۰ درصد بود و در رطوبت پنج درصد تمام گل‌ها ریزش کرد و تلقیح انجام نشد.

♦♦♦

95 میلیون هکتار در معرض بیابانی شدن

تجارت فردا- لوگو شرقنوشت: به گفته نماینده فائو در ایران اگر روند تخریب سرزمین با شرایط کنونی ادامه یابد، قیمت غذا تا 25 سال آینده، 30 درصد افزایش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد در سطحی جهانی، چنانچه در 25 سال آینده تخریب سرزمین با روند کنونی ادامه یابد، به میزان 12 درصد از تولیدات محصولات غذایی کاسته می‌شود. از سوی دیگر تا سال 2030، روندهای جهانی فشار قابل ‌ملاحظه‌ای را بر اراضی تحمیل می‌کنند و انتظار می‌رود تقاضا برای غذا 50 درصد، انرژی 45 درصد و آب 30 درصد افزایش یابد. 95 میلیون هکتار از اراضی ایران هم در معرض بیابانی شدن قرار دارند و این آمار یعنی توان تولید مواد غذایی در کشورمان روزبه‌روز در حال کاهش یافتن است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها