شناسه خبر : 27118 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

افزایش 3 /2 برابری زنان خودسرپرست

تجارت فردا- لوگو دنیای اقتصادنوشت: تعداد خانوارهای دارای سرپرست مرد در سال‌های ۸۵ تا ۹۵، به میزان ۱ /۳۴ درصد رشد کرده اما تعداد خانوارهای سرپرست زن، رشد ۶ /۸۶درصدی داشته است. نسبت زنان سرپرست خانوار نسبت به کل خانوارها در سال ۸۵ رقم ۵ /۹ درصد بوده که این رقم تا سال ۱۳۹۵ به میزان ۷ /۱۲ درصد رسید. همچنین نسبت زنان خودسرپرست به زنان سرپرست خانوار در سال ۱۳۸۵ رقم ۳۶ درصد بوده که این رقم نیز در سال ۱۳۹۵ به ۴ /۴۴ درصد رسیده است. این گزارش نشان می‌دهد طی یک دوره ۱۰ساله تعداد زنان خودسرپرست یا تک‌نفره حدود ۳ /۲ برابر شده است.

♦♦♦

کاهش چک برگشتی‌ها

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری مهرنوشت: به گزارش بانک مرکزی در فروردین‌ماه سال جاری در مجموع شش میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک به ارزش تقریبی ۴۷ هزار میلیارد تومان مبادله شده که این مقدار بیش از سه درصد کل نقدینگی موجود در بازار را شامل می‌شود. در این ماه حدود ۸۱ درصد از ارزش چک‌های مبادله‌ای وصول و ۱۹ درصد دیگر برگشت شده است. این در حالی است که نسبت چک‌های برگشتی در فروردین‌ماه سال گذشته حدود ۲۱ درصد بود. با تحلیل دیگری، از فروردین‌ماه سال گذشته تا فروردین‌ماه سال جاری در حالی که چک‌های مبادله‌ای حدود ۲۲ درصد افزایش یافته، چک‌های وصولی حدود ۲۵ درصد و چک‌های برگشتی تنها ۱۲ درصد افزایش یافته است.

♦♦♦

دلیل مسدود شدن حساب ایرانیان در گرجستان

تجارت فردا- لوگو خبرگزاری دانشجویان ایراننوشت: حساب بانکی ایرانیان نزد بانک‌های گرجستان مسدود شده است. گرچه این شائبه ایجاد شد که به دلیل خروج ترامپ از برجام و احتمال برگشت تحریم‌ها، گرجستان دست به بستن حساب‌های بانکی ایران زده باشد، اما پیگیری موضوع از بانک مرکزی نشان می‌دهد این موضوع به دلیل افزایش حجم ارز واردشده از ایران به بانک‌های گرجستان است. چون در ماه‌های اخیر مردم ارز زیادتری را نسبت به دوره‌های قبل به حساب‌های بانکی در این کشور وارد کرده‌اند. از این‌رو به طور کاملاً طبیعی کشور گرجستان با توجه به احساس این تفاوت و بر اساس استانداردهای پولشویی می‌تواند دست به بستن حساب‌ها و مسدود کردن آنها زده باشد.

♦♦♦

زنان در تلاش برای کسب جایگاه مردان

تجارت فردا- لوگو خبرآنلایننوشت: در سال ۱۳۸۰، ۶۹ درصد کارمندان دولت مرد و ۳۱ درصد زن بوده‌اند که این نسبت در سال ۱۳۹۵ به ۵۹ درصد مرد و ۴۱ درصد زن تغییر یافته است. بر اساس سالنامه آماری سال ۱۳۹۵، کارمندان دولت تابع قانون خدمات کشوری و قانون کار، در مجموع دو میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۲۶ نفر در سال ۱۳۹۵ بوده‌اند که نسبت به سال ۱۳۸۰، شش در هزار رشد داشته است که تغییر چندان محسوسی نیست. در سال ۱۳۹۵، ۴۳ درصد از کارمندان دولت در آموزش و پرورش و ۱۸ درصد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت می‌کردند. یعنی ۶۱ درصد کارمندان دولت در این دو وزارتخانه و ۳۹ درصد در مابقی دستگاه‌های دولتی مشغول فعالیت بوده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...