شناسه خبر : 27244 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

در کمین بازار عراق

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: فعالان اقتصادی نسبت به تغییر آرایش بازیگران تجاری در عراق هشدار داده‌اند. بازار عراق برای صادرکنندگان ایرانی، یکی از بازارهای استراتژیک است. این بازار سومین مقصد صادرات کالاهای ایران است. از آن‌سو، چین و ترکیه بازیگران اصلی بازار عراق هستند و ایران نیز سومین شریک تجاری عراق محسوب می‌شود و پس از آن، امارات قرار گرفته است. اما آنچه صادرکنندگان ایرانی را نگران کرده، کاهش سهم آنها در بازار عراق است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آرایش بازیگران اصلی تجاری عراق در حال تغییر است و عربستان، هند و اردن، در حال نفوذ به بازار عراق هستند. حتی آن‌طور که شنیده می‌شود، اروپایی‌ها نیز در کمین این بازار نشسته‌اند.

♦♦♦

قرارداد نفتی با شرکت خیریه

تجارت فردا- لوگو اعتماد در یادداشتی به قلم سیدمهدی حسینی، رئیس پیشین کمیته قراردادهای نفتی نوشت: در دولت نهم ارزش یکی از پروژه‌های نفتی حدود ۱۶ میلیارد دلار بود که با شرکت گمنامی از مالزی به امضا رسانده بودند. خیلی مایل بودم بدانم این قرارداد بزرگ با کدام شرکت به امضا رسیده. متوجه شدم یک بنگاه خیریه مالزیایی اجرای این قرارداد بزرگ را بر عهده گرفته. به سراغ مدیر آن خیریه رفتم و پرسیدم چگونه می‌خواهید این قرارداد را اجرا کنید و چقدر سابقه کارهای نفتی دارید؟ پاسخ داد حدود ۱۰ نفر از کارمندان شل بازنشسته شده و آنان را استخدام کرده‌ام تا بتوانیم با همکاری هم این قرارداد را اجرایی کنیم. همانجا عمق فاجعه را دریافتم.

♦♦♦

روایت اعداد از بازار کار ایران

تجارت فردا- لوگو ایراننوشت: بر اساس گزارش آمارگیری از نیروی کار در زمستان 96 چهارمحال و بختیاری دارای بالاترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور است، یزدی‌ها از همه صنعتی‌تر هستند و مردم خراسان شمالی بیشتر از سایر استان‌ها مشغول به کشاورزی‌اند. تهرانی‌ها هم رکورددار اشتغال در بخش خدمات هستند. استان‌های مرکزی با 5 /7 درصد، سمنان با 6 /7 درصد و هرمزگان با 5 /8 درصد کمترین نرخ بیکاری را دارند. استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری 7 /23 درصد بیشترین میزان بیکاری را دارد و پس از آن استان کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری را دارد. زنان کرمانشاه و سیستان و بلوچستان، بیشترین میزان بیکاری را دارند و در مقابل، زنان خراسان شمالی و زنجان کمتر از زنان سایر استان‌ها بیکار هستند.

♦♦♦

خرید 60 تن طلا در شش ماه

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: بر اساس اعلام مسوولان بانک مرکزی، مردم ایران از آذرماه گذشته تاکنون (ظرف شش ماه گذشته) از طریق طرح پیش‌فروش سکه بیش از هفت میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی خریده‌اند که معادل 60 تن شمش طلاست. سکه در اقتصاد ایران دارای چهار ویژگی است. نقد‌شونده است، قابلیت خروج از کشور را دارد، قیمت دلار در آن مستتر است و ارزش پول در آن حفظ می‌شود. تمامی این ویژگی‌ها سبب شده تا بازار سکه ریسک‌پذیری کمتری نسبت به سایر بازارها داشته باشد و برای همه بازیگران جذاب باشد. چه آنها که قصد دارند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند، چه کسانی که کسب‌وکارشان از این راه است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها